מוזיאון תל אביב והגוגנהיים רכשו יחד את "ואירופה תוכה בתדהמה" של יעל ברתנא

הטרילוגיה של האמנית היא הרכישה הראשונה של המוזיאון במשותף עם מוסד אחר

אלי ערמון אזולאי
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
אלי ערמון אזולאי

מוזיאון תל אביב רכש בשיתוף מוזיאון הגוגנהיים בניו יורק את הטרילוגיה "ואירופה תוכה בתדהמה" של האמנית יעל ברתנא.

הטרילוגיה הוצגה לראשונה ב-2011, כשהאמנית הישראלית נבחרה בצעד יוצא דופן לייצג את הביתן הפולני בביאנלה ה-54 בונציה.

הרכישה נעשתה בתרומת מועצת האוספים של מוזיאון גוגנהיים ובסיוע הידידים הבריטים של המוזיאונים לאמנות בישראל. היא תהיה בבעלות משותפת של שני המוסדות. העותק שנרכש הוא השני מתוך שלושה שקיימים.

יעל ברתנא, מתוך הפרויקט "הרנסנס היהודי בפולין", 2010

באוסף מוזיאון תל אביב ישנן כמה עבודות שניתנו במתנה לשני מוסדות במשותף, כמו יצירתו של אריה ארוך "רחוב אגריפס" מ-1964 שקיבלו יחד מוזיאון תל אביב ומוזיאון ישראל; אך זו הפעם הראשונה שהמוזיאון ביצע רכישה משותפת עם מוסד נוסף. הטרילוגיה מצטרפת לאוסף הווידיאו של המוזיאון המונה כ-35 עבודות. 

סוזן לנדאו, מנכ"לית המוזיאון והאוצרת הראשית שנכנסה לתפקיד לפני כשנה, יזמה את הצגת הטרילוגיה במלואה בביתן הלנה רובינשטיין בסתיו האחרון ומתוקף כך הרגישה מחויבות גם לרוכשה לאוסף המוזיאון. "אנחנו שמחים שהודות לשיתוף הפעולה עם מוזיאון גוגנהיים יכולנו לעשות זאת", היא אומרת. "יתר על כן, הרכישה המשותפת מדגישה את חשיבותה של יצירה זו של ברתנא ומחזקת את מעמדה בסצינת האמנות העכשווית הבינלאומית“.

הטרילוגיה של ברתנא בוחנת את מושג הזהות בהקשר של סוגיות כמו מולדת, עצמאות, לאומיות ופוליטיקה. במסגרתה מציגה האמנית תנועת רנסנס יהודית בדויה בפולין, הקוראת להשבתם של 3.3 מיליון יהודים לשם.

ברתנא, ילידת כפר יחזקאל (1970), מתגוררת כיום באמסטרדם ובתל אביב ונמנית עם האמניות הישראליות הבולטות בעולם. היא זכתה בפרסים רבים, ביניהם פרס ראשון מטעם חבר השופטים הבינלאומי ופרס חבר השופטים הלאומי בפסטיבל הסרט הקצר הבינלאומי באוברהאוזן גרמניה (2010) ופרס קרן גוטסדינר מטעם מוזיאון תל אביב (2006) ועבודתה הוצגה בתצוגת יחיד ברחבי העולם.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ