יצירה של עפרי כנעני הוצגה במוזיאון המטרופוליטן

היצירה, “שבע המילים", נוצרה כחלק מיוזמה המזמינה אמנים עכשוויים ליצור עבודה חדשה המגיבה על יצירות מאוסף המוזיאון

אביטל בורג
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
אביטל בורג

ביום שישי האחרון הציגה האמנית הישראלית עפרי כנעני את יצירתה "שבע המילים" במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, מול אולם מלא עד אפס מקום. היצירה הוזמנה מכנעני על ידי המוזיאון לתצוגה חד פעמית ביחד עם יצירתו של היידן "שבע המלים האחרונות של ישו על הצלב", אשר בוצעה על ידי תזמורת כלי המיתר של זלצבורג.

“שבע המילים" נוצרה כחלק מיוזמת "Reframed” של המטרופוליטן, שמזמינה אמנים עכשוויים ליצור עבודה חדשה המגיבה על יצירות מהאוסף העצום של המוזיאון. זוהי יוזמה שלא היה לה תקדים במוזיאון, שעיקר עיסוקו הוא במחקר ותצוגה של אמנות היסטורית יותר. מנהלת הקונצרטים וההרצאות החדשה של המטרופוליטן, לימור תומר, היא שייסדה את התוכנית, שבמסגרתה הוזמן גם הדי.ג'יי ספוקי להיות אמן אורח של המוזיאון במשך שנה שלמה.

מתוך עבודתה של עופרי כנעני "שבע המלים" במוזיאון המטרופוליטן

יצירתו של היידן בוצעה לראשונה ב-1786 בספרד, במבנה יחודי, בו במרווחים שבין שבע הסונטות הוקרא כל פעם משפט מהמשפטים שישו אמר על הצלב, בתוספת תאורה דרמטית ומתוכננת. “כבר במקור היצירה היתה מיקס מדיה, מעין פרפורמנס", אומרת כנעני. העבודה שהיא יצרה הינה הצבת וידיאו המקיפה את התזמורת, ומורכבת משני חלקים: האחד הוא וידיאו המלווה את היצירה לכל אורכה, והשני - קטעי וידיאו קצרים בני דקה המחליפים את המשפטים שבמקור הוקראו, בהקרנה של הטקסטים מתוך כתבי יד עתיקים.

אין חיים ללא תרבות: ועידת חירום תרבותית

מלבד כתבי יד נושנים, שאת חלקם מצאה כנעני באוספי המטרופוליטן וחלקם באוספים אחרים בעולם, היא השתמשה ביצירה בחומרים מתוך אוסף התחריטים והרישומים של המוזיאון, בהם עבודות של רמברנדט ושל דירר, וכן באלמנטים רישומיים מתוך עבודתה בסטודיו שלה. את חווית העבודה עם המטרופוליטן היא מסכמת: “המתנה הכי מדהימה שקיבלתי היתה לשבת במשך חודשים עם האוסף של ההדפסים והרישומים. עבדתי עם אוצרים מאוספים שונים שהוציאו בשבילי רישומים מהאוסף. זו היתה חוויה שלא תיאמן, אנשי המוזיאון היו נלהבים לעבוד אתי, ולחשוף לקהלים חדשים חלקים מהאוסף הענק, שבו 1.2 מיליון פריטים שחלקם הגדול מעולם לא נראו".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ