הביאנלה בוונציה

הדים למשבר הכלכלי באמנות מספרד ומיוון

מהביתן הסקוטי המעיק ועד התצוגה הרומנית המרתקת - ביקור בכמה מהתערוכות מרחבי העולם המוצגות בביאנלה בוונציה

אדריאן סרל, גרדיאן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אדריאן סרל, גרדיאן

אחרי שנרגעים מעט מהסחרחורת שגורמת התערוכה המרכזית בביאנלה של ונציה, "הארמון האנציקלופדי", אפשר לפקוד כמה מהביתנים האחרים. בביתן הוולשי, למשל, מציג בדוויר ויליאמס את “השליח הכוכבי”. המבקר מגשש באפילה בקדרות הלילית המעורפלת, עובר על פני מצפה כוכבים מוקטן ולבסוף מגיע לחלל שבו סרט וידיאו לוקח אותו למסע בתוך יקום משובץ כפסיפס. האמן עצמו מופיע, מכוסה אריחי פסיפס קטנים. זה ודאי היה לו לא נוח, בייחוד כשהגיע הזמן למרוח את הטיח בין המשבצות. הצופים מבקרים אצל רופא השיניים ובמועדון סאדו-מאזו בקרדיף. חתולים מושלכים מסביב, מרקיות ג'לי דוחות חוצות את המסך בתנועה מתנודדת. זה חלום מפורק לגורמים בתוך קריש דוחה, ונדמה לי שמעט מהחומר ניתז על המכנסיים שלי. הקולניות הפרועה של ויליאמס היא בריטית מאוד, איכשהו.

הביתן הסקוטי עוד פחות מוצלח. הסרטים של קורין סוורן ודנקן קמפבל הזכירו הרצאות אקדמיות. הסרט של קמפבל כמו נמשך לנצח, בייחוד משום שהיה מלווה בעבודתם של כריס מארקר ואלן רנה מ-1953, "Statues Also Die", בצרפתית, בעוצמה שכמעט שלא ניתן לשמוע. אני שונא אמנות שכמו זוקרת אצבע בפרצופם של הצופים, גם אם השאיפות שלה נשגבות. בדרך כלל אני נהנה מקמפבל, אבל הפעם היתה לי תחושה שזו אמנות שצריך ללמוד, כפי שאמר גור וידאל על הרומן המודרני, במקום פשוט ליהנות ממנה.

המיצב של לארה אלמרתגי בביתן הספרדי בביאנלהצילום: AP

שלושת הפרויקטים שהציג איי ויי ויי בביאנלה לא היו משמחים במיוחד. סדרה של תאי ברזל גדולים – כל אחד מהם מכיל דגם של החדרים הקטנים שהאמן הסיני הוחזק בהם בזמן מעצרו – תופסים את חלל כנסיית אנטונין הקדוש. אפשר להציץ אל תוך החדרים האלה, שאיי שיחזר מהזיכרון, מבעד לחלונות קטנים או חורי הצצה. יש שם מיטה, אסלה ומקלחת עלובות, ודמויות של איי עצמו ושל שני שומרים. הם עומדים מעליו כשהוא ישן, מתבוננים בו כשהוא מתרחץ, אוכל ועושה את צרכיו, ואוזקים אותו לכיסא כדי לחקור אותו. השומרים מבודדים לא פחות מהאסיר. זה מצב טוטאלי של מעקב, פרנויה ושליטה.

איי נבחר גם להיות אחד האמנים המייצגים את גרמניה, שהחליפה ביתנים עם צרפת. האמן האלבני אנרי סאלה, המייצג את צרפת, מופיע איפוא בביתן הגרמני. תורים ארוכים השתרכו בשבוע שעבר לצפות במיצב הסרט בעל שלושת החלקים שלו, המבוסס על ביצועים של יצירתו של מוריס ראוול מ-1930, קונצרטו ברה מז'ור ליד שמאל. עבודתו של סאלה אמנם מבוצעת ללא רבב, אך היא עבודה קטנה בקנה מידה גדול.

עבודה של מארק מאנדרס בביתן ההולנדיצילום: REUTERS

רוב הביתנים הלאומיים בג'ארדיני מאכזבים מאוד. הביתן הבריטי של ג'רמי דלר הוא אחד הטובים ביותר. "חדר עם משפט שבור", מיצב מפסליו של מארק מאנדרס בביתן ההולנדי, הוא תמונה רבת רגישות, דרמטית ושקטה, המזכירה את צדו הפנימי של מוח לא פחות מאשר חלל מציאותי. הנוכחות האנושית צצה ונעלמת, מתחברת לרהיטים או נדחסת בין ערימות של גזירי עץ. מאנדרס גם הציב את אחת משלוש היציקות של פסלו מ-1992, “שועל / עכבר / חגורה” (את בטנו של השועל מקיפה חגורה, ועכבר תחוב מתחתיה), בסופרמרקט קטן ליד הג'ארדיני. עוברים ושבים ונציאנים מדלגים מעל הפסל באדישות כשהם שולפים מהמדף קופסת שימורי עגבניות.

הביתן הספרדי מלא החצץ של לארה אלמרתגי הוא הערה על המשבר הכלכלי של המדינה ועל התמוטטות גל הבנייה בה. שלושה סרטים קשורים בביתן היווני מספרים סיפור של עושר וייאוש, אמנות וכסף, ואילו חדר שלם מוקדש לצורות אלטרנטיביות של מטבעות ושטרות חוב. לא ברור למה סטפנוס ציבופולוס בחר בשחקן שחור לגלם את אספן הגרוטאות באחד משלושת סרטיו, שכולם צפויים משהו וערכיהם מיושנים מדי.

מתוך העבודה של איי ויי וייצילום: AP

ברחבי ונציה, סרטים בביתן הסלובני משחזרים ויכוחים מעידן המלחמה הקרה על הנכונות האידיאולוגית של אמנות וקישוט.

מומלץ לבקר בביתן הרומני, שם אלכסנדרה פירצ'י, מנואל פלמוס וקבוצה קטנה של אמני במה ממחיזים עשרות יצירות מ-54 הביאנלות הקודמות: תוך שימוש בגופם בלבד הם משחקים וממחיזים את ה"גרניקה" של פיקאסו, את האנס האקה ההורס את רצפת הביתן הגרמני ב-1993, ציורים מאת מודיליאני, פסלים של רודן, מיצגים של מרינה אברמוביץ' ותצלומים של נאן גולדין. ההצגות הקצרצרות האלה, מחווה ופרודיה כאחת, מתרחשות בביתן ריק במשך כל היום, כל יום. הרטרוספקטיבה הלא-חומרית של הביאנלה בוונציה היא הרבה יותר משעשוע סלוני. זו יצירה שעוסקת בהיסטוריה ובזיכרון – והיא מוכיחה שהארמון האנציקלופדי האמיתי אינו שוכן באוסף של חפצים, אלא בתוך האנשים עצמם.

מאנגלית: אורלי מזור-יובל

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ