בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קודם מזניחים, אחר כך "מתערבים"

התערוכה "מזימות נדל”ניות", המוצגת בגלריה חדשה בחיפה, מנסה לענות על השאלה מה המנדט של גלריה ציבורית הנפתחת במסגרת פרויקט שיקום עירוני

תגובות

התערוכה "מזימות נדל"ניות", החונכת מחר בערב (חמישי) את הגלריה החיפאית החדשה "החדש והרע" (כיאט 1), מבקשת להתבונן בעין ביקורתית בקונסטלציה המוכרת אך מורכבת אשר איפשרה את היתכנותה - גלריה ציבורית לאמנות שנפתחת במסגרת פרוייקט התחדשות עירונית יזום, אשר עתיד להשפיע על המרקם הסוציו־אקונומי של השכונה.

שם התערוכה "מזימות נדל"ניות" אמנם מרמז על קונספירציה כלשהי אך למעשה הוא נבחר מתוך מודעות גדולה של האוצרת ומייסדת הגלריה, נטלי לוין, והאמנים המציגים בה לכך שהכל תוצאה של מדיניות מהונדסת ומתוכננת. התערוכה פותחת כאמור גלריה חדשה שנקראת "החדש והרע", כשם כתב העת לאמנות בשם זה (שיוצא במסגרת “מעין”). הגלריה, המגדירה את עצמה ציבורית, קיבלה את החלל והתמיכה מעיריית חיפה במסגרת פרוייקט הדגל של התחדשות העיר התחתית בחיפה "מתחם 21“, בו קיבלו אמנים ומעצבים חלל לעבודה ולמכירה בעיר התחתית ללא דמי שכירות.

„היה נראה לי חשוב שהתערוכה הראשונה של הגלריה תעסוק בנושא הזה", מסבירה לוין. „כלומר, לשאול על התהליכים של ג'נטרפיקציה ונדל"ן והמתח שלהם עם אמנות ותרבות שאותם תמיד נוהגים לנכס לפרוייקטים כאלה“. לוין אומרת בהומור שהיא יורקת לבאר שממנה היא שותה אך בעצם מעידה בדבריה על כך שהתיעול הוא הדדי. „אנחנו צריכים את היוזמות האלה, אנחנו נזקקים לתמיכה ציבורית בשביל להתקיים".

עם זאת לוין מבקשת להדגיש כי שום דבר לא מקרי ושהשמינוח המכובס "התחדשות עירונית" או "התערבות עירונית" מצביע על מדיניות מתוכננת והוא קיים לא רק במישור העירוני אלא אף המדיני. „במשך שלושים שנים העירייה מזניחה אזורים מסוימים, אלה הופכים בהדרגה למקומות עם ריכוזיות של עוני ובעקבותיו גם של פשע ולאחר איקס זמן מכריזים עליו כאזור התערבות. פשוט צריך לזכור ששני התהליכים הם תוצר של מדיניות וככזו היא מהונדסת ומתוכננת". ללוין חשוב לשאול על כך ועל האופנים שבהם זה משפיע על הסביבה, עסקיה ודייריה.

בין המשתתפים בתערוכה: טמיר ליכטנברג, מושיק היימן, כוכבית קדושים, וטלי קרן. עבודתו של אריאל קליינר, שנעשתה במיוחד לתערוכה, היא בעצם חור שחשף בקיר הגלריה - מעין צוהר לחצר האחורית של הגלריה והבניין כולו, ממנו נשקף הר זבל וביוב נוטף המעידים על הזנחה ארוכת שנים של העירייה. במסגרת התערוכה יתקיימו גם כמה אירועים הקשורים לנושא, בהם סיור בוואדי סאליב ובאזורים שונים בעיר בעקבות בתים נטושים, במטרה לשאול מהו בית נטוש והאם יש דבר כזה.

כמו כן תתקיים הקרנת סרטו של רועי צ'יקי ארד "אין עניין בפועלי הבניין", שעוסק במותם של פועלי בניין ועובדי קבלן אשר מותם מושתק ומודר מהאג'נדה הציבורית והתקשורתית. הסרט מחזק ומאיר את הרלוונטיות של הנושא, שמופיע גם בעבודה ישנה יותר של האמנית שלי פדרמן המוצגת בתערוכה - "אנדרטה לפועל הבניין האלמוני", אשר מוקדשת לבוני הארץ שקיפחו חייהם בבנייתה ולטענת לוין ציוו במותם את קבוצות הרכישה והנדל"ן. יוזמה ייחודית שתתקיים במסגרת התערוכה ופתיחת הגלריה – במהלך החודש הקרוב תתקיים פגישה ראשונה בין תושבי השכונה ובעלי העסקים בה, במטרה להקים ועד לשכונה אשר ינסח תוכנית להתחדשות עירונית כראות עיניו ובהתאם לצרכיו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו