תערוכת יחיד לגיל יפמן ביפאן

התערוכה, "H", תיפתח ביום שני ב"קונטיינר", חלל אלטרנטיבי בטוקיו. במכולה ביפאן בנה יפמן מערך שלם של חפצים ומנגנונים המחיים, רעיונית ותרפויטית, את רוח "בלוק 24" באושוויץ, בית האונס הידוע לשמצה

איתן בוגנים
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
איתן בוגנים

תערוכת היחיד הראשונה של גיל יפמן ביפאן תיפתח ביום שני (19.8) ב"קונטיינר", חלל אלטרנטיבי בטוקיו. “הקונטיינר", כפי שמרמז שמו, הוא מכולה שנמצאת בתוך מספרה אופנתית, שאליה מוזמנים ארבעה אמנים מדי שנה לבנות עבודת סייט־ספסיפיק. יפמן, יליד 1979, יציג את התערוכה "H”, פרי מחקר של השנתיים האחרונות והחלק הראשון מסדרה מתוכננת של תערוכות בינלאומיות כשהפרק הבא יתרחש באביב 2014, בגלריה רונאלד פלדמן בניו־יורק. התערוכה "H” מבוססת על ספרו של ק. צטניק "בית הבובות" המספר את סיפורה של אשה צעירה שאולצה לקחת חלק ב"מחנה החדווה" (ה"ג'וי דיויז'ן") שבו הוכרחו נשים לשכב עם חיילי הצבא הנאצי ועם אסירים מסוימים שהרשות רצתה ביקרם. במכולה ביפאן בנה יפמן מערך שלם של חפצים ומנגנונים המחיים, רעיונית ותרפויטית, את רוח "בלוק 24" באושוויץ, בית האונס הידוע לשמצה: מיטה ועליה "בובת סקס" סרוגה בגודל זהה לזה שהופיע בנתונים של כרטיס אסירה שנמצא ב"בלוק 24”, מראה שחורה בצורה של פתח משרפה, מוניטור קטן המשדר נופי טבע שבסמוך למחנה הריכוז ראוונסבריק, ואפילו דיוקנה של קלרה, אמו של היטלר, אשר במקרה התאימה בממדי גופה לתיאור הפיסי שהופיע בכרטיס הזהות של אחת משפחות הסקס במחנה. המיצב הפרובוקטיבי של יפמן מעמיד במרכזו את הסתירה בין הקדרות והאימה הבלתי נתפשת, לבין החיות המתפרצת והילדותית של בובת הסקס הסרוגה, עם שדיה המרובים ואיברי מינה הגלויים. כפי שטוען גיל יפמן, התערוכה מציעה הסתכלות עכשווית על תבניות דיכוי אנושיות, דרך התמודדות עם הנחות ומבנים מקובלים שמגבילים את יכולתנו לראות ולזכור. ”זו מחווה והנצחה של אותן נשים שנפלו קורבן לזוועות”, מבהיר יפמן.

מתוך התערוכה

אין חיים ללא תרבות: ועידת חירום תרבותית

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ