מה נשאר מן ההדר

שתי תערוכות במוזיאון העיר בחיפה, העוסקות בשכונת הדר מבחינה אדריכלית וחברתית, מבטאות את העירוב העכשווי בין אמנות לאקטיביזם ציבורי

איתן בוגנים
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
איתן בוגנים

שכונת הדר הכרמל הוותיקה בחיפה עומדת במוקד שתי תערוכות חדשות שייפתחו במוצאי השבת במוזיאון העיר בחיפה. השכונה, “הכלואה בקפסולת זמן” כהגדרת אוצרת המוזיאון, עינבר דרור־לקס, נבנתה כאזור מגורים אמיד עבור עולים ממרכז אירופה ועם השנים שינתה את פניה ועברה תהפוכות רבות. כיום השכונה המעורבת היא מעין מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית - בית לקהילות ותרבויות שונות על שלל הקונפליקטים, ההצלחות וגם ההזנחה המתמשכת.

התערוכה “ההדר הנעדר: אדריכלות מודרנית בהדר הכרמל” תעמיד במבחן את הפערים בין העבר המודרני־לשעתו להווה המתדרדר, באמצעות תצלומים היסטוריים, שרטוטים ותוכניות אדריכליות. “ההדר הנעדר” לא מסתפקת רק בהצבעה על המורשת המקומית כנכס תרבותי אלא קוראת לשינוי ולהתחדשות, שכן, כפי שמדגיש האדריכל צפריר פיינהולץ, אוצר־שותף של התערוכה, המורשת האדריכלית בה היא נקודת מוצא לדיון על זהויות עכשוויות. “אנחנו מבקשים לתעד את מה שאנו רואים כנקודת עצירה לפני שינוי, ולמצוא בפלורליזם ובעושר של ההיסטוריה האדריכלית תשתית לזהותה של השכונה כיום”.

התערוכה המקבילה, “XY כרומו-זון”, מאגדת יוזמות חוץ־ממסדיות והתארגנויות שונות בשכונה ובוחנת את השפעתן על המרחב הציבורי. “התערוכה למעשה מדגימה עד כמה השוני בין תושבי השכונה הנבדלים במין, בגזע ובדת, מיטשטש ונעלם כאשר פועלים כגוף אחד למען מטרה נעלה אחת – החייאת השכונה ושימורה”, מציין ראפת עומר, אוצר התערוכה.

שתי התערוכות במוזיאון חיפה מצטרפות למגמה “הקהילתית” הרווחת בשנים האחרונות, של ביטול ההפרדה בין אקטיביזם לאמנות. לדברי האוצרת דרור־לקס, תערוכות מהסוג הזה יזמו ועודדו מעורבות פוליטית וחברתית של אמנים ויוצרים, בעיקר באזורי פריפריה. “מוזיאון העיר השואף להוות מרכז תרבותי חברתי, לוקח חלק במגמה זו”.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ