התגלה ציור לא מוכר של ואן גוך

הציור, “שקיעה במונמאז’ור”, צויר בקרבת ארל שבצרפת ב-1888. אספן נורווגי רכש אותו ב-1908 אך חשב שהוא מזויף ולכן הציור שכב בעליית הגג שלו שנים רבות. לאחרונה הגיע הציור למוזיאון ואן גוך לאחר שנמצא באוסף משפחתי פרטי כבר מספר שנים

איתן בוגנים
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
איתן בוגנים

מוזיאון ואן גוך באמסטרדם הכריז היום (שני) על גילויו של ציור חדש של וינסנט ואן גוך. הציור, הקרוי “שקיעה במונמאז'ור", צויר בקרבת ארל ב-1888, בתקופה החשובה ביצירתו של האמן בה צייר גם את “החמניות” ו"חדר השינה" הידועים. "לראשונה בהיסטוריה של המוזיאון, ב-40 השנים האחרונות, התגלתה עבודה חשובה שלא היתה מוזכרת בספרות”, אמר אקסל רוגר, מנהל מוזיאון ואן גוך, בראיון ל”ניו יורק טיימס”. “הוא אחד מהאמנים הכי מפורסמים בעולם ואנחנו תמיד חושבים שכבר ראינו והבנו עליו הכל. עכשיו אנחנו יכולים להוסיף עבודה חדשה ומשמעותית לגוף עבודותיו”.

הציור מתאר את זמן השקיעה בנוף הסלעי באזור מונמאז'ור, פרובאנס. ברקע נראים חורבותיו של המנזר הבנדיקטיני שנחקר רבות על ידי ואן גוך בזמן שהותו בארל.

וינסנט ואן גוך, "שקיעה במונמאז'ור", 1888צילום: REUTERS
הציור הלא מוכר של ואן גוך שהתגלה מוצג במוזיאון ואן גוך באמסטרדםצילום: AP

לאחר שרכש אותו ב-1908, שכב הציור שנים רבות בעליית הגג של אספן נורווגי שהיה בטוח שהוא מזויף. "ניו יורק טיימס" מדווח שהציור שהגיע למוזיאון נמצא באוסף פרטי משפחתי כבר מספר שנים. עקב רצון המוזיאון לשמור על פרטיות הבעלים, לא נמסר מידע נוסף על זהותם. מנהל המוזיאון מספר שלפני כשנתיים הביאו הבעלים את הציור למוזיאון לוודא את מקוריותו, ומאז בודקים המומחים של המוזיאון את הציור. רק לאחרונה הגיעו המומחים למסקנה חד משמעית שהציור הוא אכן של ואן גוך, בעקבות זיהוי פיגמנטים דומים בציור ובפלֵטה של האמן מארל. מסתבר שהבעלים כבר הביאו את הציור המדובר למוזיאון ב-1991, על פי דבריו של מנהל המוזיאון, אך באותו זמן אף אחד לא שייך אותו לואן גוך. “הפעם יש לנו מידע טופוגרפי ומספר גורמים נוספים שעזרו לנו לאשש את המקוריות. המחקר הוא הרבה יותר מתקדם כיום, לכן הגענו הפעם למסקנה שונה לגמרי”, הוא אומר.

הציור צויר במשיחות המכחול המוכרות של ואן גוך, על קנבס זהה לציוריו האחרים, ובאותה שיטת הכנה קדם ציורית שזוהתה לפחות באחד מציוריו האחרים מאותה העת. בנוסף, העבודה נמצאה ברשימות אוספיו של תיאו ואן גוך מ-1890, שם גם מופיע תיעוד על מכירתה ב-1901. ואן גוך עצמו תיאר את העבודה באחד ממכתביו. “שקיעה במונמאז'ור" גם זהה יחסית בגודל לציור “החמניות" מאותה השנה.

ואן גוך עבר לארל בפברואר 1888 והקדיש את מרבית זמנו לחקירת הנוף בפרובאנס. בתארו את הנוף לחבר, האמן אמיל ברנרד, הוא כתב: “זהו שטח עצום של ארץ שטוחה, מפסגתה של גבעה ניתן לראות אותה ממבט הציפור – כרמים ושדות של חיטה שנקצרה זה עתה. כל זה מוכפל בחזרתיות אינסופית, משתרע לעבר האופק כמו פני השטח של הים”.

העבודה החדשה שהתגלתה תוצג החל מ-24 בספטמבר במוזיאון ואן גוך, כחלק מהתערוכה הנוכחית, “ואן גוך בעבודה", המתמקדת בגילויים נוספים על התפתחותו האמנותית.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ