הנרי שלזניאק - הצלם שלא הכרתם - תערוכות חדשות - הארץ
תערוכה

הנרי שלזניאק - הצלם שלא הכרתם

תערוכה בגלריה נ&נ אמן בתל אביב מגלה, כי היתה להנרי שלזניאק תקופה סוערת וסוריאליסטית גם כצלם, שסגנונו רחוק מ"דלות החומר" שאפיינה את ציוריו

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
איתן בוגנים

"הצלתי את התצלומים האלו בעקבות בקשתו של שלום שפילמן להוסיף אותם לאוסף המכון שלו", מספרת נלי אמן, בעלת הגלריה הוותיקה נ&נ אמן (גורדון 26) על הסיבה לקיום התערוכה של הנרי שלזניאק, "הצילום", שנפתחה ביום שלישי. "הצילומים פשוט התפוררו בביתה של עדנה שלזניאק, אלמנתו של האמן. עם כל הציניות שלי, ואחרי כל כך הרבה שנים של עבודה בשדה האמנות הישראלית, אני חושבת שזו תערוכה בסדר גודל מוזיאלי של אחד האמנים הכי טובים שהיו פה. אם שלזניאק לא היה נפטר מלוקמיה, הוא היה הופך לאחד מהגדולים".

שלזניאק נולד בניו-יורק ב-1938, עלה ארצה בגיל 13 ונפטר בייסורים כשהוא בן 42 בלבד. הוא עסק שנים ספורות בכתיבה ובצילום, והחל מסוף שנות ה-60 הפך את הציור למרכז הכובד האמנותי שלו, המשויך לקטגוריה של "דלות החומר".

הנרי שלזניאק, "אלביס", 1967

התערוכה הנוכחית בתל אביב מוקדשת כולה לצילום הניסיוני של שלזניאק מהמחצית השנייה של שנות ה-60, מתחילת דרכו. כ-60 עבודות צילום יוצגו בתערוכה, כולם ברוח התקופה ובהשראה ישירה של האמנות האמריקאית של אותו הזמן. פוטומונטאג', פוטוקולאג', נגיעה ידנית בנגטיב, רדי־מייד, הדפסות מוכפלות, נזילות ועיוותים, חשיפות שגויות לאור – שלזניאק, שמעולם לא רכש השכלה רשמית במלאכת הצילום, ניסה ועשה ככל העולה על רוחו עם החומר.

הוא היה מאוהב במצלמת הרוליפלקס שלו ובעזרת אביו, שהיה חוקר במכון ויצמן, התפרנס שלזניאק מעבודתו כצלם טכני במעבדת מחקר. במקביל, הקים לעצמו מעבדה בביתו, שם גילה עולמות חדשים מופלאים, מלאי הומור, סוריאליסטים, עמוסי שכבות וערב רב של קטעי מגזינים, תצלומים של צלמים לא ידועים, רעשים ותנודות משתנות.

הנרי שלזניאק, ללא כותרת, 1967

פועלו של שלזניאק היה חסר תקדים בעולם האמנות הישראלי. הצילום שלו הגיע לשיאו בין השנים 1966-69, והפך לפרקטיקה מובהקת של צילום מטופל.

"הגישה הישירה לאור שבטבע הומרה בעבודה אינטנסיבית במעבדת הצילום, שבה יצר לעצמו עולם בזעיר־אנפין המתקיים כמערכת עצמאית, שאינה תלויה עוד בעולם החיצון", מבהירה גליה בר־אור, אוצרת הרטרוספקטיבה רחבת ההיקף שנעשתה לשלזניאק במשכן לאמנות בעין חרוד ב-2005. "גם הציור לא התחולל בזיקה לטבע אלא התהווה בספונות הסטודיו, ב'מעבדה' של האמן, שכל חומריו לקוחים מייצוגי התרבות".

הנרי שלזניאק, ללא כותרת, 1967

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ