משלוש יוצא אחד

פרויקט שלוש התערוכות של אביטל כנעני, בצפון בדרום ובמרכז, ישלב רישום ופיסול וימחיש לדבריה רעיון אחד

איתן בוגנים
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים

"תחזיק בקצוות", הפרויקט בעל שלוש התערוכות של אביטל כנעני, יצא לדרך בשבת בצהריים (12.10) בפתיחת התערוכה הראשונה בגלריה לוחמי הגטאות (קיבוץ לוחמי הגטאות). בעזרתו של האוצר יורי כץ, בנתה כנעני, ילידת 1978, מיצב בו נדחסות לעומק הגלריה חמש דמויות שלדיות מעץ, מחזיקות בפה רישומי צמחייה על נייר. בניגוד לעבודות קודמות של כנעני בהן התעקשה האמנית על הפרדה חדה בין רישום ופיסול, בפרויקט התלת־תערוכתי תלוי־המקום היא מערבבת בין השניים לכדי מיצב.

בתערוכה השנייה שתיפתח בגלריה בקיבוץ בארי (אוצרת: זיוה ילין) בסוף נובמבר, תציג כנעני רישומי ציפורים שחדלו ממעופן, מונחים על מבני עץ פיסוליים המכסים את מרבית פני השטח של הגלריה. בתערוכה השלישית והנועלת, שתיפתח באמצע דצמבר בגלריה מנשר (אוצרת: סאלי הפטל נוה), תציב כנעני שדה קטל של חיות ענק.

בסיום התערוכה בתל אביב, לקראת סוף ינואר, יושק הקטלוג הדיגיטלי שיסכם את שלושת התערוכות. שתיים מתוך השלוש יוצגו בגלריות קיבוץ, אולם האמנית, בת קיבוץ כברי, טוענת שהבחירה הזאת לא היתה משמעותית מבחינתה. לדברי כנעני, בוגרת המדרשה ותוכנית התואר השני בבצלאל, המוטיבציה שהניעה את הפרויקט היתה מרחבית: "המחשבה היתה כזו שפורשת מהלך על פני מרחב, ניסיון למצוא דמיון בין המרחב של הרישום והפיסול לבין המרחב או המרחק הגיאוגרפי".

"חזית 3", 2013 צילום: יובל חי

שלוש נקודות גיאוגרפיות מסמנות את שלושת התערוכות של כנעני – צפון, דרום ומרכז - ניסיון משולש למפות ולכבוש את הארץ כולה, לא מתוך יצר מגלומני אלא כמאמץ להתמתח, "ולהתפרש על מרחב שהוא גדול מדי בשביל להחזיק בו", מוסיפה כנעני. היבטים פוליטיים של התפשטות? האמנית מתנערת וטוענת לחוסר עניין מצִדה. שלוש התערוכות אמנם מתרחשות במיקום ובזמן אחר, אך המשותף להן רב מהשונה. "יש דמיון ספציפי ביניהן בחומרים ובמראה, התערוכות הן שלושה גופים שבונים אחד", מספרת כנעני. "עם זאת, הם גם בהחלט שלושה מהלכים נפרדים, שהחיבור ביניהם בונה מהלך המאפשר להבין טוב יותר את הרעיון של הפרויקט".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ