לנגוס את קיר הגלריה - אמנות - הארץ
תערוכה

לנגוס את קיר הגלריה

השאלה האם התצוגה הגלריסטית הגיעה לסוף דרכה עומדת במרכז התערוכה "גלריה חיה או מתה" בכפר סבא, באוצרותה החדשה של אילנה טננבאום

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
איתן בוגנים

לאחר 18 שנה כאוצרת ומנהלת המרכז למדיה חדשה במוזיאון חיפה, התמנתה אילנה טננבאום לאוצרת הגלריה העירונית בכפר סבא (בית התרבות ע"ש רייזל, גאולה 12), ובחמישי בערב (21.11) תיפתח התערוכה הראשונה באוצרותה, "גלריה חיה או מתה". התערוכה תעסוק בחלל הגלריה כמרחב תצוגה ופעולה בהשוואה לירידים בינלאומיים, ביאנלות, מכירות פומביות, אמנות במרחב האורבני, חללי תצוגה אלטרנטיביים והמרחב הווירטואלי, לאור "השינוי במעמדה של האמנות כצורת קיום של מסחר ולא של שיח" - כפי שמגדיר זאת ג'רי זלץ (Saltz) במאמרו ב"ניו יורק מגזין", בו הוא מקונן על מותה של התערוכה הגלריסטית.

זלץ, ובעקבותיו טננבאום, ערים לשינויים המתחוללים בשדה האמנות ומשנים לבלי הכר את טבעו של האובייקט האמנותי ואת יחס הצופה כלפיו. מתוך הנחת מוצא שהגלריה המסורתית היא כבר לא אותו מקדש לבן, ניטרלי ומבודד, אומרת האוצרת, מעלה התערוכה "גלריה חיה או מתה" שאלות על "אופי התצוגה, החלל, האובייקט, הדרכים שבהן מתווכת הגלריה משמעות, ויחסי הצפייה שהיא מכלכלת. ממד נוסף בתערוכה", מוסיפה טננבאום, "בוחן פיתוחים דיגיטליים המאפשרים את קיומם של חללים חלופיים, א־פיסיים ובעלי נגישות דמוקרטית יותר, המרחיבים את תחומה הפיזי והרעיוני של הגלריה".

תמר רבן ודני זקהיים, "חיים חיים”, 1993 צילום: באדיבות ארכיון מק

האמנים שבחרה טננבאום לתערוכה פועלים ביחס למעמד הסימבולי של הגלריה ולחלל הממשי עצמו. ליאת אלבלינג למשל, מציגה צילומים של גלריות ריקות שנוצרו מהרכבת שכבות של תצלומי־פְּנים של גלריות ממשיות. באופן דומה עולה הנושא גם בעבודה "רצפה מתקפלת" של גדעון גכטמן שהוצגה בשנת 1973, בה יצר האמן שיבוש באמצעות רצפה המתקפלת כלפי הצופה כגל. "עבודה זו קשורה לעיסוקו בדיכוטומיה שבין הטבעי למלאכותי. בכך הוא פועל כנגד המהלך המודרניסטי שבו ניתנה עדיפות לעיניים ולמחשבה, ומפעיל את גופו של הצופה, גם אם באופן מלאכותי”, מסבירה טננבאום.

ההמשגה הווירטואלית של הגלריה נוכחת בעבודה של האמן רון ארליך, שהציב מצלמה המתעדת את חלל הגלריה כשעל אחד הקירות מוקרנים דימויים של חללים דומים, מוזנים על ידי תוכנת חיפוש של גוגל. מירי סגל מציגה שתי עבודות המשתייכות לאותה טריטוריה אינטרנטית, סרטים עם חומרים תיעודיים או בדויים ממשחקי מחשב.

טננבאום שואפת להפוך את הגלריה העירונית בכפר סבא למקום רלוונטי, “חלל בעל שתי פנים: גלריה ניסיונית שתציג עשייה של אמנים צעירים, לצד פרספקטיבה היסטורית באמצעות תצוגה של אמנים בכירים”. דוגמה לכך, בנוסף לגכטמן, היא עבודתם של תמי רבן ודני זקהיים מתחילת שנות ה-90, בה מופיעים שני האמנים בשני מוניטורים כשהם מנהלים דיאלוג על עשיית האמנות. הצופים בגלריה צולמו, תמונותיהם נתלו על הקירות, ולדברי האוצרת, "העבודה מסמנת את השינוי שחל בשנות התשעים בעקבות התפתחות האינטרנט והמעבר לכלכלה של נותני שירות".

עוד יוצג בגלריה העירונית בכפר סבא פרויקט "אנגלמן" של דורון רבינא, נמרוד מתן ושמואל בן שלום, שבנו מספרה פעילה, וכן פרפורמנס של כנרת חיה מקס שיתקיים בערב הפתיחה, במהלכו תנגוס האמנית בקיר הגלריה בפעולת אכילה אטית. "ריבוי צורות הפעולה שמכילה הגלריה הוא מדד למצב העכשווי, שבו התשתית המודרניסטית נמצאת בתהליך של שינוי וביקורת”, מסכמת טננבאום. "השאלה האם תהליך זה הוא סממן לדעיכתה של הגלריה או שלהיפך, אימוץ הפעולות נגדה מצביע על המשכיות קיומה ועל אפשרויות חדשות להשתנותה – נשארת פתוחה”.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ