בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ארט בזל מיאמי

רוח דרומית בסצינת האמנות: אמריקה הלטינית נכנסת לזירה

ביריד ארט בזל מיאמי בלטה מעורבות גוברת של מבקרים מאמריקה הלטינית. יותר ויותר אספנים מהיבשת הדרומית, הקונים יצירות של אמנים מרחבי העולם, מכניסים רוח חדשה לשוק האמנות

תגובות

חואן יארור, צעיר בניו של איל טקסטיל צ'ילאני, קנה יצירת אמנות לראשונה כשהיה בן 12. בגיל 19 הוא כבר חיפש עבודה של אנדי וורהול.

יארור פנה אז לססיליה ברנסון, יועצת אמנות מלונדון, וזו הציעה לו לבקר בארט בזל במיאמי ביץ', יריד אמנות שבו גלריות רבות מוכרות עבודות של וורהול ושל אחרים. "כשסוף סוף נסעתי לשם התאהבתי בהמון עבודות מבלי לדעת למה, כי הידע שלי באמנות באותה תקופה היה מזערי", אומר יארור בהתכתבות בדואר האלקטרוני. "אני זוכר שהאספנות היתה עניין שהתבסס על תחושות, ואהבתי מאוד את האוספים שהוצגו שם, אבל עם הזמן התחושה נעשתה אינטנסיבית יותר".

Otto Muehl

יארור, כיום בן 29, הוא אחד מאספני האמנות העכשווית החשובים ביותר בצ'ילה. הוא רכש כ-230 עבודות, מיצירותיהם של גרהרד ריכטר, דמיאן הירסט, טרייסי אמין, טקאשי מורקאמי – וכן, גם וורהול – שלא לדבר על אוסף גדול של עבודות מאת אמנים צ'ילאנים עכשוויים. הוא גם ייסד קרן אמנות, עמותת Fundación AMA, שמטרתה להפנות את תשומת הלב של אספנים בינלאומיים לאמנים צ'ילאנים בתחילת דרכם. ובקיץ הציג המוזיאון לאמנות עכשווית בסנטיאגו כ-80 עבודות מהאוסף שלו, בתערוכה שתפסה שתי קומות מהמוזיאון.

יארור הוא רק אחד מאספני אמנות רבים בדרום אמריקה שהתוודעו לעולם האמנות הבינלאומי ביריד ארט בזל במיאמי ביץ', הגרסה הלא מכופתרת של יריד האמנות הענק שנפתח בבזל שבשווייץ ב-1970. במיאמי ביץ', שאירחה את האירוע זו הפעם ה-12 בסוף השבוע, מבקרת קבוצה הולכת וגדלה של אספנים כמו יארור, שמגיעים מכל קצות דרום אמריקה. "אנשים נוטים לחשוב ששוק האמנות באמריקה הלטינית קיים רק במקסיקו ובברזיל", אומר מארק ספיגלר, מנהל ארט בזל. "אבל יש שוק מתפתח בארגנטינה, ועכשיו יש אספנים אמיתיים בצ'ילה, בפרו ובקולומביה – ובעצם בכל היבשת".

אמנם תמיד היו אספנים במדינות האלה, אך כעת יש סימנים המעידים שהדברים משתנים בקצב מהיר. "ההבדל הגדול הוא שעכשיו יש הרבה יותר אספנים, והם לא קונים רק אמנות מהאזור שלהם", אומר ספיגלר. "עכשיו אספנים צעירים רואים אוספים ישנים יותר ורואים שהם חובקים עולם, ולכן הם קופצים לתוך השוק ומיד מתחילים לאסוף יצירות מכל העולם".

לפני עשר שנים היה קשה למצוא בצ'ילה ולו אספן אמנות חשוב אחד לרפואה, אומרת ברנרדיטה מנדיולה, מנהלת הקרן של יארור, שקודם שעברה לצ'ילה שימשה יועצת לכריסטיס ולסותביס בניו יורק. היא מעריכה שכיום יש בצ'ילה כשמונה אספנים שרגילים להוציא יותר מ-30,000 דולר על יצירות אמנות, מבקרים בירידי אמנות בכל העולם וחברים במועצות מנהלים של מוזיאונים.

ירידי אמנות באמריקה הלטינית – ובהם ArtRio בברזיל, Zona Maco במקסיקו סיטי, ArteBA בבואנוס איירס, ArtBO בבוגוטה בירת קולומביה ו-Feria Chaco בסנטיאגו – תרמו גם הם לעידוד פעילותם של האספנים באזור, אומרת מנדיולה.

"כשהייתי בארט בזל מיאמי הראשון היו שם כמה אספנים לטינו-אמריקאים גדולים: אלה שכולם הכירו בכריסטיס ובסותביס", אומרת מנדיולה על היריד שהתקיים ב-2002. "היום יש זרם איתן של אנשים. זה שינוי גדול שהתחולל באמצעות ארט בזל מיאמי. היריד נותן לאנשים שמתעניינים רק באופן כללי, ורק חושבים על זה או רק מתחילים לקנות, הזדמנות לקפוץ למים".

Andrés Herrera

רבים נמשכים ליריד בתחילה בשל האווירה הפסטיבלית – סלבריטאים ובהם דמי מור, ביונסה וג'יי-זי פוקדים את המסיבות הסובבות אותו – אבל חוזרים בגלל האמנות, אומר ספיגלר. "התרבות באמריקה הלטינית היא עניין חברתי הרבה יותר; אנשים שעובדים יחד גם מבלים יחד. כשאספן מברזיל, מקולומביה, מפרו או מצ'ילה בא למיאמי ביץ', הוא מביא אתו כמה חברים – שאולי הם אפילו לא אספנים, או לא ממש מעורבים בתחום האמנות החזותית. הם באים כי החברים שלהם באים, אבל כשהם רואים את המגוון העצום של העבודות, הם מתחילים בהרבה מקרים לאסוף בעצמם, בהתחלה באופן בסיסי ואחר כך ברמה הרבה יותר גבוהה".

חואן קרלוס ורמה, אחד הבולטים שבאספני האמנות בפרו ויושב ראש מועצת הנאמנים של מוזיאון האמנות בלימה (MALI), נחשף לאמנות לראשונה כשהיה סטודנט באוניברסיטה בציריך. אמו נתנה לו כסף לקנות מיטה לחדר שלו, אבל הוא העדיף לקנות בו שני הדפסים של מירו – ושמח לישון על מזרן על הרצפה ולהתעורר מתחת לעבודות. כשחזר לפרו ב-1988, הוא אומר, היו שם אספנים מעטים אם בכלל, משום ש"המדינה היתה במצב של ייאוש" אחרי שנים של טרור. עכשיו יש בפרו 100-120 אספני אמנות בינלאומיים רציניים, להערכתו.

"לדעתי רבים מהם התחילו לעסוק בזה בעשר השנים האחרונות", אומר ורמה בראיון טלפוני בדרכו לביאנלה מרקוסור בפורטו אלגרה שבברזיל. הצמיחה הכלכלית החזקה במדינה חילחלה מטה למגזרים אחרים וחיזקה את שוק האמנות, הוא מסביר.

Paz Errázuriz

ורמה ביקר ביריד הראשון של ארט בזל במיאמי ביץ' וקנה שם עבודות רבות במשך השנים. כיום הוא פועל לטפח דור חדש של אספנים בפרו באמצעות הרכבת ועדות רכישה ל-MALI, "כדי שהאספנים מפרו לא רק יקנו יותר עבודות, אלא יקנו עבודות יותר טובות", הוא אומר. "אם האספנים יקנו ללא בקרה, תהיה לאמנים נטייה להיות מרוצים ממה שהם עושים יותר בקלות, והאיכות והקסם עלולים ללכת לאיבוד".

אנה לטיציה פיאלהו, חוקרת אמנות ויועצת עצמאית מברזיל, אומרת שלאמריקה הלטינית, שלא כמו אסיה, יש קשר למסורת האמנות המערבית מאז ומתמיד, המוזיאונים שלה מחזיקים ברשותם אוספים של האמנים האירופים הדגולים ומקיימים תערוכות כגון הביאנלה של סאו פאולו, שנערכת מאז 1951. "אבל עכשיו יש לנו יותר בעלי הון פרטיים, ופתאום יש פלח חשוב של אנשים קוסמופוליטיים, שקונים יצירות אמנות", היא אומרת. "ומאחר שהמצב הכלכלי במקומות אחרים בעולם לא כל כך מזהיר, בעלי גלריות מתחילים לזהות את הפוטנציאל העסקי באזור שלנו".

קבוצת האספנים החדשה הזאת, לדברי פיאלהו, אולי כבר מכירה יצירות אמנות היסטוריות ויקרות ערך, אבל "הם חופשיים יותר בבחירות שלהם. הם לפעמים הרפתקנים יותר ולפעמים מחפשים יצירות עכשוויות מאוד ומשקיעים בהן".

התיאור הזה הולם מאוד את יארור. "אני רואה איך הטעם שלי השתנה במשך השנים", הוא מודה. "התחלתי עם וורהול והעדפתי דברים ראוותניים, ועכשיו אני נוטה יותר לכיוון אמנים כמו אוטו מול או פאס ארסוריס" - אמן וינאי שמת בחודש מאי וצלמת צ'ילאנית עכשווית.

השנה פקד יארור את ארט בזל במיאמי ביץ' כדי להיפגש עם ועדת הרכישות של טייט מודרן בלונדון, שהוא נמנה עם חבריה. הוא כבר קנה ברכישה מוקדמת יצירות מכמה גלריות שהוצגו ביריד השנה.

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו