בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נחש בלי התחלה וסוף

בתערוכה של יעל בן שלום הנחש, בהשתנות המתמדת ובהתחדשות הבלתי פוסקת שלו, הוא מטאפורה לאמנות עצמה

תגובות

נחש ארוך וגדול מזן הבואה קונסטריקטור (חנק מלכותי) הוא גיבור התערוכה "בואה" של יעל בן שלום, שתיפתח בשבת בערב ב"גלריה על הצוק" בנתניה (המעפילים 19). בחלל העליון העגול של הגלריה, הצופה כאילו עומד בקרחת יער, מוקף לגמרי בדימויים של יער פראי וסבוך, טפט שהוא בעצם ציור שהוגדל לממדי ענק ומשמש כתפאורה. בחלל התחתון מופיעה עבודת הווידיאו J-N, בה זוחל נחש מוקף במבני בטון, נע באטיות. הסצנה, מצולמת באופן נייח מנקודת מבט גבוהה, מפגישה בין נחש הבואה העצום והפראי לבין הארכיטקטורה בה הוא זוחל. "ניכרת כאן ההתערבות האנושית, פעולת הניתוק מן הטבע והחיבור לנוף האורבני", לדברי אוצרת התערוכה מאיה קשביץ, "ההתבוננות מלמעלה הופכת את הנחש למרכיב בקומפוזיציה".

באותו חלל מרחפים מן התקרה שישה ציורים על עץ המדמים עור של נחש. הציורים עשויים מפחם, בסיס ארעי לשכבה של גרפיט, כאשר כל מגע יוצר בהם שינוי כאילו היו נשל נושר. הנחש המצויר מחולק למקטעים, חסר ראש או זנב, "ולכן אין לו התחלה או סוף והוא עצמו הד למסע של הציור ולמסע המתבונן המשוטט בחלל". מספרת יעל בן שלום, ילידת 1977, שמסיימת השנה את תוכנית לימודי ההמשך בבצלאל. "הציור הזה, אולי, מתפקד כתיעוד של פעולה בסטודיו, פעולה מכנית הנובעת מהחלטה לדרך פעולה ומשך זמן".

אותם ציורים מסתירים את עבודת הווידיאו הנוספת המורכבת משני מסכים, ניצבים זה לצד זה, עליהם מתגולל סרטה של האמנית העוסק באחיה, לוכד הנחשים בפעולה ביער בן שמן. אחיה של האמנית הוא אכן לוכד נחשים, אולם החיפוש שלו מבוים, הנחש אינו מזן מקומי, ויער בן שמן, על שאריות הפיקניקים שנותרו בו, רחוק מלהיות יער מייצג. מכאן שהעניין האמיתי של בן שלום בנחשים ובלוכדיהם מצוי בנקודת מבט רישומית וציורית. "הכל התחיל מפנטזיה שהיתה לי ובה אני עוקבת אחרי אחי במעין מבט על הלוכד", היא מספרת, "העניין שלי היה בצורה של הנחש שמתפקד כסוג של קו בקומפוזיציה, ובשיטוט ביער של הלוכד שלא רואה מה הוא מחפש, אבל אמור לדעת היכן הנחש מסתתר. הלכידה של הנחש מקבילה לפעולה שלי כציירת, משהו באינטואיציה לימד אותי על המעשה שלי דרך הלוכד".

הנחש, אם כן, בהשתנות המתמדת ובהתחדשות הבלתי פוסקת שלו, הוא מטאפורה לאמנות עצמה. והיער, בו פועל לוכד הנחשים, "מהדהד את שיטוט הצופה במיצב ואת הרעיון הבלתי נראה, הנסתר, כפוטנציאל קיום – כמו שדה קוצים סבוך, אשר ידיעה על אפשרות קיומו של נחש בתוכו משנה את האופן שבו אנו תופסים את פני השטח", לדברי האוצרת.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו