בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תערוכה

הטורף הסמוי מאגדות הילדים

האופן שבו הכלכלה הניאו־ליברלית משתמשת במעשיות ילדים כדי לכסות 
על סתירותיה עומד במרכז התערוכה "מעל ומעבר לקשת" בחולון

תגובות

האם המציאות היומיומית שלנו מוכתבת על פי המתווה של אגדות הילדים המוכרות? עד כמה קשורה היד הנעלמה של הכלכלה הניאו־ליברלית למבנה הארכיטיפי של סינדרלה, הברווזון המכוער וכיפה אדומה? על פי התערוכה הקבוצתית "מעל ומעבר לקשת" שתיפתח בשבת בערב במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בחולון, התשובה ברורה: עמי ותמי הם סוכני שיווק של חירות וגאולה, ובת־הטוחן היא התגלמותה של ההבטחה לעולם שכולו טוב וכנראה לעולם לא יתממש.

הניאו־ליברליזם על פי "מעל ומעבר לקשת" משתמש במבנה של סיפור המעשייה (על אף העיקור והריכוך המתקתק שמבצעים אולפני דיסני ודומיהם) כדי לשווק את עקרונותיו, "כמעין חזית שמסתירה את הבעיות שלו, כיסוי לסתירותיו ולמצוקותיו, שכבה עליונה פשוטה המכסה על שאלה מורכבת", כדברי רן קסמי־אילן, אוצר התערוכה, המאמין שמרגע הולדתה של המעשייה השתמשו בה הכוחות ההגמונים כדי לאשרר את מעמדם. תוך שהוא מדרבן אותנו להמציא את חיינו מחדש כסיפור מעשייה, משתמש מנגנון ההטמעה של הניאו־ליברליזם בגרעין האוטופי הנעוץ ביסודה של כל מעשייה, ב"הבטחה להרמוניה בעולם שהוא הכל חוץ מהרמוני.” מוסיף קסמי־אילן.

האוצר מציין, כי בסיפורי המעשיות אין חשיבות לזהותו הייחודית של הגיבור, והיא נוכחת בעיקר באמצעות הקשר המשפחתי או המעמד החברתי. מכאן שהאידיאולוגיה הניאו־ליברלית, "הכוח הדומיננטי בעולם המערבי בעשורים האחרונים", כדבריו, "מבטיחה גאולה ואופק ורוד בדמות סיסמאות המעלות על נס את זכות הפרטים לחירות, יזמות אישית וחופש פעולה, תוך שהוא מותיר אותם למעשה ללא סיוע ממוקדי כוח שלטוניים וחברתיים".

התערוכה בנויה כסיפור מעשייה ההופך את המבקר לגיבור במסע, שנתקל במיני אלמנטים מתוך המעשייה, כמו יער מכושף, קוסם ומכשפה. 11 אמנים ישראלים ובינלאומיים מתמודדים בתערוכה עם הפער שבין הזהות האישית לבין זו הכפויה, בין הרצוי למצוי, בין המובטח למופר. חלק מהם תוחמים את הפער ומצביעים עליו, אחרים משחקים אתו ובונים זהויות חדשות, ואחרים, כמו ג'רמי דלר, מפרקים אותו לחתיכות.

דלר הבריטי מציג את עבודת הווידיאו מהביאנלה האחרונה בוונציה, שם ייצג את בריטניה. טופרי ציפור־הטרף שהופכים ליד מכנית עצומה המניפה ומקמטת ג'יפ לנדרובר חדש, הופכים את עבודת הווידיאו "לנקודת השבירה של ניצול המשאבים המוגזם, למעין היפוך תפקידים שבו הניצוד הופך לצייד", ולדברי האוצר, הם הופכים גם את דלר "למשהו שהוא בין קוסם לחלילן מהמלין".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו