תערוכה |

הטורף הסמוי מאגדות הילדים

האופן שבו הכלכלה הניאו־ליברלית משתמשת במעשיות ילדים כדי לכסות 
על סתירותיה עומד במרכז התערוכה "מעל ומעבר לקשת" בחולון

איתן בוגנים
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
איתן בוגנים

האם המציאות היומיומית שלנו מוכתבת על פי המתווה של אגדות הילדים המוכרות? עד כמה קשורה היד הנעלמה של הכלכלה הניאו־ליברלית למבנה הארכיטיפי של סינדרלה, הברווזון המכוער וכיפה אדומה? על פי התערוכה הקבוצתית "מעל ומעבר לקשת" שתיפתח בשבת בערב במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בחולון, התשובה ברורה: עמי ותמי הם סוכני שיווק של חירות וגאולה, ובת־הטוחן היא התגלמותה של ההבטחה לעולם שכולו טוב וכנראה לעולם לא יתממש.

הניאו־ליברליזם על פי "מעל ומעבר לקשת" משתמש במבנה של סיפור המעשייה (על אף העיקור והריכוך המתקתק שמבצעים אולפני דיסני ודומיהם) כדי לשווק את עקרונותיו, "כמעין חזית שמסתירה את הבעיות שלו, כיסוי לסתירותיו ולמצוקותיו, שכבה עליונה פשוטה המכסה על שאלה מורכבת", כדברי רן קסמי־אילן, אוצר התערוכה, המאמין שמרגע הולדתה של המעשייה השתמשו בה הכוחות ההגמונים כדי לאשרר את מעמדם. תוך שהוא מדרבן אותנו להמציא את חיינו מחדש כסיפור מעשייה, משתמש מנגנון ההטמעה של הניאו־ליברליזם בגרעין האוטופי הנעוץ ביסודה של כל מעשייה, ב"הבטחה להרמוניה בעולם שהוא הכל חוץ מהרמוני.” מוסיף קסמי־אילן.

ג'רמי דלר, "English Magic", 2013

האוצר מציין, כי בסיפורי המעשיות אין חשיבות לזהותו הייחודית של הגיבור, והיא נוכחת בעיקר באמצעות הקשר המשפחתי או המעמד החברתי. מכאן שהאידיאולוגיה הניאו־ליברלית, "הכוח הדומיננטי בעולם המערבי בעשורים האחרונים", כדבריו, "מבטיחה גאולה ואופק ורוד בדמות סיסמאות המעלות על נס את זכות הפרטים לחירות, יזמות אישית וחופש פעולה, תוך שהוא מותיר אותם למעשה ללא סיוע ממוקדי כוח שלטוניים וחברתיים".

התערוכה בנויה כסיפור מעשייה ההופך את המבקר לגיבור במסע, שנתקל במיני אלמנטים מתוך המעשייה, כמו יער מכושף, קוסם ומכשפה. 11 אמנים ישראלים ובינלאומיים מתמודדים בתערוכה עם הפער שבין הזהות האישית לבין זו הכפויה, בין הרצוי למצוי, בין המובטח למופר. חלק מהם תוחמים את הפער ומצביעים עליו, אחרים משחקים אתו ובונים זהויות חדשות, ואחרים, כמו ג'רמי דלר, מפרקים אותו לחתיכות.

דלר הבריטי מציג את עבודת הווידיאו מהביאנלה האחרונה בוונציה, שם ייצג את בריטניה. טופרי ציפור־הטרף שהופכים ליד מכנית עצומה המניפה ומקמטת ג'יפ לנדרובר חדש, הופכים את עבודת הווידיאו "לנקודת השבירה של ניצול המשאבים המוגזם, למעין היפוך תפקידים שבו הניצוד הופך לצייד", ולדברי האוצר, הם הופכים גם את דלר "למשהו שהוא בין קוסם לחלילן מהמלין".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ