בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תערוכה

קורות חיים

אחרי עשורים בניו יורק חוזר מיכאל גיטלין עם תערוכה שבמרכזה מיצב הקורות "אינסוף שבור"

2תגובות

לאחר שנים רבות של היעדרות משדה האמנות הישראלי, יציג מיכאל גיטלין הוותיק את תערוכת היחיד "16 עבודות" במוזיאון פתח תקוה לאמנות (ארלוזורוב 30) שתיפתח הערב. התערוכה היא מקבץ מעבודותיו החל משנות ה–70 ועד המיצב "אינסוף שבור" שתוכנן מחדש במיוחד לחלל הנוכחי.

גיטלין, יליד 1943 בדרום אפריקה, היגר לניו יורק ב–1970, שם הוא חי ופועל עד היום, ושם גם התוודע למודרניזם האמריקאי ובפרט למהלך הפוסט־מינימליסטי שכבש לו נחלה בשנות ה–70 בניו-יורק. את השפה הרזה והמצומצמת פיתח גיטלין והרחיב במהלך השנים "לכדי דינמיקה פנימית מרתקת בין דו־ממד ותלת־ממד, בין השלם והפרגמנט, תוך התמקדות ביחסי אובייקט-חלל-צופה, ובחשיפת התהליך והפעולה העומדים בבסיס יצירתו", כדברי אוצרת התערוכה, דרורית גור־אריה.

לדברי גור־אריה, מנעד הפעולות הפיסוליות של גיטלין המינימליסט מייצר מעין מציאות שבורה שמזמינה את הצופה "לבנות מחדש את הסימן, את המושג, תוך תנועה בתוך ולצד העבודה". בדומה לאמנים נוספים בני דורו כמו בני אפרת, יהושע נוישטיין ונחום טבת, מברר גיטלין דרך הפיסול שאלות על מרחב, קנה מידה אנושי, וחוזר חלילה לפיסול.

מידד סוכובולסקי

לצד החתך ההיסטורי של גוף העבודות שנבחר לתערוכה, הוא מייצג גם את האופי האקספרסיבי־כוחני של גיטלין בחלק ניכר מעבודותיו: פסלי עץ שנבקעו במכת הגרזן של האמן או שוסעו במסור שרשרת; רישומים העשויים כמלבנים מכפיסי דיקט שחור; והמיצב גדול הממדים "אינסוף שבור” שיצר גיטלין בסוף שנות ה–80, עבודת מפתח ביצירתו, המורכב מקורות עץ ירוקות שיוצרות מסלול מתפתל לאורך חלל המוזיאון החודר באלימות את הקירות. לצד אלה מופיעות גם עבודות פיסול רכות וקלילות.

לדברי האוצרת, המיצב הוא מעין גשר בין העיסוק המושגי־פורמלי של תחילת דרכו של האמן להיפתחות המושגית־פואטית המאפיינת את העבודות האמורפיות מחומרים רכים של השנים האחרונות. על פניו, התערוכה נראית כחמורה ומאופקת, אך עם זאת "הפשטות והישירות של העבודות מנגישות את שפת הפיסול הגבוהה באופן מרתק", אומרת גור־אריה. "במובן זה, התערוכה היא הזמנה לנוכחות ישירה בחלל: היא מאפשרת לצופים לשהות במחיצת העבודות, נִכחן ואיכשהו גם נוכח עצמם".

לצד תערוכתו של גיטלין, יפתחו שתי תערוכות נוספות: התערוכה הקבוצתית "מידה כנגד מידה" בהשתתפות אמנים ישראלים צעירים המתדיינים עם מורשתו המינימליסטית של גיטלין באמצעים עכשווים, והתערוכה הנשית המשולשת "נשכחות".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו