ניקולא טרזי יעמוד בראש התוכנית לתואר שני באמנויות של בצלאל

הוועד המנהל של בצלאל אישר השבוע את המלצת ועדת החיפוש שבחרה בטרזי, עורך, כותב ואוצר איטלקי, בן 32

שני ליטמן
שני ליטמן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
שני ליטמן
שני ליטמן

ניקולא טרזי, עורך, כותב ואוצר איטלקי, נבחר לעמוד בראש התוכנית לתואר שני באמנויות של האקדמיה בצלאל. הוועד המנהל של בצלאל אישר השבוע את המלצת ועדת החיפוש שבחרה בטרזי. בניגוד לראש התוכנית הקודם, המרצה לפילוסופיה ד"ר רפאל זגורי אורלי, שהתפטר מהתפקיד בינואר השנה, טרזי אינו בא משורות האקדמיה כי אם מתחום הכתיבה על אמנות והאוצרות הפעילה.

טְרזי, בן 32, הוא בוגר האקדמיה לאמנויות יפות במילאנו, במחלקה של עיצוב תפאורה לתיאטרון. הוא עורך המתגורר לסירוגין במילאנו ובניו יורק. משנת 2006 הוא עובד בעבור בית ההוצאה Giancarlo Politi Editore ממילאנו, המוציא לאור את מגזין "Flash Art", וב-Nadace Pargue Biennale Foundation בפראג, שם הוא עובד כעורך, כאוצר וכמנהל תערוכות בארבע הביאנלה האחרונות.

טרזי. בוגר האקדמיה לאמנויות יפות במילאנוצילום: Christina Lessa / Flatt Magazin

ב-2008 מונה לעורך המהדורה האמריקאית של מגזין "Flash Art International", והקדיש גיליונות מיוחדים תחת הכותרת "Art & Language" לסצינות המקומיות בניו־יורק, ישראל, ברזיל, אוסטריה והמדינות הנורדיות. הוא ערך גיליונות המתמקדים ביחסים בין אמנות ובידור, אמנות וקולנוע ואמנות ותיאטרון. מעבר לתפקידו ב-Flash Art International הוא משמש גם כראש דסק ניו-יורק במגזין "Flash Art Italia", כעורך משנה במגזין "Flash Art CZ&SK" ועורך מייעץ למגזין "Flash Art HU".

מאמריו של טרזי התפרסמו בבמות שונות, בהן: Il sole 24 Ore (מילאנו), Monopol (ברלין), Flatt (ניו-יורק), ערב-רב (תל-אביב), biweekly.pl (ורשה), והוא אף תרם מפרי עטו לספרי אמנות ולקטלוגים של תערוכות כדוגמת "נוישטיין: כלומר רישום" (מוזיאון ישראל) והתערוכה "Postmonument" בביאנלה ה-14 לפיסול (קררה, איטליה).

בשנת 2010 אירגן סמינר שכותרתו "הפנומנולוגיה של אמנות עכשווית" בבית הספר לאמנות של אוניברסיטת ייל (ניו־הייבן) ומאז לימד גם באוניברסיטת קולומביה (ניו־יורק), SIAC (שיקגו), iCI (ניו־יורק), האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל, NABA (מילאנו), המכון האינדונזי לאמנות (ג'וג'קרטה) ובמדרשה בבית ברל.

הוא היה שותף להפקתן של התערוכות הבאות: “Painting Overall” בביאנלה ה-5 בפראג, “Four Rooms”  במרכז לאמנות עכשווית CCA בוורשה, “Modern Talking” במוזיאון Muzeul National de Arta Cluj-Napoca (רומניה), “Circa 1986” ב-HVCCA בפיקסוויל, ניו-יורק, “Champs-Élysées” ב- Palais de Tokyo בפריז.

מאז 2007 נמנה טרזי על הצוות של Lucie Fontaine, דמות בדיונית הפועלת באמצעות יצירת אמנות, הפקת תערוכות, עריכת ספרים, כתיבה, אספנות, ארגון כנסים ועוד. לשאלתי לגבי הבחירה בדמות שאינה מתוך הממסד האקדמי, מסרו מבצלאל כי "ניקולה טרזי הנו שחקן רב פעלים בשדה האמנות הבינלאומי. הצעתו לתכנית התואר השני מעידה על  גישה רעננה, גמישה ויצירתית שפותחת את השיח המקומי לתכנים חדשים ועכשוויים בנוגע לשאלות הקשורות לאמנות וליחסיה עם המוסד האקדמי".

מה מידת ההתמצאות שלו בשדה האמנות הישראלי?

"בשש השנים האחרונות ביקר טרזי בישראל פעמים רבות. במהלך ביקורים אלו ומתוך היכרות הולכת ומעמיקה עם אמנים, אוצרים ומוסדות אמנות ישראלים, התחדדה בטרזי ההבנה כי לסצנה המקומית איכויות ייחודיות של עשייה ושיח. היכרות זו עוררה בו עניין שהביאה לשיתופי פעולה מגוונים בתחומי הכתיבה, העריכה, האוצרות והאקדמיה. הבחירה בטרזי משקפת עליית מדרגה של תכנית התואר השני באמנויות וכוונתינו המוצהרת להיחשב כאחת התכניות הנחשקות והחשובות בעולם. אין לנו ספק כי לטרזי יש את היכולות להפוך התכנית ואת האמנות הישראלית כולה למקור השראה וחשיבה לעולם האמנות הבינלאומי ולחילופין הניסיון והקשרים שלו יהוו מקור כוח נוסף לבצלאל", נמסר מבצלאל.

ראש התוכנית היוצא, זגורי אורלי, אמר כי הוא מברך על המינוי. "אני מאחל לניקולא המון הצלחה, הוא בחור מקסים ומלא תשוקה והתלהבות ורצון טוב. אני מאוד רוצה שהוא יצליח ואעשה כל מה שאני יכול כדי לעשות לו את החפיפה הטובה ביותר. טרזי הוא בחור מאוד מוכשר ויש לו הבנה מאוד טובה של האמנות כפי שהיא קורית היום ושל עולם האמנות כפי שהוא קורה היום ובמובן הזה זה מינוי מצוין. אני מאוד רוצה בהצלחתו כי אני חושב שהתוכנית לתואר שני היא הדבר החשוב והסטודנטים הם הדבר החשוב".

גם נחום טבת, מי שהקים את התוכנית ללימודי התואר השני באמנות וניהל אותה במשך עשר שנים, תומך בחום במינוי. "הבחירה בניקולא יכולה לתת זריקת מרץ, עם דגש על אמנות באופן מעניין ביחס לצד התיאורטי, כי הוא בא משני הכיוונים. הוא בחור מאוד צעיר ומוצלח והוא אוטודידקט שכתב מאמרים מאוד רציניים. הוא אולי לא עשה את המסלול האקדמי המקובל, אבל מבחינת יכולות אני מאמין שהוא יכול לעשות את זה מצוין. הבאתי אותו לסמינרים בבצלאל, הוא עובד מצוין עם סטודנטים, סופר מעודכן ומבין אמנות והוא יודע בצורה רצינית ועמוקה מה קורה. הוא לא מישהו שהוא קורבן של אופנות. הוא יכול להביא קול מאוד רענן לתוכנית וקשרים בינלאומיים. אני חושב שהוא יכול לעשות מאוד טוב לתוכנית בטח במצבה הנוכחי ואני מאחל לו הצלחה". 

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ