עצומת אמנים נגד ישראל בביאנלה בסאו פאולו: יעל ברתנא בין החותמים

העצומה, בחתימת רוב משתתפי הביאנלה, קוראת למנהלי האירוע לדחות את כספי התמיכה הישראלית בגלל המלחמה בעזה

שני ליטמן
שני ליטמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שני ליטמן
שני ליטמן

55 אמנים מרחבי העולם מבין 68 המשתתפים בביאנלה ה–31 בסאו פאולו, ברזיל, חתמו על מכתב הקורא למארגני התערוכה להחזיר כספי תמיכה שהתקבלו ממדינת ישראל. הקרדיט והלוגו של הקונסוליה הישראלית בסאו פאולו, כאחת התומכות בתערוכה, מופיעים בחלל התצוגה המרכזי של הביאנלה, בפרסומים רשמיים של הביאנלה ובאתר האינטרנט של הביאנלה.

התערוכה אמורה להיפתח לצפייה מוקדמת ב–1 בספטמבר ולקהל הרחב ב–6 בספטמבר. בין החותמים על העצומה נמצאת גם האמנית הישראלית יעל ברתנא. שלושה אמנים ישראלים נוספים שמשתתפים בביאנלה, יוחאי אברהמי, לי אורפז ונורית שרת, אינם חתומים על המכתב.

גלית אילת, מצוות אוצרי הבינאלה. תומכת בעצומהצילום: דניאל צ'צ'יק

האמנים המוחים טוענים כי מכיוון שישראל היא אחת המממנות של התערוכה, העבודות שלהם משמשות למעשה לניקוי מצפונה של ישראל, רגע אחרי המלחמה. "בשעה זו, שבה תושבי עזה שבים לחורבות בתיהם, שנהרסו על ידי הצבא הישראלי, אנו לא חשים שזה הגיוני לקבל מימון ישראלי לצורכי תרבות. בקבלת העזרה הזאת, ישנו מעשה של חתירה תחת היצירות שלנו המוצגות בתערוכה והן באופן מפורש משמשות להלבנת ההתקפות המתמשכות של ישראל וההפרות שלה את החוק הבינלאומי וזכויות האדם. אנחנו דוחים את הניסיון של ישראל ליצור לעצמה תדמית נורמטיבית בתוך ההקשר של אירוע תרבותי גדול ובינלאומי בברזיל".

האמן יוחאי אברהמי. לא חתםצילום: קארין אליהו

ההצהרה באה בעקבות פגישה בין האמנים המוחים לבין מנהל הביאנלה, לואיס טרפינס, שהתקיימה לפני עשרה ימים, ובה אמר המנהל כי מארגני האירוע ישקלו את עניין דחיית התמיכה הישראלית. לאחר שהאמנים התרשמו שהנהלת הביאנלה לא מתכוונת לעשות דבר, הם החליטו לפרסם את מכתב המחאה.

אורן שגיב, מצוות אוצרי הבינאלה. תומךצילום: טלי מאייר

לאחר פרסום המכתב פירסמו אוצרי הביאנלה, צ'רלס אסקה, נוריה אנגואיטה מאיו, פבלו לפואנטה, לואיזה פרואנסה, בנג'מין סרוסי וגם הישראלים גלית אילת ואורן שגיב, הודעה שלפיה הם תומכים באמנים המוחים, אם כי שגיב ביקש להדגיש כי הוא אינו תומך בהצהרה שלהם, אלא רק בזכותם לשאת אותה.

בהודעת האוצרים נכתב כי "ברור שלמקורות המימון התרבותי יש השפעה הולכת וגוברת על העצמאות לכאורה של המהלך האוצרותי והאמנותי של כל אירוע. המממן, בין אם זו מדינה, גוף מסחרי או גוף פרטי, מעצב באופן עמוק את האופן שבו הקהל מקבל את עבודתם של האמנים והאוצרים. בעוד שזהו נושא רחב יותר מאשר הביאנלה ה-31 בסאו פאולו, אנו מבקשים כי כללי המימון ייבחנו מחדש וכי ניתן יהיה לוודא שאמנים ואוצרים מסכימים לכל תמיכה שניתנת לעבודותיהם ושעשויה להיות לה השפעה על תוכנה והתקבלותה בקרב הקהל".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ