שלל תערוכות ישראליות בברלין

לא פחות מארבע תערוכות ישראליות נפתחות בחללים שונים ברחבי העיר, בהן של אוהד מטלון ומשה גרשוני

שני ליטמן
שני ליטמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
שני ליטמן
שני ליטמן

האמנות הישראלית מציפה השבוע את ברלין, עם לא פחות מארבע תערוכות שנפתחות בחללים שונים ברחבי העיר. אתמול נפתחה באחד המוזיאונים החשובים בעיר, הנויה נאציונל גלרי, תערוכת יחיד גדולה של האמן משה גרשוני, תחת הכותרת "לא אבא לא אמא". את התערוכה אצר מנהלו הראשי של המוזיאון, אודו קיטלמן יחד עם עוזרו אורי דסאו. בתערוכה מוצגות יותר ממאה עבודות של גרשוני והיא תימשך עד סוף דצמבר, אז יסגר המוזיאון לשיפוצים למשך שלוש שנים.

במקביל נפתחה אתמול במרכז KW תערוכת יחיד של עילית אזולאי, "SHIFTING DEGREES OF CERTAINTY", שמסכמת תקופת רזידנסי שבה זכתה אזולאי בפרויקט חדש ומשותף של מכון שפילמן לצילום מתל אביב והמכון לאמנות עכשווית בברלין, הKW, וקרן שיר מברלין. ביוני 2013 עברה אזולאי לסטודיו שלה שב-KW לשהות של חמישה חודשים. היא בחרה להתמקד בנושא ארכיאולוגיה של ערים והרבתה לנסוע ברחבי גרמניה ולצלם אובייקטים וממצאים ארכיאולוגיים בברלין, וימר, במברג, ברנדנבורג וערים נוספות.

עבודה של אוהב מטלוןצילום: אוהד מטלון

בתערוכה שלה ב-KW אזולאי מציגה את האובייקטים המצולמים שלה במיצב שהותאם במיוחד למקום. מדריך אודיו מיוחד מאפשר לצופים לקבל מידע מתוך התחקיר שערכה האמנית ואת הפרטים ההיסטוריים, האישיים והייחודיים שהיא חשפה. התערוכה היא חלק מאירועי שבוע האמנות של ברלין, שמתקיים בין ה-21-16 בספטמבר.

בגלריה פודבילסקי תיפתח ביום חמישי תערוכה שנייה בגלריה זו של האמן אוהד מטלון, תחת הכותרת "Across a dark Land". מטלון יציג סדרת עבודות חדשה, שבה מצולמים אתרים היסטוריים או מחנות צבא שצולמו בלילות חשוכים במיוחד ללא אור ירח, בעזרת תאורת סטודיו שהקים מטלון באתר. כתוצאה מהשימוש בתאורה ובחשיפות ארוכות, אומר מטלון, "נוצרת פעולה אירונית שהופכת את הדימויים למעין תכשיטים, ומעלה את הנושא של היקסמות (פאסינציה) מול פאשיזם וקושרת את היופי לממד של הכוח". מטלון אומר שישנו פער גדול מאוד בין האופן שבו חווה את העבודות שלו קהל ישראלי, לבין האופן שבו הן מתקבלות בברלין. "יש ממד של סקרנות גדולה מאוד לגבי האחרות של המקום, ומכיוון שאלה נופים אז המבט בחוץ הוא כמו של דפדוף במגזין תמונות. הצופים רוצים לדעת המון פרטים, גם כאלה שאתה לא מוצא את עצמך מתעסק אתם פה. אנשים מבקשים עוד סיפורים, גם ברמת הטקסטים וגם ברמת השיח".

ב-CIRCLE1, חלל ללא מטרות רווח שהוקם כדי לקדם אמנים צעירים, ישראלים בעיקר, בברלין, על ידי דורית לויטה הרטן, שירה סוורדלוב, אלונה הרפז ואהרון עוזרי, תיפתח ביום שישי תערוכה בה יוצגו עבודותיהם של ניר עברון, עומר קריגר, קרן רוסו ודאג פישבורן. קריגר ועברון יציגו וידיאו שיצרו במשותף, "בחזרה על מחזה החזיונות". הסרט, שצולם בקיבוץ בארי, מבוסס על יצירתו של המשורר אנדד אלדן, המוגדר כ"משורר הקיבוץ". לדברי קריגר, לאלדן יש "סגנון מצלולי מיוחד הנשען על עברית עשירה, מוסיקלית וקדומה". בסרט מתועדת קבוצת חברי קיבוץ שקוראים את השיר במרתף בית העם, יחד עם צילומי אוויר וחוץ המתעדים מרחבים ציבוריים שונים בקיבוץ וממקמים את הקיבוץ בסביבה הגיאוגרפית, פוליטית ואקולוגית שבה הוא נמצא.

עבודה של ניר עברוןצילום: ניר עברון ועומר ק

השניים יציגו עבודה נוספת, סרט באורך שעתיים, שמורכב מאוסף של קטעי ארכיון מיד טבנקין, ארכיון התנועה הקיבוצית, של תיעוד מופעים קיבוציים, משנות ה-50 ועד שנות ה-80. לדברי קריגר, "הרעיון הוא לחזור אל הקיבוץ כאוונגארד. ניסיון ללמוד מחדש מההיסטוריה של בנייה של צורת חיים חדשה ורדיקלית ולראות מה המקום של האמנות בתוכה". קרן רוסו תציג בתערוכה את הסרט "אקסרנשטיינה" העוסקת באתר התכנסות של פעילים ניאו נאצים שנוהגים לערוך במקום פסטיבלים בעלי אופי מיסטי, ואילו דאג פישבורן יציג בפתיחה עבודת פרפורמנס.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ