טכנולוגיה חדשה שופכת אור על תולדות יצירתו של דה וינצ'י, "הגבירה עם החמוס"

מדען צרפתי גילה כי היצירה, שככל הנראה צוירה בין השנים 1490-1487, לא כללה בתחילה את החמוס, בניגוד לסברה המקובלת

גיל נוה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
גיל נוה

מדען צרפתי גילה באמצעות טכנולוגיה חדישה כי ציורו של ליאונרדו דה וינצ'י "הגבירה עם החמוס", שככל הנראה צויר בין השנים 1487–1490, לא כלל את החמוס בתחילה, בניגוד לסברה המקובלת.

לפי הבי-בי-סי, טכנאי האור פסקל קוטה, מהמכון הטכנולוגי לומייר שבפריז, בחן את הציור במשך שלוש שנים וניתח אותו באמצעות שיטה חדשה לבדיקת שכבות של השתקפויות אור.

לפי תגליותיו של קוטה, דה וינצ'י צייר תחילה רק את הגבירה שמזוהה על ידי חוקרים כצ'צ'יליה גַ‏לֶ‏רָ‏אני, פילגשו של מזמין הציור, דוכס מילנו לודוויקו ספורצה, אשר כונה "החמוס הלבן". לאחר שצייר אותה ללא החמוס, הוסיף דה וינצ'י, לפי קוטה, עוד שתי גרסאות של חמוסים בעלי פרוות שונות.

מומחים ליצירתו של דה וינצ'י אמרו לבי-בי-סי כי הממצאים החדשים הם "מרגשים ביותר" ומעלים שאלות חדשות לגבי תולדות הציור עצמו, ב-500 השנים שחלפו מאז שצויר.

הטכנולוגיה החדישה לבדיקות שכבות של השתקפויות אור שעמה עבד קוטה מאפשרת למדענים להפריד בין שכבות של צבע בציור ולמדוד את השינויים בין שכבה אחת לשנייה. בעקבות התגלית של קוטה, משערים המומחים ליצירות דה וינצ'י כי האמן הוסיף את החמוס לציור במטרה לסמל את פטרונו, דוכס מילנו, ולהחמיא לו, או שעשה זאת לאור הוראתו של הדוכס.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ