רכישות גדולות ביריד האמנות "פריז" שננעל היום

היריד התקיים באוהל גדול בריג'נט פארק שבלונדון והשתתפו בו השנה 162 סוחרי אמנות מהעולם

שני ליטמן
שני ליטמן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
שני ליטמן
שני ליטמן

המהדורה ה-12 של יריד האמנות הלונדוני "פריז" ננעלה היום (יום ראשון, 19.10), וכמה מהמכירות המעניינות שנעשו בו מעידות על הכיוונים העכשוויים שאליהם פונה שוק המסחר באמנות. היריד התקיים באוהל גדול בריג'נט פארק שבלונדון והשתתפו בו השנה 162 סוחרי אמנות מהעולם. היריד גדל מאוד במשך השנים ובשנה שעברה הסתכמו מכירותיו ב-4.9 מיליארד אירו, לעומת 593 מיליון אירו בלבד בשנת 2003, השנה הראשונה שבה התקיים היריד, לפי נתוני הקרן האירופית לאמנות.

השנה לראשונה כלל היריד גם אגף של עבודות פרפורמנס, שבמסגרתן הגישה למבקרים קבוצת יוצרים מיפן מרק מהעיר פוקושימה, שבה התרחש אסון דליפת הכור ב-2011, ולכן עלול היה להיות נגוע ברדיואקטיביות, ואילו האמנית הקנדית תמרה הנדרסון הזמינה את המבקרים לטיפול המבוסס על חזרה לגלגול חיים קודם.

יריד פריז בלונדוןצילום: רויטרס

היריד אינו מפרסם באופן רשמי את סכומי המכירות של היצירות, אולם כמה מהסוחרים הסכימו לספר על הישגים מעניינים. סוחרת האמנות ויקטוריה מירו מכרה השנה 12 עבודות, כולל ציור של כריס אופילי מ-2009 בעבור סכום בן שש ספרות, בתוך השעתיים הראשונות של הפריוויו של היריד המיועדות לאספנים מוכרים ולמוזמנים. יותר ממחצית המכירה היתה שמורה מראש לרוכשים שראו את העבודות רק כקבצי ג'ייפג. גלריה וייט קיוב הלונדונית לא התקשתה למצוא קונה ליצירה של דמיאן הירסט מ-1993, הכוללת דגים בפורמלין בשתי תיבות זכוכית, ונקראת "בגלל שאני לא יכול לקבל אותך אני רוצה אותך", שתומחרה ב-4 מיליון פאונד, ואילו עבודת מוליטימדיה של דיויד המונס מ-2001, “Which Mike do you want to be like?” נמכרה תמורת 4 מיליון דולר.

מהדורה שלישית של אחיו הצעיר של היריד, "פריז מאסטרס", נפתחה גם היא ביום שלישי שעבר, ובה השתתפו 127 סוחרים המתמחים באמנות מודרנית והיסטורית. היריד הזה יועד מטבע הדברים לאספנים כבדים יותר, ומיליארדרים כמו לקשמי מיטל ופרנסואה פינו נצפו בו בוחנים את הביתנים. גם שם נערכו כמה רכישות גדולות כבר בשלב הפריוויו. הגלריה הניו יורקית-לונדונית סקרסטנד מכרה את "הצעקה (על פי אדוארד מונק)" של אנדי וורהול מ-1984 תמורת כ-5.5 מיליון דולר. ואן דה וה, גם היא גלריה הממוקמת בניו יורק, מכרה ציור של פיקאסו מ-1967, “Head of a Musketeer,” ", שתומחר ב-4 מיליון דולר.

גלריה מנושין מניו יורק מכרה פסל מופשט של דיויד סמית תמורת 2.4 מיליון דולר בתוך שעות מעטות לאחר שהחלה תצוגת הויאייפי לאספנים. ביום חמישי הקרוב, ה-23 באוקטובר, ייפתח יריד האמנות העכשווית הוותיק יותר, הפיאק, בפאריס, ובדרך כלל גלריות רבות המשתתפות בפריז ממהרות אליו לאחר נעילת היריד הלונדוני כיוון ששם צפויות להן מכירות גדולות יותר. השנה, אמר חוויאר פרז, הבעלים של הגלריה הברלינאית פרז פרוג'קטס, המכירות בלונדון הפתיעו והיו טובות יותר מבעבר. "אנשים הגיעו כשהם מוכנים מיד לקנות", הוא אמר והזכיר מכירה של ציור שמן על בד מ-2014 של האמן יליד קליפורניה מייק בושה, "סקוור ווסט", שבו נראה בפירוט רב המבורגר שמנוני, תמורת כ-55 אלף דולר.

גם הדילר הניו־יורקי אנדרו קרפס, שהציע למכירה בפריז שלושה פסלים של האמן דארן באדר, שיוצר בחומרים מתכלים ופסליו אמורים להיות מיוצרים מחדש על ידי הבעלים החדשים שלהם, דיווח על הצלחה. גרזן בתוך תלולית סוכר וכדור של גומיות בתוך דלעת נמכרו לאספנים אמריקאים תמורת 10,000 עד 12,000 דולר כל אחד, כבר בשעות המוקדמות של הפריוויו של היריד ביום שלישי. עוגיות אוריאו, גרביים ושקיות תה, אותן יצק בברונזה האמן היפני הצעיר קן קגמי, נמכרו ביריד כמו בוטנים, תמורת בין 2,500 ל-4,900 דולר.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ