גילוי עריות או שמרנות?

צילום של אם ובתה הוסר מתערוכה בפריז

שבע הודעות דוא"ל בלבד גרמו למארגני התערוכה להסיר מהקיר עבודה של 
האמנית דיאן דוקרואה

שני ליטמן
שני ליטמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
שני ליטמן
שני ליטמן

שבועיים לאחר שהושחת פסלו של האמן האמריקאי פול מקרתי והוסר מכיכר ונדום שבפריז, עבודת אמנות אחרת נגנזה מחשש לתגובות נסערות מצד הקהל הצרפתי: צילום של האמנית דיאן דוקרואה שהופיע על ההזמנה לתערוכה הקבוצתית "האינטימיות כאשליה" עורר תגובות נזעמות, ובעקבות זאת הוסר צילום אחר של האמנית שהיה אמור להיות מוצג בתערוכה.

התערוכה הקבוצתית נפתחה בפריז בשבוע שעבר כחלק מאירועי חודש הצילום, שעוסק כולו בנושא אינטימיות. בתמונה מעוררת המחלוקת נראות אם ובתה ערומות, ומחצית מפניה של הילדה נמצאות בתוך פיה של האם. העיתון "לה מונד" מדווח ששבע הודעות דואר אלקטרוני שנשלחו וביקשו למחות על הצגת התצלום הספיקו כדי לעורר את חששותיהם של המארגנים.

האמנית עצמה הסבירה כי התצלום "עוסק ביחסים שבין אם לבתה. אלה אני ובתי שמצולמות בתמונה. ההשראה היתה הסצינה בקרקס שבה מאלף האריות תוחב את ראשו לתוך לועו של האריה, מתוך אמון מלא". אולם בעלת הגלריה בה מוצגת התערוכה, קתרין הוארד, החליטה להסיר את העבודה לאחר שהבינה שמתעוררת מחאה נגדה.

ההזמנה לתערוכה שכוללת את התמונה השנויה במחלוקתצילום: Galerie Catherine Houard

"אני דורש שתורידו את התמונה הזאת וכל תמונה אחרת בעלת אופי דומה מהתערוכה שלכם", היתה ההודעה שנשלחה לארבעה אנשים: האחראי על חודש הצילום בפריז, ז'אן לואי פינטה, פרנסואז פאביו, אוצר התערוכה, הגלריסטית קתרין הוארד והצלמת דיאן דוקרואה.

בנוסף, לאחר שההזמנה נשלחה לכמה מוזמנים באמצעות הדואר האלקטרוני, כתב מישהו מהם, "אודה לכם אם תסירו את התמונה הזאת שאינה קשורה כלל למעשה של אהבה. אני מודה לכם בשם קורבנות גילוי עריות, שאני אחד מהם, ובשם הארגון שמייצג אותם". פרנסואז פאביו, אוצרת התערוכה, אמרה שהיא מעולם לא ראתה בעבודה הזאת רמז לגילוי עריות. לדבריה, הצלמת עוסקת בפחדים או בפנטזיות.

התמונה שהוסרה מהתערוכה. צילום מסך מאתר האמנית דיאן דוקרואה

האמנית עצמה הסבירה שהעבודה מהווה חלק מסדרת עבודות שלה שבהן היא עוסקת במוסד המשפחה, וכוללת גם תמונות שנעשו לפני 15 שנה, בהן מצולמת אמה. דוקרואה הפנתה אצבע מאשימה כלפי בעלת הגלריה הוארד וגם כלפי האוצר הראשי של חודש הצילום בפריז ומנהל המוזיאון האירופאי של הצילום בפריז, ז'אן לוק מונטרסו. "אני לא מבינה איך גלריסטית והממונה על אירוע כזה שאמורים להגן על עבודות אמנות יכלו ללא שום איום רק בגלל דרישה אנונימית, ובלי בעצם להכיר ממש את העבודה שלי, להחליט להסיר את העבודה". מונטרסו הוא שבחר בנושא הכללי של חודש הצילום, שהוא כאמור, אינטימיות.

מונטרסו עצמו פירסם הודעה לפיה לא היה לו כל קשר להחלטה לצנזר את הצילום האמור. לדבריו, הגלריה היא בבעלות פרטית ואין לה כל קשר למוזיאון האירופאי של הצילום. ואילו הגלריסטית הוארד מסרה כי מכיוון שמעולם לא התקבלו הודעות דומות בקשר לעבודות שהוצגו בגלריה שלה, היא העדיפה שלא ליטול סיכון שיהיו מי שיחליטו להרוס את היצירות המוצגות בתערוכה, אותן היא לא בחרה בעצמה אלא הסכימה להציג כחלק מחודש הצילום.

יומיים לפני צנזור העבודה, ברובע השלישי של העיר, עבודות של ג'ולייט אנג'ל, אמנית נוספת שמשתתפת באירועי בחודש הצילום, הושחתו במהלך הלילה. אתר החדשות Rue 89, שהתייחס לפרשה, תהה בכותרתו "האם הפוריטניות חוזרת?". "במרחב הציבורי ובגלריות, האמנים מתמודדים עם חוסר סובלנות", סיכמו הכותבים, "זוהי רוח רעה שצריכה להדאיג גם את אלה שנוטים לבקר את האומנות העכשווית". 

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ