"טריפל אלביס" של אנדי וורהול נמכר ב–82 מיליון דולר

מכירה פומבית שנערכה את מול בכריסטיס בניו יורק השיגה את הסכום הכולל הגבוה ביותר שהשיג בית המכירות אי פעם, והסתכמה ב–852.9 מיליון דולר

שני ליטמן
שני ליטמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
שני ליטמן
שני ליטמן

עבודה של אנדי וורהול מ–1963, "טריפל אלביס", שבה נראה אלביס פרסלי ובידו אקדח, נמכרה אתמול במכירה פומבית של בית המכירות כריסטיס בניו יורק תמורת 82 מיליון דולר. המכירה השיגה את הסכום הכולל הגבוה ביותר שהשיג בית המכירות אי פעם, והסתכמה ב–852.9 מיליון דולר. למכירה הוצעו 80 עבודות, מתוכן 22 הוערכו בשווי של יותר מ–10 מיליון דולר כל אחת. תשע מתוכן נמכרו בלמעלה מ–20 מיליון דולר לכל עבודה. חמש יצירות בלבד לא נמכרו.

המכירה פורסמה במשך כמה חודשים ככזאת שיוצעו בה עבודות נדירות שכמעט ולא השתתפו במכירות בעבר. ברט גורבי, יו"ר כריסטיס העולמית לאמנות עכשווית, אמר לעיתון הניו יורק טיימס כי במכירה השתתפו אספנים חדשים מהמזרח התיכון ומאסיה, אולם הרוכשים הגדולים ביותר היו עדיין אספנים אמריקאים. בין האספנים הידועים שהשתתפו במכירה היו מייקל אוביץ, הסוכן ההוליוודי לשעבר, איש העסקים הניו יורקי אנדרו סול והאספן משיקגו סטפן אדליס.

חברת הקזינו הגרמנית ווסט־שפיל היתה זו שהציעה למכירה שני ציורים של וורהול, אלביס פרסלי ומרלון ברנדו, שהיו תלויים במשרדיה שבעיר אאכן מאז שנות השבעים המאוחרות. שני הציורים נרכשו באמצעות הטלפון, וזהות האספנים שקנו אותם לא פורסמה. "Four Marlons", עבודה של וורהול מ–1966, בה נראה השחקן מרלון ברנדו באחת הפוזות הידועות שלו על אופנוע בתמונה מהסרט "הפרא" משנת 1953, נמכרה תמורת 69.6 מיליון דולר. שתי היצירות היו צפויות להימכר בסכומים של סביב 60 מיליון דולר.

"טריפל אלביס"צילום: אי־פי

היצירה שעליה נאבקו הכי הרבה רוכשים, לא פחות מחמישה, היתה לוח שחור של הצייר סיי טוובמלי. היא הוערכה בסכום של 35–55 מיליון דולר, ובסופו של דבר נמכרה באמצעות הטלפון תמורת 69.6 מיליון דולר.

עבודה נוספת שעוררה עניין רב במכירה היתה בד כחול עליו מצוירת בצהוב המילה Smash, ציור של אד רושה מ–1963. חמישה רוכשים נאבקו גם עליה, ובסופו של דבר היא נמכרה לאספן והגלריסט הידוע לארי גגוזיאן, תמורת 30.4 מיליון דולר. הרבה מעבר ל–20 מיליון דולר בהם הוערכה בתחילה. גגוזיאן רכש גם פורטרט עצמי של מרטין קיפנברגר מ–1988, שבו נראה האמן בתחתוניו, תמורת 22.5 מיליון דולר.

ביום שלישי נערכה מכירה גם בבית המכירות המתחרה לכריסטיס, סותביס, אולם היתה זו מכירה הרבה פחות ספקטקולרית. גם שם כיכב הוורהול: "ליז מספר 3", דיוקן של כוכבת הקולנוע אליזבת טיילור מ–1963, נמכר תמורת 31.5 מיליון דולר, לאחר שהוערך ב–30 מיליון דולר. עוד נמכרו: בריז'יט בארדו מ–1974 תמורת 11.6 מיליון דולר, ג'ודי גארלנד, אותה הציעה למכירה לא אחרת מאשר בתה לייזה מינלי, ונמכרה תמורת 1.2 מיליון דולר, ואפילו ג'קי קנדי, שנמכרה תמורת 1.7 מיליון דולר.

המכירה השיגה סכום כולל של 343.6 מיליון דולר, שהיו בטווח ההערכה של בית המכירות. מבין 78 יצירות שהוצעו למכירה הצליחו להימכר 67. מחירי שיא נקבעו ליצירות של ג'ספר ג'ונס, גלן ליגון, ז'אן דבופה ורוברט רימן.

המכירה הפומבית בכריסטיסצילום: אי־אף־פי

הציור "דגל" של ג'ספר ג'ונס משנת 1983, שהיה בידי האספן שרכש אותו מג'ונס עצמו בשנה שבה צויר, נמכר תמורת 36 מיליון דולר למרות שהוערך רק ב–15-20 מיליון דולר. אותו רוכש או רוכשת אנונימיים רכשו באותו ערב גם את "מספר 21", ציור של מארק רות'קו משנת 1951, שנמכר תמורת 45 מיליון דולר, נמוך ממחיר ההערכה שלו, שלא פורסם אולם ככל הנראה עמד על יותר מ–50 מיליון דולר.

אכזבה קשה וחסרת תקדים נכונה במכירה למשקיעים שמהמרים על האמן ג'ף קונס: עבודה שלו, שהוצעה למכירה על ידי לא אחר מאשר האמן הרווחי ביותר בעולם מיד אחריו, דמיאן הירסט, תמורת בין 12-18 מיליון דולר, לא עוררה שום סוג של עניין ונותרה ללא רוכשים. הירסט רכש את העבודה ב-2006 מידי הגלריסט לארי גגוזיאן.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ