בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מתה האמנית שלי פדרמן

פדרמן, שהציגה בעבר בין השאר בביאנלה לאדריכלות בוונציה, מתה לאחר מאבק במחלת הסרטן והיא בת 39

31תגובות

האמנית שלי פדרמן מתה אתמול לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן, והיא בת 39. פדרמן גדלה בישראל ובלונדון, והשלימה תואר ראשון באמנות בסקול אוף ויז'ואל ארטס בניו יורק. בהמשך למדה עיצוב הפקה, יצירת בובות ומשחק. לאחר שבע שנים בניו יורק שבה לישראל, ובשנת 2004 הציגה בביאנלה לאדריכלות בוונציה, במסגרת הביתן הישראלי, את המיצב "סי אנד סאן", שמתח ביקורת על הפלישה הנדל"נית אל חופי גוש דן. העבודה כללה רצועת חוף מרופדת חול ים המוקפת בגדרות של אתר בנייה, שמשיות, כיסאות נוח ודליים לבניית ארמונות נדל"ניים בחול. על רצועת החוף מוקמו ארבעה תאי הצצה שבהם אפשר היה לצפות בסרט וידיאו של שקיעת השמש תמורת חצי יורו. בנוסף השיטה סירת חסקה בתעלות המים של העיר.

דניאל צ'צ'יק

בתערוכה "שרון" שהוצגה בקלישר ב-2004 הציגה פדרמן ארון של תצוגה ארכיאולוגית, אליו הכניסה במקום ממצאים ארכיאולוגיים, כדים המשמשים לגינון. באפריל 2006 הציגה בתערוכה הקבוצתית "תלבושת אחידה" במוזיאון הרצליה עבודת וידיאו שנקראה "מתחת למים". בעבודה זו צילמה פדרמן קבוצת שחייניות מקיבוץ רבדים, במעין מחווה לסרטי השחייה של אסתר ויליאמס משנות ה-40 וה-50, מבצעות פעלולי שחייה צורנית. בראיון לקראת התערוכה אמרה פדרמן שהיא מקפידה לבחור את המדיום המתאים ביותר לנושא שבו היא רוצה לעסוק. "אני משתדלת להכניס בכל עבודה ריבוי של תת רעיונות וקונפליקטים כדי שאוכל להציג את הנושא באופן מקיף עד כמה שאפשר", אמרה. ב-2009 הציגה בירקון 70 מיצב נוסף, שנקרא "המעלית". אחת העבודות האחרונות שיצרה היתה "אנדרטת פועל הבניין האלמוני", שהוצגה בתערוכה "מזימות נדל"ניות" בגלריה החדש והרע בחיפה ביולי 2013.

פדרמן ביימה קליפים וסרטים קצרים, בין היתר לשירו של בני בשן, "מה קרה לך ברחם", ואת הסרט הקצר "סלפיש". האוצר יהושע סיימון, שעבד עם פדרמן וגם היה בן זוגה בעבר, אמר כי היא היתה מוכשרת בתחומים רבים. "היה לה המון ידע באיך לנהל הפקה ומיצבים גדולים. כשפגשתי אותה היא בדיוק עשתה וידיאו דאנס שהוקרן אחר כך בכל העולם. כאמנית היא היתה מאוד מתקשרת ומקורית. היא בחרה נושאים בהם טיפלה מעמדה ביקורתית אבל עם זאת מקורית, היתה לה גישה משלה. היתה לה יכולת לשפוט את הדברים מעמדה עצמאית שלה. היא השתמשה הרבה בהומור, זה היה ברור לה שזה צריך להיות חלק מהעניין, שהעבודה תגניב אותך. והיא גם הבינה שאמנות אמורה לתקשר ולהיות חווייתית".

חברתה הטובה של פדרמן, מעצבת הקולנוע והטלוויזיה שונית אהרוני, הכירה את פדרמן מילדות, בבית הספר ברמת אביב. "היא היתה אדם נורא אמיתי ולא ויתרה לאף אחד על האמת שלו, חשפה את כולם. היא לא ויתרה לאנשים ולא ויתרה לעצמה על להיות כנים ומחוברים. היה בה משהו פורח וזורח ועם רצון לעשות תמיד. אנרגיה כזאת של אף פעם לא לעמוד במקום, לא רק מבחינת עשייה, אלא גם מבחינת חקר אישי. היא תמיד בחנה את עצמה. היה גם פשוט כיף להיות אתה, אנשים אהבו להיות בסביבתה. אדם נעים ומקשיב. מאז שהיינו ילדות היא תמיד משכה אליה אנשים".

לקראת הבחירות לכנסת בשנת 2006 התפקדה פדרמן למפלגת הירוקים והגיעה למקום שביעי ברשימה לכנסת.

פדרמן היא בתו של איש העסקים דייוויד פדרמן, מבעלי קבוצת מכבי תל אביב בכדורסל. היא הותירה אחריה בת קטנה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו