בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טענות על הדרת ערבים מכנס בבצלאל שעוסק ב"אותנטי בתרבות העכשווית"

במכתב שנשלח לד"ר יוכי פישר ופרופ' אווה אילוז טענה שותפות שראקה כי "אי הכללת דוברים בני התרבות הפלסטינית עלולה ליצור מצג שגוי של התרבות העכשווית". אורי ברטל מבצלאל ענה בתגובה: "הפצנו את הקול קורא למגזר הערבי, אך לצערנו לא קיבלנו אף הצעה מדובר/ת ערבי/ה"

3תגובות

שותפות שראקה, קואליציית ארגוני חברה אזרחית הפועלים יחד לקידום חברה דמוקרטית ושיוויונית, שיגרה השבוע מכתב לד"ר יוכי פישר, ראש תחום לימודים מתקדמים במכון ון ליר בירושלים ולפרופ' אווה אילוז, נשיאת האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, במחאה על מה שהם מכנים "הדרת דוברים ודוברות ערבים מן הכנס 'האותנטי בתרבות העכשווית'", שעתיד להיערך בקמפוס בצלאל בירושלים ביום ראשון הקרוב.

הכנס השנתי של המחלקה להיסטוריה ותיאוריה של בצלאל, שנערך בשיתוף עם מכון ון ליר, אמור לעסוק במושג ה"אותנטי", ולפי הפרסומים אודותיו, הוא יעסוק בשאלות כגון "כיצד משמש הטיעון לאותנטיות, כדוגמת ביקורי הפוליטיקאים בשוק מחנה יהודה ובחגיגות המימונה, ככלי לצבירת כוח חברתי ופוליטי? מה בין היפסטריות לאותנטיות, והאם אימוץ סגנון אופנתי מאפשר ביטוי אישי? האם מהלכי השימור והשחזור, כדוגמת פרויקט שרונה או מתחם התחנה בתל אביב, מציגות תוצר אותנטי? האם הפרסום הוויראלי ברשתות החברתיות מציע אותנטיות, או מטשטש את גבולות המושג? מה בין הדימויים השיווקיים שמייצגים את טרנד החיפוש אחר התיירות האותנטית, לבין המציאות? והאם שחזור מדויק של תערוכה היסטורית מייצרת חוויה אותנטית, בהתחשב בזמן ובמקום הצגתה?".

בין משתתפי הכנס ניתן למצוא את ד"ר אוהד לנדסמן מהמחלקה להיסטוריה ותיאוריה בבצלאל, את ד"ר אילת זהר מהחוג לתולדות האמנות באוניברסיטת תל אביב, פרופ' מייק טרנר, ראש רשות מחקר וחדשנות בבצלאל, אדר' רות ליברטי־שלו מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים והיחידה ללימודי המשך בטכניון, ד"ר מירב אלמוג מהפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב, ד"ר חיים דעואל־לוסקי מהמחלקה להיסטוריה ותיאוריה בבצלאל ואת ד"ר עדו ליטמנוביץ׳ ממכון ון ליר בירושלים.

"לתדהמתנו גילינו מפרסומי מוסדותיכן, כי בכנס השנתי של המחלקה להיסטוריה ותיאוריה... לא ישתתף/תשתתף ולו דובר/ת ערבי/ה באף אחד משבעת מושבי הכנס", כתבו נציגי קואליציית שותפות שראקה במכתב, "למותר לציין כי מבחר המומחים והמומחיות הרלוונטים לנושא הכנס בציבור הערבי הוא רב, וכי כל שעל מארגני הכנס היה לעשות הוא לתת על כך את הדעת. א​נו רואים בבחירה זו העברת מסר חמור של הדרה אל ציבור הסטודנטים של המוסדות שלכן ואל הציבור הרחב. ​זאת, במיוחד לאור הנושאים הנדונים בכנס, שכן אי הכללת דוברים בני התרבות הפלסטינית עלולה ליצור מצג שגוי של התרבות העכשווית, כאילו אינה כוללת יצירה אמנותית ו/או אמנים ערבים־פלסטינים".

הארגונים הוסיפו כי "דווקא כאשר שימור התרבות הערבית־פלסטינית נמצא תחת איום מתמיד על ידי זרמים לאומניים, חובתכן להציג אלטרנטיבה פלורליסטית, שתתבטא גם בהרכב המשתתפות והמשתתפים בכנסים שאתן מארגנות. כל עוד אין דוברות ודוברים מן הציבור הערבי, הרי שאתן תורמות תרומה פעילה להמשך הפיכתם של הערבים בישראל לציבור שקוף". 

ראש המחלקה להיסטוריה ותיאוריה בבצלאל, אורי ברטל, שיגר מכתב תגובה, בו כתב, "תודה רבה על המכתב אשר מתפרץ לדלת פתוחה. למעשה יזמנו מספר פניות למרצים ערבים ואף הפצנו את הקול קורא למגזר הערבי, אך לצערנו לא קיבלנו אף הצעה מדובר/ת ערבי/ה. הדוברים הסופיים נקבעו על פי הצעות שקיבלנו בעקבות קול קורא שפרסמנו בתפוצה רחבה. נשמח אם בעתיד נוכל להיעזר כשנצטרך גם ברשימות התפוצה שלכם".  

התשובה הזו לא סיפקה את שותפות שראקה, ורכז התקשורת של קואליציית האירגונים, ארי רמז, אמר כי "אין אנו מאמינים כי שני המוסדות הנכבדים היו מעלים על דעתם להצדיק באופן זה הדרה של קבוצות אחרות באוכלוסייה כדוגמת נשים. לעניות דעתנו, הדרה היא מושג שנמדד במבחן התוצאה, כך שלמרות כל הכוונות הטהורות שאולי היו למארגני הכנס, בסופו של דבר מצטיירת כאן תמונה אתנוצנטרית שגם תורמת לעיצוב מציאות, שבה הציבור הערבי אינו נתפש כמי שיכול לתרום לשיח אקדמי מסוג זה. הפרספקטיבות הרבות והרב־תחומיות שהכנס מציע למשתתפיו ולמאזיניו, רק מעידות ביתר שאת עד כמה לא נעשה מאמץ ראוי למציאת דוברות ודוברים מן הציבור הערבי ועל כך אנו מוחים. מכון ון ליר השותפים לכנס, עומדים עמנו בקשר רציף בנושא זה, כך שאנו מביעים תמיהה על כך שהמצוקה עליה מעיד ד"ר ברטל בתשובתו, בעניין רשימות התפוצה, לא הובאה לידיעתנו בשלב מוקדם יותר". 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו