מי השחית את יצירתה של האמנית חוה ראוכר, ונדליסט או חילזון תמים?

הציירת חוה ראוכר גילתה כי אחד מציוריה, המוצג בבית האמנים בתל אביב, הושחת על ידי חומר דביק. ראוכר טוענת שזו התנכלות מכוונת, על סמך אירועי עבר דומים, אך למנהל בית האמנים יש הסבר אחר

שני ליטמן
שני ליטמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שני ליטמן
שני ליטמן

כשהציירת חוה ראוכר נכנסה בשבת לבית האמנים בתל אביב, שם מוצגת בימים אלה תערוכה של עבודותיה, היא היתה משוכנעת שמישהו התנכל לציור עירום גדול מימדים ("אלא בארץ ישראל"), מעשה ידיה, שמוצג בתערוכה שכותרתה "ונוס מרימה ידיים".

בהודעה שמיהרה לשגר באמצעות משרד יחסי הציבור שלה לעיתונות, סופר על אדם שנכנס בשעות הבוקר לגלריה בבית האמנים, התיז חומר דביק על הציור ונמלט מהמקום מבלי שנתפס. הנזק שנגרם לציור, כך נטען בהודעה, לא גדול, וניתן לתקן את הציור בקלות. אולם על רקע אירועים דומים שמתרחשים מדי פעם בעולם, עוררה הידיעה סקרנות. מי מתנכל לעבודותיה של חוה ראוכר? ועל איזה רקע? האם מדובר בפעילות מחאה אמנותית? או שאולי משהו בציור עורר את זעמו של המשחית האלמוני?

"אלא בארץ ישראל", חוה ראוכר. הציור שהושחתצילום: ללא קרדיט

ראוכר היתה משוכנעת שהציור עצמו עורר תגובה אלימה. לדבריה, שלושה מציוריה שמוצגים כעת בבית האמנים הם ציורי עירום גדולים מאוד, של נשים מבוגרות, והן "ניצבות מעל הצופה, כאילו מאיימות עליו".

"זו לא פעם ראשונה שאני מקבלת תגובות כאלה", הסבירה ראוכר בשיחה, "הציורים האלה הם חלק מסדרה שנקראת 'עדות', שציירתי משנת 1990. זה היה מיצב גדול שהיו בו תשעה ציורים של נשים מבוגרות, שעומדות עירומות מול הצופה, והן יותר גדולות מאשר גודל טבעי. העירום הוא בוטה וזה לא גוף קאנוני. הן לא צעירות ויפות".

ראוכר טוענת שכאשר הציגה לראשונה את הציורים, התפרסמה בעיתון לדוברי הרוסית "וסטי" כתבה בה הופיעו הציורים ועל עיני הנשים כיסויים שחורים, כמו כדי להסתיר את זהות המצוירות. "הם טענו שהדרך שבה הנשים האלה צוירו, זה כאילו פוגע בדימוי של הקהילה הרוסית כולה. אני עשיתי את זה מתוך אמפטיה, וזה גם סוג של דיוקן עצמי, אבל הם קיבלו את זה כמו שחברה בדרך כלל מקבלת עירום מבוגר, כמו סוג של עלבון", המשיכה ראוכר.

ב-2005 ביקשה להציג על הקיר החיצוני של בית האמנים הדפסים דיגיטליים של נשים בלבוש חלקי. הפעם היתה זו עיריית תל אביב שביקשה להסיר את העבודות, בעקבות תלונות מצד השכנים. והנה עכשיו המקרה השלישי, התעקשה ראוכר. לשאלתי אם יש לה השערה מי יכול היה לנסות לקלקל את הציור, ענתה, "אני לא יודעת מי זה היה, אבל בבית האמנים אפשר להיכנס ולצאת מיד, בלי בעיה. הופתעתי שמישהו הגיב ככה, אבל אני רואה בזה דפוס מסוים". ראוכר אמרה שהיא לא הגישה תלונה במשטרה, משום שבבית האמנים לא ממש הסכינו עם התיזה שלה לגבי ההשחתה המכוונת של העבודה. לדברי אריה ברקוביץ, מנהל בית האמנים בתל אביב, המשחית חסר המצפון היה לא אחר מאשר חילזון מסוג חשופית שזחל על הציור והשאיר עליו פס של ריר.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ