שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

ציור אבוד של ואן גוך חוזר לאירופה

יותר מ-100 רישומים, ציורים ומכתבים של ואן גוך מתחילת דרכו, ובראשם ה"קוצר במגל", יצירה שאפילו במוזיאון ואן גוך באמסטרדם לא ידעו על קיומה, יוצגו בתערוכה שתיפתח בסוף השבוע בבלגיה

שלמה פפירבלט
בריסל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
שלמה פפירבלט
בריסל

בתחילת 1880 הגיע וינסנט ואן גוך לחבל הבלגי בורינאז' לשמש כמטיף דתי לעובדי המכרות במקום. שם, קובעים הביוגרפים שלו, בחדר אחורי של בית האופה בעיירה הסמוכה לעיר מונס, התערערה אמונתו ולבטיו הביאו אותו להחלטה החשובה בחייו — להיות אמן. הוא רשם בפחם, ממראות המקום ובהשראת ציורים של אחרים, אך חשב כי עבודותיו לא טובות והשמיד אותן כולן. כולן? מתברר שלא. משהו, במפתיע, נותר.

סביבת המוזיאון לאמנויות יפות של העיר מונס, בחבל בורינאז', רחשה פעילות רבה בימים האחרונים. המקום הפך למבצר של ממש, מוקף בחגורה של המון שומרים חמושים, משאיות פרקו מטענים מאובטחים היטב בשעות לילה, וכל זאת לקראת פתיחתה בשבת של תערוכה יוצאת דופן המוקדשת להשפעה המיוחדת שהיתה למקום הזה על תחילת דרכו האמנותית של ואן גוך, וזאת באמצעות מכתבים בכתב ידו, ויותר מ-100 רישומים וציורים.

"הקוצר במגל", וינסנט ואן גוךצילום: Uehara Museum of Modern Art

מי שהיה במשך שנים רבות מנהל האוספים של מוזיאון ואן גוך באמסטרדם, סחאר ואן הוגטן, הוא כיום אוצר עצמאי אשר אחראי לתערוכה במונס. הוא גם האיש אשר ריכז את החיפוש אחר "הצימוק" של האירוע, הציור האבוד. בראיונות לתקשורת הוא הסביר, "הצעדים הראשונים של ואן גוך כאן, חוויותיו, בחירת הנושאים, ישפיעו על יצירתו עד סוף חייו. התערוכה הזאת מראה כי הוא לא היה מוכשר במיוחד בתחילת דרכו, והוא ידע זאת ולכן השמיד את רישומיו מאז. כל מה שנותר – מוצג כאן. וכל מה שנותר הוא מעל לכל ה'קוצר במגל', יצירה לחלוטין לא ידועה. אפילו במוזיאון ואן גוך באמסטרדם איש מהמומחים לא ידע כי היא קיימת, ותלויה על קיר במוזיאון ביפן. מעולם היא לא הוצגה בפני הקהל באירופה. ואן גוך צייר אז עשרות ציורים בהשראת 'עבודות השדה' של האמן הצרפתי ז'אן־פרנסואה מילה 'עבודות השדה' – ושרף את כולם, חוץ מאחד. אחר כך כל חייו הוא המשיך לצייר סביב הנושאים האלה...", מסביר ואן הוגטן.

כמה מעבודותיו המאוחרות אשר נעשו על בסיס חוויות שהותו בבורינאז', מוצגות גם הן בתערוכה, כמו "הקוצר" במגל, הדומה מאוד, אשר ואן גוך צייר תשע שנים מאוחר יותר בסן־רמי, בצרפת. הם תלויים כעת זה לצד זה על אותו קיר במוזיאון במונס.

"הקוצר", וינסנט ואן גוךצילום: Van Gogh Museum , Amsterdam / Vi

ה"קוצר במגל" הראשון, אשר ערכו מוערך במיליוני יורו, היה כאמור יצירה בלתי ידועה. אולם צוות המומחים בראשותו של ואן הוגטן, מצא לה רמזים תוך כדי הכנת התערוכה והלך בעקבותיהם עד שהגיע בתום עבודת בילוש שקדנית אל מוזיאון אוהארה, בעיר היפנית הקטנה שימודה. אוצר המוזיאון טומונורי צושימורי, אשר הגיע השבוע למונס, הבין מיד את חשיבות הציור הזה לתערוכה המציגה את צעדיו הראשונים של ואן גוך – והואיל להשאיל אותה לבלגים. היא תהיה שם, בסביבה הטבעית שלה, עד סוף חודש מאי. התערוכה הזאת היא גולת הכותרת של הפעילות בעיר מונס אשר נבחרה להיות "בירת התרבות של אירופה לשנת 2015".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ