שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

אמנית צרפתיה־אלג'יראית צינזרה את עצמה כדי לא לפגוע ברגשות המוסלמים

שני ליטמן
שני ליטמן
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
שני ליטמן
שני ליטמן

שלושה שבועות אחרי מתקפת הטרור על השבועון הסאטירי שארלי הבדו, וסימני הפחד מתגובות האיסלאם הקיצוני מתרחבים בצרפת: אמנית צרפתיה־אלג'יראית החליטה לצנזר את עצמה רגע לפני פתיחת תערוכה בעיר הצרפתית קלישי לה גארן, כתוצאה מלחצים שהפעילו עליה גורמים דתיים וככל הנראה גם שלטונות העיר. היצירה "סילנס" (שקט), של זוליקה בועבדלה, הוסרה על פי בקשתה של האמנית, רגע לפני פתיחת תערוכה קבוצתית שבה אמורה היתה להשתתף, ביום ראשון השבוע. הסרת העבודה באה בעקבות פנייה של ארגון עירוני של תושבים מוסלמים לעירייה, שמחו על הצגת העבודה וביקשו להסירה, "על מנת להימנע מבעיות", כך נכתב.

התערוכה, "פמינה, או הניכוס מחדש של המודלים", שמתקיימת בפביליון ואנדום שבעיר, מציגה 18 אמניות בנות דורות שונים ומלאומים שונים. זוליקה בועבדלה היתה אמורה להציג בתערוכה גרסה חדשה לעבודה ותיקה וידועה שלה, שנוצרה לראשונה ב-2008 והוצגה מאז ברחבי העולם ללא שעוררה בעיות מיוחדות, בין היתר בארה"ב, בגרמניה ובצרפת עצמה. היצירה כוללת שטיחי תפילה המונחים זה לצד זה בשורות, כשבמרכז כל אחד מהם נחתך עיגול ובתוך כל עיגול מוצבות נעלי עקב מוזהבות.

באופן רשמי נכתב על שלט שמקבל את פני הבאים לתערוכה, כי האמנית ואחת מאוצרות התערוכה, כריסטין אולייה, "בחרו להסיר את העבודה על מנת להימנע מוויכוח וניסיון להטות את הנושא של הצגת העבודה הזו, שאין בה שום רצון לחלל קודש".

בועבדלה נולדה ב-1977 באלג'יריה, וגלתה לצרפת יחד עם משפחתה ב-1993 בעקבות מלחמת האזרחים במולדתה. בעשור האחרון היא יוצרת בעיקר עבודות וידיאו, איורים ומיצבים. לצד בועבדלה מציגות בתערוכה גם האמניות פילאר אלבראסין, באטריס קוסול, איריס לבסור ואורלאן.

בעקבות הסרת העבודה של בועבדלה, פירסמה אורלאן מכתב פומבי בפייסבוק, שבו היא מגדירה את ההחלטה כצנזורה. אורלאן טוענת כי העירייה נכנעה ללחצים ואיימה כי לא תתמוך בתערוכה אם העבודה תוצג בה. אורלאן כתבה כי מבחינת האמנית מדובר בהגבלת חופש הביטוי, "שבו ממשיכים לזלזל שבועיים אחרי הצעדה של ה-11 בינואר", לדבריה. "אני מתנגדת לכל צורה של לחץ או איום שמביאים לכך שיצירת אמנות פציפיסטית תוסר מתערוכה, בין אם מצידה של קבוצה נוצרית, קבוצה מוסלמית או קבוצה המזוהה עם כל דת אחרת", כתבה אורלאן. בהמשך דרשה גם להסיר את עבודתה שלה מהתערוכה, אולם העיתון הצרפתי "לה פיגארו" דיווח כי זו עדיין מוצבת בתערוכה. אוצרי התערוכה בעצמם פנו לעיריית קלישי לה גארן וביקשו ממנה להסיר את התערוכה כולה, משום שאין באפשרותם להכריז על כך בעצמם, אולם עד כה לא התקבלה תשובה בנידון מראש העיר ז'יל קטואר, מסרו האוצרים.

בועבדלה עצמה הביעה זעזוע מהמתרחש, בתגובה רשמית שפירסמה, בה כתבה: "אני תוהה לגבי הסיבות לכך שחלק מסוים מהצרפתים בני דת האיסלאם רואים בעבודה הזו חילול קודש. לא הקוראן ולא שום חלק אחר בכתבי הקודש אינם אוסרים על הסבה או חיתוך של שטיח. אני בת התרבות המוסלמית, וכוונתי לא היתה לזעזע או לעורר פרובוקציה, אלא להציע מבט שממנו אפשר לפתוח בדיאלוג. המבט הזה נוגע לקשרים שבין החלל הקדוש לחלל החילוני, כמו גם למקומה של האישה על הקרקע של שני העולמות הללו, כי כן, החיים המודרניים של הנשים יכולים להתקיים גם במסגרת האיסלאם, בתנאי שזה לא ינוצל כדי להפוך לכלי שליטה".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ