שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

חוקרים מקיימברידג' מייחסים שני פסלי ברונזה למיכלאנג'לו

במשך יותר ממאה שנים נדחתה ההשערה שמיכלאנג'לו אכן פיסל את שני הפסלים עד שצוות חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' מצא פרט קטן ששינה את התמונה. אם ההנחה תתברר כנכונה יהיו אלו פסלי הברונזה היחידים של מיכלאנג'לו ששרדו

"הארץ"
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
"הארץ"

צוות חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' מייחס שני פסלי ברונזה למאסטר האיטלקי בן המאה ה–16,  מיכלאנג'לו, כך דווח בבי־בי־סי. אם ההנחה תתברר כנכונה, יהיו אלו פסלי הברונזה היחידים של מיכלאנג'לו ששרדו עד ימינו.

שני הפסלים, שגובהם כמטר, מציגים דמויות גבריות על גב פנתרים. עיתון הגרדיאן דיווח כי הם מוכרים כ"פסלי הברונזה של רוטשילד" ועד כה יוחסו לפסל ההולנדי וילם דניאל זון טטרוד. הסברה כי צמד הדמויות הוא פרי עבודתו של מיכלאנג'לו הועלתה כבר במאה ה-19, אבל התיאוריה נדחתה מאז שוב ושוב. השינוי בגישת החוקרים התרחש בסתיו שעבר, כשפול יוהנידס, פרופסור אמריטוס באוניברסיטת קיימברידג', קישר אותם לפרט קטן מציור מהמאה ה-16 שנמצא במוזיאון פברה במונפלייה, צרפת. 

אחד התלמידים של מיכלאנג'לו העתיק כמה איורים מוקדמים של המאסטר, ובפינת אחד האיורים היה ציור של צעיר שרירי רוכב על פנתר. התנוחה שלו דומה מאוד לאחד מפסלי הברונזה והוא מצויר באותו הסגנון שמיכלאנג'לו השתמש בו בעבור הדגמים שפיסל. פסלי הברונזה הושוו לעבודות אחרות של מיכלאנג'לו ונמצא שהם דומים בסגנון ובאנטומיה לעבודותיו בשנים 1510-1500. 

לאחר שנעשה הקישור בין האיור לבין העבודות, הן נשלחו לבדיקות במכון מחקר בשוויץ, שקבעו כי הן נוצרו בעשור הראשון של המאה ה–16. אם תיארוך העבודות מדויק, הפסלים נוצרו לאחר שמיכאלנג'לו סיים לעבוד על הפסל "דוד", ולפני שהחל בפרוייקט האימתני של ציור תקרת הקפלה הסיסטינית.  

פסלי הברונזהצילום: Michael Jones / The Fitzwilliam

המחקר נמשך והמסקנות הסופיות יוצגו רק ביולי. עם זאת, הפסלים שהושאלו למוזיאון פיצוויליאם מאוסף פרטי, יישארו בתצוגה בקיימברידג' ממחר ועד 9 באוגוסט. 

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ