שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

בית המשפט יכריע: האם פיקאסו העניק 271 יצירות שלו כמתנה לחשמלאי?

שלמה פפירבלט
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
שלמה פפירבלט

 דו־קרב משפטי שהתחיל היום (10.2) בבית המשפט בעיר גראס, דרום צרפת, מעורר עניין רב במדינה. על ספסל הנאשמים יושב פייר לה גנק, חשמלאי בדימוס, הטוען כי 271 היצירות של פיקאסו שנמצאו אצלו במוסך הן מתנה שקיבל מהצייר. ערכה של "החבילה" מוערך ב-60 מיליון יורו.

לעומת זאת, יורשיו של פיקאסו, טוענים כי מדובר בגניבה, אשר נעשתה בזמן שהחשמלאי הוזעק לבצע תיקונים במערכת האזעקה האלקטרונית בווילה במוז'ין, בתחילת שנות ה-70 של המאה שעברה, שם התגורר הצייר בשנות חייו האחרונות.

פייר לה גנק ואשתו בבית המשפטצילום: אי־אף־פי

תחילת הפרשה בשנת 2010, כאשר לה גנק ורעייתו דניאל, שניהם באמצע שנות ה-70 לחייהם, יצרו קשר עם קלוד פיקאסו, בנו של הצייר, וביקשו לבדוק איתו מה ערכן של יצירות של אביו הנמצאות ברשותם. אולם זה, משהתברר לו כי מדובר אכן בעבודות אותנטיות, הגיש תלונה למשטרה אשר פשטה על ביתם של החשמלאי ורעייתו, ומצאה את האוצר במוסך. מדובר בקיבוץ מקרי של ציורי שמן קטנים, ליטוגרפיות חתומות, קולאז'ים קוביסטיים ופנקסי עבודה ובהם רישומי הכנה לציורים מהשנים 1900-1932. בסך הכל 271 עבודות.

לה גנק דחה בנחרצות את החשדות בדבר גניבה. הוא סיפר בחקירתו כיצד במסגרת עבודה בווילה התיידד עם פיקאסו, "עשיתי עבורו עבודות קטנות בכל תחום בבית, יש לי ידיים טובות. הוא הזמין אותי לעיתים קרובות לשתות איתו קפה ועוגה, היינו מדברים על הכל ועל כלום. יום אחד, לפני לכתי מאדאם ז'אקלין פיקאסו נתנה לי ארגז מקרטון ואמרה לי 'קח, זה בשבילכם', לקחתי והלכתי. כאשר הגעתי הביתה פתחתי את החבילה, ראיתי רישומים, ציורים לא גמורים. אני לא מבין בזה. הנחתי בצד וזהו".

בראיון לפני מספר ימים לעיתון "לה פאריזיין", סיפר לה גנק מדוע החליט לפתע לפני חמש שנים להוציא את העבודות ממקום שמירתן במוסך. "עמדתי לעבור ניתוח להסרת גידול סרטני, ורציתי להבהיר את העניין, על מנת שלילדים שלנו לא יהיו בעיות עם זה בעתיד". כתבי העיתון יודעים לספר, כי התגובות השונות שליקטו הן דווקא לטובת בני הזוג לה גנק. גם שכניהם טוענים כי הם אנשים הגונים, "דניאל היא בת של שוטר, אין סיכוי שהיא תגנוב משהו".

אולם קלוד פיקאסו, המנהל את עזבונו של אביו בשם כל היורשים, טוען כי הסיפור הזה לא מתקבל על הדעת. לדבריו, מעולם לא הופיע רישום כלשהו ביומניו (המפורטים ביותר) של הצייר בדבר ידידותו כביכול עם החשמלאי. לא סביר, כי מתנה בהיקף כזה לא תוזכר בתיעוד שניהל פיקאסו לגבי יצירותיו במשך שנות חייו. פרקליטיו מציינים עוד: "לא הגיוני שפיקאסו היה נותן כך 10% מכלל הקולאז'ים הקוביסטיים היקרים שהוא יצר, או את פנקסי הרישומים המתעדים את עבודתו בתחילת המאה שעברה".

על כך השיב פול לה גנק, "אתם יודעים איך זה היה בווילה במוז'ין, אי אפשר היה לצאת משם בלי לעבור בחדר המזכירה שלו, שם בדקו אותך שני שומרים...".

פיקאסו מת באפריל 1973, ז'אקלין שמה קץ לחייה ב-1986. יותר מארבעים שנה אחרי מותו של האמן – אמור בית המשפט בגראס להחליט אם החשמלאי שלהם הוא הבעלים של היצירות השוות מיליונים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ