שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

שיא חדש במחזור מכירת יצירות האמנות בעולם ב–2014

לפי דו"ח חברת "ארטפרייס" חלה עלייה של 26% בשווי עבודות 
שנמכרו בבתי מכירות פומביות ביחס ל–2013. סין בראש טבלת המכירות

שני ליטמן
שני ליטמן
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
שני ליטמן
שני ליטמן

מחזור מכירות יצרות האמנות בעולם שבר שיא חדש בשנת 2014, כך לפי חברת המידע "ארטפרייס", שהוציאה בשבוע שעבר את הדו"ח השנתי שלה. בבתי המכירות הפומביות נמכרו עבודות בשווי כולל של 15.2 מיליארד דולר — עלייה של 26% לעומת 2013.

מספר שיא של 1679 יצירות שנמכרו תמורת מיליון דולר או יותר לעבודה בודדת הושג השנה, פי ארבעה יותר מאשר לפני עשור. טיירי ארמן, מייסד ויו"ר ארטפרייס, הגדיר את התוצאות "מדהימות", ואמר כי הן מגלמות עליה של 300% במחזור מכירת האמנות בתוך עשור. לפי הדו"ח, 37% מהפריטים שהוצעו למכירה במערב לא הצליחו להימכר, ובסין לא נמכרו 54% מהיצירות. בשנת 2014 היו גם 125 עבודות אמנות שנמכרו תמורת 10 מיליון דולר או יותר, לא כולל עמלת מכירה, זאת לעומת 18 יצירות בלבד בשנת 2005.

בראש טבלת המכירות ניצבת סין, כולל הונג קונג וטייוואן, ששמרה על מקומה כמובילת שוק האמנות, ומחזור המכירות בה הגיע ל-5.6 מיליארד דולר. זאת למרות שמבחינת אחוזים, ייצגה שנת 2014 ירידה של 5% במכירות בסין לעומת השנה הקודמת. ירידה זו מיוחסת להאטה בכלכלה הסינית ולמאבק שמנהלת הממשלה בשחיתות, שככל הנראה הביא לזהירות רבה יותר מצד הרוכשים, שנוטים להוציא סכומי עתק על צעצועי יוקרה וסגנון חיים, כמו יצירות אמנות.

גוגן, "מתי תינשאי לי?". נמכר ב–300 מיליון דולר צילום: אי־פי

בארצות הברית לעומת זאת, היתה שנת 2014 חזקה במיוחד, ונמכרו בה יצירות אמנות בשווי כולל של 4.8 מיליארד דולר, עלייה של 41% לעומת השנה הקודמת. גם בתי המכירות בבריטניה הצליחו להשיג תוצאות מרשימות, והביאו את המדינה למקום השלישי בתחום מכירות האמנות, עם מחזור מכירות של 2.8 מיליארד דולר, עלייה של 35% לעומת 2013. לדברי נציג ארטפרייס לעיתון "טלגרף", "הדרישה היתה עקבית ואגרסיבית בכל היבשות, במיוחד מצד מוזיאונים". בין השנים 2000 ל–2005 נוסדו יותר מוזיאונים מאשר בכל המאה ה-19 וה-20", הוסיף וואנג ג'י, נשיא ארטפרייס קום וקבוצת ארטרון, השותפות בהכנת הדו"ח. "בכל יום נפתח מוזיאון איפשהו בעולם, ובעיקר באסיה", אמר. "מוזיאון זקוק למינימום של 4,000-3,000 יצירות אמנות איכותיות, והוא אינו רוכש אותן כדי למכור אותן הלאה", הוא הוסיף.

למרות שמכירות יקרות במיוחד מייצגות רק אחוז קטן מכלל השוק, הן שיחקו תפקיד חשוב בעובדה שארה"ב ובריטניה הצליחו לשמור על המקומות הגבוהים שלהם ברשימה. 83 מתוך 125 המכירות של יצירות בשווי 10 מיליון דולר או יותר ליצירה בודדת נעשו בארה"ב. המכירות הללו מייצגות רק אחוז אחד מהפריטים שנמכרו, אך 75% מנפח המכירות בארה"ב.

אחת מתוצאות המכירות הספקטקולריות ביותר השנה היתה "בלאק פייר 1", עבודה מ-1961 של האמן האמריקאי ברנט ניומן, שנמכרה בניו יורק בחודש מאי תמורת 84 מיליון דולר, בעוד שההערכה המוקדמת שלה היתה של 39 מיליון דולר.

בארטפרייס העריכו שהגבול העליון של המכירות יפרץ בקרוב: התקרה של 100 מיליון דולר לעבודה בודדת נשברה לראשונה בשנות האלפיים. החודש, עבודה של פול גוגן נמכרה במכירה פרטית תמורת 300 מיליון דולר. בארטפרייס חוזים שבקרוב תיתכן מכירה של עבודת אמנות תמורת מיליארד דולר. "לפני 20 שנה, אמריקה ואירופה היוו 95% מהמכירות, בעוד שהיום, כל היבשות, ללא יוצאת מן הכלל, נוטלות חלק משמעותי בשוק", אמר ארמן. האמנות, לדבריו, "הפכה לסעיף השקעה אמין, יציב לאורך זמן ופחות תנודתי מאשר שוק המניות".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ