שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

מת האמן האמריקאי כריס ברדן

ברדן, שהיה פסל ואחד מחלוצי הפרפורמנס, מת אתמול בביתו שבקליפורניה ממחלת הסרטן והוא בן 69

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

האמן האמריקאי כריס ברדן, שהיה פסל ואחד מחלוצי הפרפורמנס, מת אתמול בביתו שבקליפורניה ממחלת הסרטן והוא בן 69. ברדן נולד בבוסטון בשנת 1946. הוא למד אמנות וארכיטקטורה בחוף המערבי של ארצות הברית, והשלים תואר שני באוניברסיטת קליפורניה, אירוין, בין השנים 1969-1971. אחד ממוריו החשובים היה אמן המיצבים רוברט ארווין. כשלמד באוניברסיטה החל להתפרסם בזכות עבודות הפרפורמנס החדשניות והמאתגרות שלו, בהן "חמישה ימים בלוקר", עבודת הגמר שלו לתואר שני שנעשתה ב-1971, במסגרתה הוא סגר עצמו בתוך ארונית ברזל של בית ספר תיכון למשך חמישה ימים.

כריס ברדן לצד הפסל שלו "Metropolis II"צילום: אי־פי

מאוחר יותר באותה שנה ברדן ביקש מחבר לירות בעזרת רובה 22 מ"מ לכיוון ידו השמאלית ודאג שהאירוע יצולם במצלמת 8 מ"מ. הסרט, שזכה לכותרת SHOOT, הפך את ברדן לדמות ידועה מאוד בעולם האמנות והיצירה הפכה לאבן דרך בהיסטוריה של אמנות המיצג והוצעו לה אינסוף פרשנויות. עבודה ידועה אחרת של ברדן, TRANS-FIXED, שזכתה אף היא לציטוטים רבים ופרשנויות שונות, התרחשה ב-1974 בווניס, קליפורניה. ברדן שכב על גבי מכונית מסוג חיפושית פולקסווגן, ובידיו ננעצו מסמרים, כאילו הוא צלוב למכונית. המכונית נדחפה החוצה מתוך החניה והרכב נסע במשך כמה דקות.

באותה שנה ביצע עבודת פרפורמנס נוספת שהיתה כרוכה בסכנה פיזית ממשית – בגלריה רונלד פלדמן בניו יורק הוא בילה 22 ימים שוכב על משטח משולש בפינת הגלריה. הוא היה מחוץ לטווח ראייתם של המבקרים בגלריה ולא יכול היה לראות אותם. לדבריו, במשך כל הזמן הזה, לא אכל, דיבר או ירד מהמשטח. ב-1975 ביצע גרסה נוספת של העבודה הזאת, הפעם במוזיאון לאמנות עכשווית של שיקגו, שם עשה את העבודה DOOMED, שבמסגרתה שכב ללא תנועה באחד מחללי התצוגה של המוזיאון, תחת משטח זכוכית, מתחת לשעון קיר. הוא התכוון להישאר כך עד שמישהו מבאי המוזיאון יתערב בדרך כלשהי בעבודה. בחלוף 45 שעות ועשר דקות אחד מעובדי המוזיאון הציב קערת מים ליד ברדן, וברדן קם, ניפץ את הזכוכית ובכך סיים את המופע.

"Urban Light", פסל שיצר ברדןצילום: אי־פי

בשנת 1978 נהפך לאמן הראשון שיוצג בידי סוחר האמנות האמריקאי לארי גגוזיאן והמשיך לעבוד אתו עד יום מותו. גגוזיאן אמר אתמול ל"וול סטריט ג'ורנל": "אני משוכנע שבמשך הזמן השפעתה של הראייה הייחודית שלו רק תגדל. הוא היה אמן בכל סנטימטר שלו, הכי קשוח ובלתי מתפשר שפגשתי בימי חיי".

בשנות השבעים יצר ברדן כחמישים מיצגים, ואחר כך החל ליצור פסלים גדולים, שעליהן ניכרה השפעת הכשרתו כארכיטקט. ב-2008 יצר במרכז רוקפלר בניו־יורק את "מה שאבי נתן לי", גורד שחקים בגובה 65 רגל בנוי מחלקי משחק הרכבה שהיה פופולרי בארצות הברית.

באותה שנה יצר למוזיאון לאמנות של לוס אנג'לס, LACMA, את הפסל "URBAN LIGHT", שהורכב מ-202 מנורות רחוב עתיקות שמצא ושפעם האירו את רחובות לוס אנג'לס. הפסל הוצב ברחבת הכניסה למוזיאון, ואתמול, לאחר שנודע על מותו של ברדן, הודלקו כל הנורות שבו כמחווה אחרונה לאמן. ב-2011 סיים ברדן פסל נוסף למוזיאון בלוס אנג'לס, METROPOLIS II, פסל קינטי שעליו עבד ארבע שנים. הפסל האחרון שיצר ברדן יוצב במוזיאון לאמנות של לוס אנג'לס, LACMA, בשבוע הבא.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ