שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

גרמניה: הצעת חוק להגנה על נכסי תרבות לאומיים מעוררת מחלוקת במדינה

עופר אדרת
עופר אדרת
עופר אדרת
עופר אדרת

טיוטת החוק להגנה על "נכסי תרבות" לאומיים, שפורסמה בשבוע שעבר בגרמניה, מעוררת תגובות נזעמות בקרב אמנים, סוחרי אמנות, אספנים ובעלי גלריות, שחוששים מהתערבות יתר של המדינה בשוק האמנות ובהטלת מגבלות עליו.

החוק, שהציגה מחזיקת תיק התרבות בגרמניה, פרופ' מוניקה גרוטרס, נועד "להגן, לשמר ולתחזק נכסי תרבות למען הדורות הבאים", כפי שנכתב בהודעה הרשמית שפורסמה באתר ממשלת גרמניה. "נכסי התרבות האלה אינם רק בעלי חשיבות לאומית למדינה, אלא גם חלק מהמורשת התרבותית של האנושות", נכתב עוד.

במרכזו של החוק החדש עומדת הגדרתם של יצירות אמנות ושל נכסי תרבות אחרים כ"בעלי חשיבות לאומית" והטלת מגבלות ופיקוח על האפשרות להוציאם מחוץ לגרמניה ומחוץ לאיחוד האירופי. החוק יחול על כמה מהפריטים שנוצרו לפני יותר מ–50 שנה ושוויים יותר מ–150 אלף אירו. במשרד התרבות הגרמני טענו, כי הוא נועד ליישר קו עם דרישות האיחוד האירופי, ולשפר, לייעל ולפשט את החוק הקיים.

שני ציורים של אוטו דיקס שנגנבו בתקופת השואה והתגלו לפני כמה שנים בביתו של האספן קורנליוס גורליטצילום: רויטרס

מתנגדי החוק חוששים מהלאמה של יצירות אמנות שכיום נמצאות בבעלות פרטית, ומכך שתוגבל האפשרות שלהם למכור יצירות בשווקים חשובים מחוץ לגרמניה, כמו לונדון, ציריך או ניו יורק. לצד זאת, אמנים ואספנים שהשאילו יצירות למוזיאונים בגרמניה חוששים כי המדינה תקבע שהן "נכס לאומי", ותמנע את החזרתן בתום תקופת ההשאלה.

לפרסום טיוטת החוק היו כבר השלכות מעשיות: הפסל והצייר הגרמני גיאורג בזליץ דרש במחאה להסיר את יצירותיו שהשאיל למוזיאונים גדולים בדרזדן, במינכן ובקמניץ. דרישה דומה הפנתה היורשת של הצייר מקס בקמן שעבודותיו מוצגות בלייפציג.

לפי נתוני משרד התרבות הגרמני, כיום מוגדרים כ-2,700 פריטים כ”נכסי תרבות לאומיים”. חלקם הם אוספים שלמים. המשרד ציין כי הקריטריונים לקביעתו של נכס תרבות כ"בעל חשיבות לאומית" אינם ברורים כיום. בניסיון להרגיע את הרוחות, טען המשרד, כי רוב מוחלט של פריטי התרבות, בין 90 ל-95% מהם, לא יוגדרו כבעלי חשיבות לאומית תחת החוק החדש ולא תחול כל הגבלה על המסחר בהם.

ציור של ארנסט לודוויג קירשנר שנגנב בתקופת השואה והתגלה בביתו של האספן קורנליוס גורליטצילום: רויטרס

החוק החדש לא יחול רק על נכסים תרבות גרמניים, אלא גם על נכסי תרבות זרים שנמצאים על אדמת גרמניה. הוא אמור להסדיר את השבתם לבעליהם החוקיים במקרה שנגנבו או הובאו לגרמניה שלא כחוק ממדינה אחרת. חלק זה של החוק אמור לשפר את ממאמצי האיתור וההשבה של יצירות האמנות שהנאצים גנבו מיהודים במלחמת העולם השנייה, ונמצאות כיום במוזיאונים ובבעלות פרטית ברחבי המדינה.

גרוטרס הצהירה מיד לאחר כניסתה לתפקיד, כי תגדיל את המאמצים בתחום זה, בין היתר בשיתוף ישראל. המאמצים כבר נשאו פרי כשיצירות שהוחרמו ב-2012 מביתו של האספן קורנליוס גורליט הושבו לאחרונה ליורשיהם החוקיים, לאחר שוועדה שהקימה ממשלת גרמניה קבעה כי הן רכוש גנוב.

החוק גם עשוי להיות רלוונטי למאבקים שמנהלות מדינות שונות מול גרמניה בניסיון להשיב פריטים ארכיאולוגיים שנבזזו מאתרי חפירות במאה שעברה ובמאה ה-19, והתגלגלו למוזיאונים גרמניים.

גרמניה שומרת בקנאות על נכסי התרבות שלה. במסגרת אחד הפרויקטים הבולטים בתחום זה הוטמנה במנהרות בהר מבודד ביער השחור "קפסולת זמן", שמתעדת פריטים נבחרים מהתרבות ומההיסטוריה הגרמנית עד קץ הדורות.

הפריטים, דוגמת כתבי יד של גתה ושילר, כתב המינוי של היטלר לקנצלר ותוכנית הבנייה של הקתדרלה בקלן, צולמו על מיקרופילם ואופסנו בחביות אטומות שהוכנסו למנהרות. לפי שעה יש שם כ-29 מיליון מטר של מיקרופילם. בכל שנה נוסף עוד חומר למאגר. המטרה המוצהרת היא לשמר את התרבות הגרמנית למקרה שהעולם ייחרב.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ