שתי יצירות של רמברנדט במוקד מחלוקת בין צרפת להולנד

שרת התרבות של צרפת הציעה לעמיתתה ההולנדית כי שתי המדינות ירכשו יחד שני ציורים של רמברנדט ויציגו אותם בפריז ובאמסטרדם לסירוגין. אבל ההולנדים החליטו לקנות את הציורים לבדם ועוררו כעס בצרפת

שלמה פפירבלט
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שלמה פפירבלט

שתי יצירות נדירות של רמברנדט, שצוירו ב–1634 והוצגו רק פעם אחת לציבור ב–150 השנים האחרונות, עומדות בלב מתיחות בין משרדי התרבות של צרפת ושל הולנד. היצירות הן דיוקנאות של סוחר הסוכר מרטן סולמנס מאנטוורפן ושל ארוסתו.

הפרשה חלה כאשר בני משפחת רוטשילד, הבעלים של שני ציורי השמן הגדולים (כל אחד מהם בגודל 210X134 ס"מ), החליטו למכור אותם ופנו תחילה למוזיאון הלובר בפריז לרכשם תמורת 160 מיליון אירו. לאחר התרוצצות רבה מאחורי הקלעים, שבה היו מעורבים אנשי המוזיאון, שרת התרבות של צרפת פלר פלרין ונציגי הבנק הממלכתי הצרפתי, הגיעו העוסקים בכך למסקנה כי באפשרותם לרכוש רק את אחד הציורים.

רמברנדט, דיוקנאות של סוחר הסוכר מרטן סולמנס מאנטוורפן (מימין) ושל ארוסתו Oopjen Coppit, 1634. צילום: מתוך אתר www.wga.hu

ביולי האחרון נפגשה פלרין עם עמיתתה, שרת התרבות ההולנדית יאט בוסמקר, והציעה לה כי שתי המדינות ירכשו במשותף את הציורים בעבור שני מוזיאונים — הלובר מהצד הצרפתי והרייקסמוזיאום באמסטרדם מהצד ההולנדי — ויציגו אותם לסירוגין, וכך גם לא יפרידו בין סוחר הסוכר לארוסתו. פלרין אמרה כי "זה רעיון מקורי, שגם יתרום לשיתוף הפעולה התרבותי בין המדינות".

ואולם, בשבוע שעבר התכנסו נציגים של ממשלת הולנד ושל הרייקסמוזיאום והחליטו כי מדובר ב"אוצר לאומי הולנדי", ולכן הם מתכוונים כעת לרכוש לעצמם, ולעצמם בלבד, את שני הציורים. ההודעה עוררה כעס בלתי מוסתר בפריז.

השרה ההולנדית בוסמקר אמרה אתמול (שני) בראיון לרדיו ההולנדי כי "חשוב לנו מאוד שהציורים, הנמצאים כעת בידיים פרטיות, יהיו בבעלות ציבורית והציבור יוכל לצפות בהם". היא גם רמזה כי קיים גם חשש שהיצירות ימצאו עצמן "בדרך למדינת נפט עשירה ויעזבו את אירופה".

שני הציורים, המתארים בגודל טבעי את בני הזוג בני המאה ה-17, היו יקרי ערך כבר בעת שנוצרו, בהזמנה פרטית של משפחתו העשירה של סולמנס מאנטוורפן. שכר עבודתו של רמברנדט היה 500 גילדרים, שווה ערך באותם ימים לשכרו השנתי של איש מקצוע מיומן. הציורים היו ברשות בני משפחת ואן־לון ההולנדית עד 1877, אז נמכרו למשפחת רוטשילד הצרפתית.

אולם ייתכן כי לפרשה יהיה עוד המשך. מעבר לכעס בפריז וללחץ של פקידים צרפתים על משרד התרבות ההולנדי לשוב לרעיון המקורי של הרכישה המשותפת, גם בהולנד עצמה התעוררה אי־שביעות רצון. סקר דעת קהל שנעשה על ידי חברת הסקרים מוריס דה הונד ופורסם אתמול בתקשורת המקומית הראה כי 56% מהאזרחים ההולנדים מתנגדים לכך שממשלתם תוציא כסף רב כל כך על רכישת שני הציורים מכספי משלם המסים. 36% בלבד תומכים במהלך.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ