שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

צייר הפורנו של לואי ה-15

שלמה פפירבלט
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
"ההתנגדות מיותרת", 1770צילום: Rmn-Grand Palais
שלמה פפירבלט

פורנוגרפיה היא עניין של גיאוגרפיה, אך גם של היסטוריה. ז'אן־אונורה פרגונאר, הצייר הצרפתי בן המאה ה-18, עשה לעצמו שם והתחבב מאוד על אצולת החצר של המלך לואי ה-15, בין השאר בזכות ציוריו הארוטיים שכיום היו מוגדרים פורנוגרפיה רכה. בתערוכה חדשה שתוצג עד 24 בינואר בארמון לוקסמבורג בפריז נחשפים המבקרים ליצירותיו שהן אמנות גדולה וגם עדות מרתקת ליחסה של החברה בזמן ההוא, במקום ההוא, ליחסים בין המינים. פרגונאר, מצויד במכחול, הוא הצופה והמתעד של חדר המיטות הפריזאי בעשורים שלפני המהפכה הצרפתית.

"פרגונאר – מאוהב, אבירי ומופקר", זה שמה של התערוכה המוצגת במוזיאון הוותיק ביותר בפריז, הנמצא במשכן הסנט הצרפתי, בארמונה לשעבר של מאריה דה מדיצ'י, אלמנתו של אנרי הרביעי, המשקיף על גני לוקסמבורג. זה מסע באמצעות 80 יצירות נהדרות פרי מכחולו הרוקד בתנופה של הצייר, מי שחשף על הבד את צפונותיה של האשה, הרבה לפני "מקור העולם" של גוסטב קורבה.

פרגונאר נולד ב-1732 בעיר הבשמים גראס, סמוך לחוף התכלת הצרפתי, ובגיל שש עבר עם הוריו לפריז. אחרי שאביו ניסה להפוך אותו לשולייתו של משפטן, הכריעה אהבתו לציור והוא החל ללמוד ולעבוד כמעתיק ציורים אצל ציירים בני זמנו, ובהם פרנסואה בושה, מחשובי ציירי סגנון הרוקוקו. כאשר מלאו לו 20 זכה כישרונו בהכרה ראשונה – הוא קיבל את "פרס רומא" ואת האפשרות לצאת לשם ולהשתלם באקדמיה הצרפתית אשר בווילה מדיסיס.

הוא התפרסם בשנת 1765. הציור שלו "קורסוס וקלירואה", הכהן היווני המציל נערה יפה מגורלה להיות קורבן לאלי המגפה שפגעה באתונה העתיקה, מצא חן בעיני לואי ה-15. המלך רכש אותו, העביר אותו למפעל "גובלן" להיות דוגמה לשטיחי קיר, ופרגונאר התקבל כחבר באקדמיה. אבל הציור הקלאסי לא הלהיב אותו והזמנת עבודה שהגיעה אליו מפילגשו של המלך, מאדאם דו בארי - משהו קליל לחדר השינה שלי, בבקשה, על נושא האהבה כמובן - העלתה אותו על מסלול שהביא לו הצלחה עצומה בקרב בני זמנו, הציור הארוטי.

"הזכייה בנשיקה", 1759צילום: MMA / RMN-GP

פלרטוטים, נשיקות גנובות, נערות מעורטלות, בוורוד רך, בגוני לבן חלביים, בכחול חושני, בתנופה, במשיכות מכחול נמרצות, כאילו הן מבקשות להגיע לשיא יחד עם הדמויות המצוירות. אויביו באותם ימים אמרו כי "החתימה" של פרגונאר היא סדינים מקומטים.

שפע הנושאים האלה עורר גם שמועות וסיפורים על אודות אורח חייו. סיפרו עליו כי הוא מבלה שעות ארוכות בבתי בושת פריזאיים כדי לקבל רעיונות לציוריו. הדביקו לו רומן עם הקורטיזנה המפורסמת ביותר בעיר, מארי־מדלן גימאר, הרקדנית הראשית של האופרה, שעליה אמר אדמונד דה גונקור, בתשובה לשאלה: כיצד רקדנית יכולה להיות עשירה כל כך – "זאת תוצאה הכרחית של חוקי התנועה". אבל רוב ההיסטוריונים סבורים היום כי לפרגונאר היו חיי משפחה מהוגנים עם רעייתו מרגריט ז'ארר, ציירת מיניאטורות, והוא היה אב אוהב לילדיו.

ב–20 שנות חייו האחרונות הפסיק כמעט לצייר. ראשית, היה זה מות בתו רוזלי, בת ה-19, אשר פגע בו קשות ודחף אותו לזרועות דיכאון עמוק. אחר כך פרצה המהפכה הצרפתית, פרגונאר חשש כי הוא בסכנה בגלל קשריו עם חצר המלוכה ונמלט אל עיר הולדתו גראס. נכון יהיה גם לומר כי ציורי האהבה שלו לא התאימו עוד לימי הדם והאש של צרפת המהפכנית. אבל חבריו בעיר הבירה סידרו לו עבודה והוא נהפך לאחד מאוצרי מוזיאון הלובר שנפתח מחדש למען האזרחיות והאזרחים. פרגונאר מת ב-1806 ונקבר בבית העלמין של מונמרטר. קברו נעלם מאז ומקומו לא ידוע עוד.

"הנערה עם הכלבים הקטנים", 1773צילום: Rmn-Grand Palais

"הנשיקה", שהושאל לארמון לוקסמבורג על ידי אספן שווייצי פרטי, הוא אחד הציורים המראים יפה יותר את אמנותו של פרגונאר. זה גם הציור האהוב על אוצר התערוכה, גיום פארו, אשר אמר עליו במסיבת העיתונאים ערב הפתיחה: "אנחנו נמצאים כאן בתחום של רגשות – לא בעולם של גסות". ציור אחד, ידוע מאוד של פרגונאר, השוכן בדרך כלל במוזיאון הלובר, הוא "המנעול", משנת 1777. מופיעים בו גבר האוחז בחזקה במותני אשה וידו האחרת מסיטה את בריח הדלת. תלי תלים של מאמרים נכתבו על הציור. האם זה מעשה אונס, או סצינת אוהבים?

סקיצה קטנה של "המנעול" (26 על 32.5 ס"מ) שהכין פרגונאר היא אחת העבודות הנדירות שלו שהועמדו למכירה פומבית בשנים האחרונות. זה היה ב-1999 בכריסטי'ס בלונדון והיא נמכרה תמורת יותר משמונה מיליון אירו.

ציור אחר שהושאל לתערוכה הנוכחית הוא כעת ברשותו של ג'ף קונס, "נערה מעורטלת למחצה מאמצת אל שדיה שני גורי כלבים" (לפרגונאר עוד כמה ציורי נערות עירומות וכלבים. זה היה נפוץ בזמנו כי עובדות בתי הבושת אז גידלו כלבי שעשועים ושיחקו בהם בין לקוח ללקוח). הציור הזה תלוי בימים רגילים בחדר המיטות של האמן האמריקאי (כך לפחות הוא סיפר בראיון ל"ניו יורק טיימס" בפברואר 2014) – מה שמראה כי לפחות במקרה הזה המקום המועדף לציורי פרגונאר לא השתנה לחלוטין מאז המאה ה-18

"חדרי האורגיה"צילום: Rmn-Grand Palais

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ