סוזן לנדאו
המיצג Backyard, 2015 של קצנשטיין. במרכזו הכיסא על צלב הקרס
המיצג Backyard, 2015 של קצנשטיין. במרכזו הכיסא על צלב הקרסצילום: רויטל טופיול
סוזן לנדאו

בשבוע שעבר, החליטה מערכת "גלריה" להקדיש לא פחות משלושה אייטמים לסיפור פנייתה של שרת התרבות והספורט, מירי רגב, למוזיאון תל אביב לאמנות בעניין עבודתו של האמן אורי קצנשטיין, עבודה שהוצגה במסגרת התערוכה "Backyard" שנסגרה בחודש אוקטובר. אין ספק שמדובר בכיסוי עיתונאי רחב למקרים מהסוג הזה, כיסוי שמזין את התחושה שמדובר באירוע חמור ודרמטי. המקרה של רגב־קצנשטיין, כך לפי הכתוב בעיתון, מצביע על מתקפה כפולה על עולם האמנות, הן מצד השלטון שמתערב באופן בוטה ואנטי־דמוקרטי בתכניו, והן מצד המוזיאון, שמפקיר את האמנים לשררה השלטונית. לדאבוני הרב, שתי ההאשמות אלה נשענות על בסיס עובדתי רעוע, על שורה של פרטים מוטעים ולא מדויקים, ששומטים את הקרקע מתחת לטענות שעולות מסיקור המקרה.

לפני שאפנה לטענות עצמן, אתאר בקצרה את השתלשלות העניינים, כפי שהיתה באמת. לפני מספר חודשים הועלתה לרשת החברתית תמונה שבה נראית עבודתו של קצנשטיין כאשר לידה הכיתוב: "צלבי קרס במוזיאון תל אביב". התמונה הכתה גלים, שהתפשטו והגיעו עד למשרד התרבות בירושלים. בעקבות זאת, שרת התרבות התקשרה אליי כדי להבין במה דברים אמורים. הבהרתי לה את מהות היצירה, כחלק מהמכלול העשיר של עבודתו של האמן בקונטקס התערוכה בכלל, ומהזווית הפיסולית והצורנית בפרט. בשיחה זו כלל לא עלה על הפרק נושא הורדת היצירה. מיד עם סיום השיחה, התקשרתי לאמן כדי לעדכן אותו על השיחה עם רגב, והודעתי לו באותה הזדמנות כי אם תבוא דרישה להוריד את היצירה — הדבר לא יקרה, יהיה המחיר אשר יהיה. בשלב הזה, קצנשטיין הציע לדבר בעצמו עם השרה. קיבלתי את הצעתו ולא ראיתי בכך כל בעיה אתית או מקצועית. בעקבות השיחה עם השרה, ולאחר התייעצות איתי ועם אוצרת התערוכה, הוחלט להוסיף ליד היצירה הסבר קצר בנוגע למהותה, כפי שזה נעשה בעבר במוזיאונים אחרים שבהם העבודה הוצגה, ביניהם המוזיאון היהודי בניו יורק.

אפשר כמובן לדון בשאלה האם עצם פנייתה של רגב למוזיאון במטרה לקבל הבהרות על העבודה של קצנשטיין היא מעשה ראוי, לגיטימי או חוקי, או שהיה ראוי יותר שהשרה תפנה לגורמים המקצועיים כדי לברר את הסוגיה. כך או אחרת, בכל הנוגע לאופי הפנייה, חשוב לי להעמיד את הדברים על דיוקם ולהבהיר כי בפנייתה של רגב לא היה כל ניסיון להלך אימים על המוזיאון או להכתיב לו שינויים אמנותיים. צר לי שעיתון "הארץ" בחר לשבץ את המקרה של רגב בתוך רצף של אירועים היסטוריים אחרים, שבהם פוליטיקאים ושרים התערבו באופן בוטה בהצגה של עבודות אמנות, ודרשו לשנות או להסיר אותן. זוהי פרשנות מרחיקת לכת שהופכת סערה בכוס תה לצונאמי. חשוב לי להבהיר כי אם אכן הייתי נדרשת להסיר או לשנות יצירה שמוצגת במוזיאון, הייתי מתפטרת מיד מתפקידי, כפי שראוי לעשות במקרים כאלה.

סוזן לנדאו: "בפנייתה של רגב לא היה כל ניסיון להלך אימים על המוזיאון "
סוזן לנדאו: "בפנייתה של רגב לא היה כל ניסיון להלך אימים על המוזיאון "צילום: Studio Adigital

ההאשמה החמורה שהוטחה נגד מוזיאון תל אביב לאמנות, לפיה הוא נקט בפחדנות ובחוסר אחריות כאשר לא גיבה את האמן מול טענות השרה, לוקה גם היא בפרשנות חסרת בסיס עובדתי. כאמור, המוזיאון לא הפנה את רגב לקבל הבהרות מקצנשטיין. האחרון הוא זה שיזם את השיחה עם רגב, וזאת רק אחרי שאני שוחחתי איתה על העבודה. העובדות האלה מוזכרות בכתבה, ומייד אחריהן, אף מצוטטים דבריו של קצנשטיין, לפיהם "המוזיאון גיבה את תכני התערוכה מול שרת תרבות ומינהל התרבות". לא ברור אפוא כיצד רצף האירועים הזה מתיישב עם הטענות שמופיעות באותו עמוד ממש ולפיהן המוזיאון בחר להפקיר את האמן לנפשו ולהשאיר אותו להתמודד לבד במערכה מול גחמות שרת התרבות. צר לי במיוחד על כך שגם האמנים שצוטטו בכתבה נגררו לסערה המדומיינת, ובחרו להאשים את המוזיאון בפחדנות וברחיצה בניקיון כפיים. זאת למרות שהם לא היו מעורבים במקרה שעליו הם התבקשו להגיב, וכלל לא ידעו על מה מדובר קודם לכן.

מבקרת האמנות של עיתון "הארץ", גליה יהב, הכתירה את תערוכתו של אורי קצנשטיין כתערוכת השנה. מן הראוי היה שהיא תטרח ותתקשר אלי לברר את העובדות, לפני פרסום מאמר הדעה שלה ביום חמישי האחרון במוסף "גלריה".

מאז שהתמניתי לתפקיד המנכ"לית והאוצרת הראשית של מוזיאון תל אביב, מוצגות במוזיאון דרך קבע תערוכות ביקורתיות, נוקבות ופוליטיות של אמנים ישראליים ובינלאומיים, בתוכן התערוכה המקיפה של דוד ריב ותערוכת הצילום הבינלאומית "מקום זה". בשנה הקרובה צפויות להיפתח עוד תערוכות כאלה, בהן התערוכות של דויד טרטקובר ושל קבוצת זיק. יידע כל אמן שמוזיאון תל אביב לאמנות ימשיך להעניק לו גיבוי ותמיכה מלאים, ושהוא יעמוד לצידו ויגן על חופש היצירה שלו מפני כל רוח רעה שמאיימת עליו.

סוזן לנדאו היא המנכ"לית והאוצרת הראשית של מוזיאון תל אביב

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ