בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למנף
 את המנוף

בתערוכתו "עוד סיבוב" בוחן האמן פהד חלבי, שיצר בשנים האחרונות בגרמניה, את הצד האסתטי באתרי הבנייה, שם עבד בעבר כפועל

תגובות

"עוד סיבוב", תערוכת היחיד של האמן פהד חלבי תיפתח הערב (4.8) בגלריה רו־ארט בתל אביב (שביל המרץ 3). חלבי, שנולד ב–1970 במג'דל שמס, חי ועובד בשנים האחרונות בהמבורג, גרמניה, ובתערוכה הוא יציג עבודות וידיאו שנוצרו לאחרונה ונוגעות ברובן לאתרי הבנייה.

פהד חלבי, "מנוף", 2016

בין אם זה קצהו העליון של מנוף או תחתיתו הירוקה הנוסקת של מנוף אחר, חלבי מתאר בעבודותיו את אתר הבנייה כזירה של ״אבסורד פוליטי חסר מוצא, שהאמן מוצא עצמו בתוכה בזמן שהוא מנסה להתבונן עליה מבחוץ״ — כותבת אוצרת התערוכה, לאה אביר. חלבי עוסק כבר שנים רבות, בצורות שונות, באתרי בנייה, בין השאר בעקבות ניסיונו האישי כפועל בניין בישראל. "את המכונות והחומרים של האתר מתאר חלבי באסטרטגיות ריאליסטיות ופורמליסטיות, באופן שמחלץ אותם מתוך מקום ספציפי אל מרחב אסתטי עם קואורדינטות של פופ, של היפר, ושל סימבוליזם. אבל הוא איננו ממוקם בנינוחות באף אחד מאלה", מציינת אביר.

שם התערוכה מתייחס אם כן לחזרה של חלבי אל נושא אתרי הבנייה, כמו גם אל החזרה שלו להציג בישראל לאחר היעדרות של כשש שנים. ״גרידים של אריחי רצפה ומנופים חוצי שמיים מסמנים את אתר הבנייה כעולם כולו, ומחוללים רגע אבסורדי ופוליטי נוסף שבו עבודת הציור מחרה אחר עבודת הפועל", כתבה האוצרת. חלבי עצמו מעיד שסדרת העבודות הן ניסיון לעסוק בממד האסתטי בתוך מקום שלכאורה נעדר כל אסתטיקה. "ניסיון לשוחח על המעמד החברתי והרקע הכלכלי והפוליטי במציאות של יחסי העבודה בחברה, הקשורים כלכלית למציאות של המדינה הקולוניאלית".

לדברי חלבי, אי אפשר להתעלם מאופיו הלא סימטרי של קשר זה, שאפשר לדמות אותו בהכללה מסוימת ליחסי אדון־עבד, על אף התאמתו לחוקי השוק בן זמננו. "שיטת הציור חסרת ריגושים אקספרסיוניסטיים, והורחק בהם הגורם האנושי, בהיותו מניע ראשוני להזדהות הרגשית", הוא אומר. "הקטעים כאילו קיימים באופן נפרד ועצמאי ממי שיצר אותם ומייצגים את עצמם; ניסיתי ליצור הקבלה בין טבעם של שני התחומים: אמנות ועבודת בניין".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו