בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נסיכה פרסית מתעוררת ברחוב כורש

סיפור המומיה שזוהתה עם בתו של אחשוורוש והתגלתה כמזויפת, עומד בבסיס הציורים על דשא מלאכותי שיצרה הילי גרינפלד, בגלריה כורש בירושלים

2תגובות

בגלריה כורש 14 בירושלים (רח' כורש 14) תיפתח הערב (18.8) תערוכת היחיד של הילי גרינפלד, "הנסיכה הפרסית". התערוכה היא החלק השני בפרויקט "Chinese Whispers" (לחישות סיניות) שבמהלכו מציגים ארבעה אמנים תערוכות יחיד בזה אחר זה. הרעיון בפרויקט הוא שכל אמן יפרק בהדרגתיות את תערוכת היחיד שעמדה לפניו ויוסיף אגב כך את עבודותיו שלו בדרך שתיצור מפגש וגם תשנה את החלל לפי רוחו של המציג העכשווי.

את שם התערוכה בחרה גרינפלד, אחת ממייסדות עמותת כורש לתרבות ואמנות בירושלים, משום הזיקה לסיפור על מומיה שהתגלתה בפקיסטן בשנת 2000, אשר זוהתה על ידי חלק מהחוקרים כנסיכה פרסית מהמאה ה–6 לפנה"ס, רודוגון, בתו של המלך חשיארש הראשון (אחשוורוש). בשל ערכה הרב פרץ ויכוח דיפלומטי בין מספר ארצות בנוגע לבעלות על הממצא, אולם עם התקדמות המחקר הארכיאולוגי התברר כי מדובר בזיוף, והמומיה היתה של אשה אנונימית בשנות העשרים שלה, שנרצחה ככל הנראה באמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת.

הילי גרינפלד, "הנסיכה הפרסית 1 (פרט)", 2016
הילי גרינפלד

גרינפלד מספרת שהקיצוניות של הזיוף האלים והפער בין תפיסת האובייקט הארכיאולוגי לבין העובדה שמדובר בגופת אשה שנרצחה, הם שמשכו אותה. התערוכה מתפקדת בין השאר כ"מחווה לדמות האנונימית של האשה, שמעמדה הפך בן־רגע מנסיכה בארון מצופה זהב המוצג במוזיאון לאומי, והנמצא תחת אור הזרקורים של העיתונות ועולם הארכיאולוגיה, לקורבן רצח אכזרי שמהר מאוד איבדו בה כל עניין", אומרת האמנית.

גרינפלד, שעסקה בעבר בבחינת הקשר שלנו לזמן כפי שהוא נגלה בטקסי אבל, איסוף מזכרות ושרידים, אספה הפעם את הסימנים והסמלים שבהם השתמשו זייפני העתיקות — רוזטות חרוטות, עצי ברוש מוזהבים, אייקון האל הזרטוסטראי, כתר זהב ועוד — ציירה את הסמלים על יריעות של דשא מלאכותי מעובד, ויצרה היבריד של ציורים מופשטים ליריים, של שטיחים פרסיים וציורי גרפיטי. בתערוכה ״"הנסיכה הפרסית" אם כן, מוצגים על הקירות וגם על רצפת הגלריה ציורים גדולים של דשא מלאכותי המעובדים בשכבות צבע, בצבעי ספריי ואקריליק. גרינפלד יוצרת סביבות תלויות חלל שבהן העבודה מתכלה עם חלוף הזמן. "העבר אליו הסביבות מתייחסות הוא לא בהכרח ממשי או ספציפי, אלא ניסיון לתפוס את התופעה של היזכרות ונוסטלגיה", היא אומרת.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו