יריד האמנות הגדול של לונדון לא נרתע מהברקזיט

ההפתעה הגדולה ביריד האמנות "פריז" היתה מכירת ציור של האמן הרומני הצעיר אדריאן גאני בכ-9 מיליון דולר ■ אוסף האמנות האיראני החשוב יוצג לראשונה במערב ■ ובעיראק נפתח מוזיאון בצרה, לאחר שהקודם ניזוק ונבזז

אביטל בורג
אביטל בורג
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
"ניקלודיאון" של גאני מוצג בלונדון
"ניקלודיאון" של גאני מוצג בלונדון. הציור נמכר במחיר גבוה פי שבעה מהערכה הנמוכה המקורית לעבודהצילום: TOBY MELVILLE/רויטרס

יריד האמנות הגדול של לונדון, "פריז" (Frieze), התקיים בסוף השבוע האחרון על רקע נפילת המטבע הבריטי וחוסר הביטחון הכללי של התקופה שלאחר משאל העם על ה"ברקזיט". בכל שנה באוקטובר צומח בריג'נטס פארק שבלונדון אוהל לבן ענק שמאכלס את היריד, גולת הכותרת של שבוע מסחר האמנות הגדול של בריטניה, ואחד מירידי האמנות המובילים בעולם. ביריד השתתפו השנה יותר מ–160 מהגלריות המובילות בעולם והוא לווה באינספור ירידי לווין, אירועי אמנות, תערוכות ומכירות פומביות שגילגלו יותר ממאה מיליון דולר.

למרות האטה כוללת בשוק האמנות בשנה האחרונה, הערך הנמוך של הליש"ט הוביל ב"פריז" למכירות ערניות, הודות למה שכונה ב"ניו יורק טיימס" כ"הנחת ברקזיט". לפי העיתון, גם אם האווירה לא היתה צוהלת כמו ביריד "ארט באזל" שהתקיים בשווייץ מוקדם יותר השנה, היצירות בעלות החשיבות הגדולה החליפו ידיים ביריד. אחת מהגלריות שהעידה על פתיחה מוצלחת של מכירות היתה "האוזר אנד וירת'", גלרית הענק השווייצית, שמכרה בין השאר פסל קטן של אלכסנדר קלדר ב–600 אלף דולר ושתי עבודות נייר של האמנית העכשווית מרלן דומא ב–45 אלף דולר האחת. נשיא הגלריה, איוון ווירת, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי "הקונספט של יריד עובד — לחשוף 6,000 שנות אמנות בחדר אחד. אנשים מודעים למחירים, אבל התיאבון שלהם לעבודות אמנות מצוינות אינו נגמר".

המכירות הפומביות של בתי המכירות הגדולים, סותביס וכריסטיס, הסתכמו בתוצאות גבוהות בהרבה מהערכות הראשוניות, ונמכר בהן הרוב הגדול של הפריטים שהועלו על הדוכן. המכירה של כריסטיס בחמישי האחרון, שהערכת התוצאה המוקדמת שלה היתה 26.9 מיליון דולר, הסתיימה ב–43.5 מיליון דולר. ההפתעה הגדולה היתה ציור גדול של האמן הרומני הצעיר אדריאן גאני, שנמכר לקונה טלפוני אנונימי בעבור כ–9 מיליון דולר, יותר מפי שבעה מהערכה הנמוכה המקורית לעבודה. המכירה של בית המכירות המתחרה, סותביס, שנערכה למחרת, השיגה תוצאות מרשימות אף יותר: הוצעה בה רשימה מצומצמת ומוקפדת של יצירות, 34 בלבד, והן השיגו יחד 59.6 מיליון דולר, מספר שעקף לא רק את ההערכות המוקדמות, אלא גם את שיא ההכנסה ממכירה פומבית בשבוע של יריד "פריז", שיא שנקבע על ידי כריסטיס ב–2014. אחד הכוכבים הגדולים של הערב היה "חניבעל", ציור גדול של האמן האמריקאי ז'אן מישל בסקיאט מ–1982, אשר נמכר ב–13.3 מיליון דולר לקונה טלפוני.

מטהראן לאירופה

כשפארה דיבה פהלווי, אשתו של מוחמד רזא פהלווי, השאה האחרון של איראן, התחילה בשנות ה–70 לאסוף את אמנות מודרנית מהמערב, למען המוזיאון לאמנות עכשווית שהוקם בטהראן ב–1977, היא לא צפתה שבתוך שנתיים בלבד מפתיחת המוזיאון יודח בעלה מכיסאו ואיראן תסגור את דלתותיה במהפכה האיסלאמית. האוסף, כנראה המקיף והחשוב ביותר של אמנות מערבית מהמאה ה–20 מחוץ לארצות הברית ואירופה, נשלח אז לאכסון במרתפי המוזיאון. עבודות ממנו יצאו לאחרונה את איראן בפעם הראשונה מאז המהפכה לצורך הצגתן בתערוכות ברומא ובברלין.

30 יצירות של חשובי האמנים האירופים והאמריקאים של המאות ה–19 וה–20, בהם פול גוגן, ואסילי קנדינסקי, פבלו פיקאסו, ג'קסון פולוק, מארק רותקו ופרנסיס בייקון, יוצגו לצד 30 יצירות של אמנים איראנים חשובים מהמאה ה–20, ששמותיהם, מטבע הדברים, הרבה פחות ידועים במערב: מושן וזירי־מוגדם, בהג'ת סדר ואחרים. התערוכה תיפתח ב–22 בחודש במוזיאון "מקסי" הלאומי לאמנות המאה ה–21 ברומא, מוסד אופנתי וצעיר השוכן בבניין שתיכננה האדריכלית זהא חדיד. לאחר התערוכה במקסי, תנדוד התערוכה לגרמניה ותיפתח בגמלדה־גאלרי בברלין בדצמבר.

מבקרים במוזיאון לאמנות עכשווית בטהראן מתבוננים ביצירתו של אנרי דה טולוז-לוטרק " Girl ,”with lovelock בשנה שעברהצילום: אי־אף־פי

את הפרויקט יזמה ג'יואבנה מלנדרי, נשיאת הקרן של מקסי, שניהלה משא ומתן עם האחראים על האוסף הטהראני במשך שנה. "אוסף המוזיאון לאמנות עכשווית של טהראן נושא ערך סימבולי ותרבותי אדיר, והמסע שלו לאירופה ולאיטליה הוא הוכחה של ממש ליחסים בונים, דיפלומטים ותרבותיים, בין איטליה לאיראן", אמרה למגזין "ארט פורום", והוסיפה "אמנות יכולה לעזור לדיאלוג בין אנשים, לבנות גשרים, ולעודד אקלים של חופש ופתיחות".

"טהראן טיימס" לעומת זאת, מדווח כי אמנים וגלריסטים איראנים מסתייגים מפרויקט הדיפלומטיה האמנותית הזה. הם הביעו חשש שהעבודות לא יוחזרו או שבמקומם יוחזרו העתקים של היצירות המקוריות.

בתוך ארמונו של סדאם

בסוף החודש שעבר נפתח בדרום עיראק מוזיאון בצרה, בתוך מבנה שהיה לפני שנים ארמון של סדאם חוסיין. המוצגים במוזיאון מספרים את סיפורו של העבר העתיק של האיזור, ועל אף שעבודות השיפוץ לא הסתיימו, הפתיחה החגיגית משכה מאות מבקרים וכלי תקשורת רבים. הארמון, אחד מ–70 משכנים מפוארים שבנה לעצמו הרודן במשך 24 שנות שלטונו, שימש בשנים האחרונות כבסיס של הצבא הבריטי, וניזוק קשות על ידי אנשי המיליציה שהתנגדו לנוכחות הצבא הבריטי בעיר. האחראי על עבודות השיפוץ והחידוש הוא צעיר בן 27 ושמו מהדי אלוסאווי, שתיאר בראיון לבי־בי־סי את הקשיים הנפשיים שהיו כרוכים בעבודה על הארמון שנבנה בשנות ה–90, כאשר אזרחי עיראק כרעו תחת נטל המלחמה והרעב: "ביום בו ראיתי אותו בפעם הראשונה, הבנתי שהוא לא נבנה עם לבנים, אלא עם הדם של האנשים. ביום הפתיחה לעומת זאת, בכיתי פעמיים, בכיתי מאושר. מאחר שראיתי כמה המשמעות של המוזיאון בחלל הזה גדולה עבור העיראקים".

המוזיאון הקודם של העיר נבזז במלחמת המפרץ הראשונה, וניזוק קשות בזו השנייה. רוב האוסף של המוזיאון נשמר בשנים שמאז במוזיאון הלאומי בבגדד. מנהל המוזיאון של בצרה, מודחר עבד־אלחי, נורה למוות ב–2005. המוזיאון נפתח כעת באופן חלקי בלבד, תחת הנהלתו של קהטן אל־עובייד, כנגד האתגרים העצומים שהמדינה עדיין נאבקת בהם, וזאת בזכות תרומות של גופים פרטיים וציבוריים, ובסיוע של המוזיאון הבריטי ושל הצבא הבריטי.

מוזיאון בצרה בפתיחתו בחודש שעבר. מציג את העבר העתיק של האזורצילום: Haider el-Asadi/Anadolu Agency/G

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ