אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האמנות העל זמנית של פיקאסו מגיעה לירושלים

מהתקופה הכחולה ועד הוורודה - תערוכה חדשה המוצגת במוזיאון ישראל חושפת טפח מעולמו של הגאון מספרד ומנסה לפענח את סוד קסמו של אבי הקוביזם

תגובות

גם אם אתם לא נמנים על תלמידי הקורס לתולדות האמנות, ובמוזיאון ביקרתם רק בילדות הרחוקה, סביר להניח שאת שמו של פיקאסו אתם מכירים. "פיקאסו: מחוץ לקווים" היא תערוכה חדשה במוזיאון ישראל המבקשת לחשוף טפח נוסף מעבודותיו הרבות של הגאון מספרד. "פבלו פיקאסו הינו אחד אחד מגדולי האמנים של המאה ה- 20 והכריזמטי שבהם", מספרת אוצרת התערוכה, טניה כהן-עוזיאל, "לעבודתו הגרפית של פיקאסו שמור מקום ייחודי באמנות המאה ה-20, ומוזיאון ישראל התברך באוסף עשיר ובו למעלה מ-800 רישומים והדפסים של האמן המקורי הזה בתולדות האמנות המודרנית".

המבקרים בתערוכה ייחשפו לעבודות באופן כרונולוגי, החל מ-1904, עת היה בן 23, ועד 1970, שלוש שנים בלבד לפני מותו. אלו הפותחות את התערוכה משתייכות ל"תקופה הכחולה" שחווה פיקאסו לאחר התאבדות חברו, ו"התקופה הוורודה" המגיעה מיד לאחריה. עבודות נוספות משתייכות לזרם שהמציא - הקוביזם. "הדגש בתערוכה מושם בהדפסים וברישומים, החושפים את משיכתו המתמדת של פיקאסו לתחומים אלה ואת הרב-גוניות הנדירה שביטא בהם" מבארת כהן-עוזיאל, "הם גם מאפשרים להתחקות אחר תהליך היצירה של האמן, במיוחד משום שנהג לתארך בדקדקנות את עבודותיו. עבודותיו נעשו בכל טכניקות ההדפס החשובות – תצריב, תחריט, אקווטינטה, הדפס-אבן וחיתוך-לינולאום – והן מעידות על מיומנותו".» פיקאסו: מחוץ לקווים - לכל הפרטים» עכבר אמנות - לכל הכתבות והתערוכות» עכבר ירושלים - המדריך המלא לאירועי העיר» האמן ראגנאר קיארטנסון מציג את הצד הפסטורלי של ההתנחלויות» משלמה ארצי עד יאיר לפיד: הקול בראש של יזהר כהןמינוטאור עיוור מובל בידי ילדה בלילה. סדרת וולאר. 1934. אוסף מוזיאון ישראל. (צילום: Succession Picasso 2016)חדשנות אינסופית  זוהי אמנם לא הפעם הראשונה שמגיעה לישראל תערוכה מיצירותיו של פיקאסו, אבל כהן-עוזיאל מבטיחה שהפעם יגיעו עבודות שלא נראו עדיין בארץ. "מעולם לא הוצגה תערוכת פיקאסו הכוללת כל כך הרבה עבודות מאוסף המוזיאון, זאת בנוסף לתצוגה של סדרת וולאר המוצגת לראשונה במלואה, והיא כוללת 100 הדפסים, כמו גם ארבע הסדרות של פיקאסו המוצגות בתערוכה: הסדרה המוקדמת 'הלוליינים', סדרת 'וולאר', 'חלום וכזב של פרנקו' וסדרת '347' המאוחרת שלו, יחד עם יצירות מופת של פיקאסו ממוזיאונים מרחבי העולם שלא ביקרו עדיין בישראל, כמו 'נערה עם מנדולינה' מהמומה והשאלות חשובות אחרות ממוזיאון פיקאסו בפריז ומרינה סופיה במדריד".מה לדעתך סוד קסמו של פיקאסו שמושך כל כך הרבה אוהבי אמנות, קטנים וגדולים כאחד?"החדשנות המתמדת, יד מצוינת ומפתיעה, שהשפיעה על אמנים רבים, יכולתו ללהטט בו-זמנית במגוון סגנונות, אוטוביוגרפיה ססגונית ועוד.  פיקאסו היה אמן שבמשך 70 שנות פועלו לא הפסיק לרגע להמציא את עצמו מחדש, להט היצירה שלו קיבל בשנותיו האחרונות ביטוי קדחתני והיה פרי של תשוקתו האינסופית לחיים וניסיון לקרוא תיגר על היותו בן-חלוף".

כמה מהעבודות שיוצגו בתערוכה:

"במתווה זה לציור השמן 'עירומה עם בד', הצבעים משתנים משילוב של שחור, חום, אדום וירוק בפניה של האישה, לירוק וצבע עור בקפלי הבד שמימין; הם יוצרים משטחים בעלי מרקם של עץ ומְשווים לתווי הפנים מראה של מסכה. החתכים הקצביים המצויים באמנות אפריקנית תורגמו כאן לקווים הנראים חרוצים בבד הציור. ב-1907 יצר פיקאסו כמה וכמה ציורים בהשפעת אמנות אפריקנית – המפורסם מכולם הוא 'העלמות מאוויניון', מהעבודות החשובות במאה ה-20. הוא דחה בהם את תפיסת הפרספקטיבה הקווית ואת השימוש בצבעים נטורליסטיים, והם היו צעד חשוב בדרכו לקוביזם ולהפשטה".ראש אישה ישנה (מתווה ל”עירומה עם בד"), פריז, קיץ 1907. המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו־יורק (צילום: Succession Picasso 2016)"בין 1908 ל-1910 פיתחו פיקאסו וז'ורז' בראק את הקוביזם, שפת ציור חדשנית ששינתה את נתיב האמנות במאה ה-20. הם קראו תיגר על תיאורים מסורתיים של חלל ושל נפח וחתרו להציג חפצים מנקודות מבט שונות בעת ובעונה אחת. את המונח 'קוביזם' טבעו מבקר צרפתי ואנרי מאטיס, אשר תיאר את ציוריו של בראק שהוצגו בפריז ב-1908 כבנויים מ'קוביות קטנות'. בשלב המוקדם, האנליטי, פירק הקוביזם צורות טבעיות תלת-ממדיות למשטחים נפרדים. פיקאסו הגיע אל הקוביזם בהשפעת ציוריו של פול סזאן ובעקבות אמנות אפריקנית שבטית ופיסול איברי עתיק. אף שתחילה זעזע הסגנון מבקרים ואמנים כאחד, לימים הוא אומץ ואף פותח בידי ציירים רבים. בציור נערה עם מנדולינה, פיקאסו מערער על האופן המקובל להצגת מציאות תלת-ממדית בציור, הנושא מטבעו אופי דו־ממדי. הנערה וכלי הנגינה מפורקים להמוני קצעים, ואז נאספים מחדש כמישורים חופפים המתמזגים ברקע".נערה עם מנדולינה (פאני טליה), פריז, סוף אביב 1910. המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו-יורק  (צילום: Succession Picasso 2016)"פיקאסו היה בן 54 כשפגש ב-1935 את אהבתו החדשה, הצלמת הסוראליסטית דורה מאר (הנרייט תאודורה מרקוביץ') בקפה Les Deux Magots בפריז, שם ישבה האליטה האינטלקטואלית בעיר. היא הפכה למודל המרכזית שלו ולבת לווייתו בשנות מלחמת האזרחים בספרד ומלחמת העולם השנייה. פיקאסו שמר על המאפיינים המיוחדים לדורה אך צייר אותה לעתים קרובות בצורות מעוותות מסוגננות. דיוקן דורה מאר מציג את פניה בחזית ובצדודית גם יחד כך שעיניה ואפה נראים בו-זמנית. דיוקן זה של 'הפנים הכפולים' נטוע בחשיבה סוראליסטית, המבטאת יחד את המודע והלא-מודע, ומרמז לתקופה הדרמטית והמטלטלת שידעה אירופה, לאישיותה הסוערת והלא-יציבה של דורה מאר וליחסיהם הסוערים של בני-הזוג".דיוקן דורה מאר, 193723.11. מוזיאון פיקאסו, פריז  (צילום: Succession Picasso 2016)"השנים 1917 עד 1924 טבעו חותם עמוק בחייו ובעבודתו של פיקאסו וחוללו בהם שינוי מהפכני. בנסיעתו לאיטליה ב-1917 הוא התוודע אל הבלט הרוסי של דיאגילב ופגש את אשתו הראשונה, הרקדנית הרוסייה אולגה חוחלובה. ביקוריו ברומא, בנפולי ובפומפיי עוררו בו עניין בעתיקות קלאסיות וים תיכוניות, באמנות הרנסנס, בנאו-קלסיציסט הצרפתי ז'ן-אוגוסט-דומיניק אנגר ובאימפרסיוניסט אוגוסט רנואר. הרישום 'שתי עירומות: אימהות' נעשה כשנה לפני לידת פול, בנו הבכור של האמן. מחשבות על תינוק שייוולד עולות מן הניגוד שבין הדמות הנשית הישובה כבדת האיברים לבין הדמות הניצבת, ותנוחתם השלובה העדינה מרמזת לקשר אם-ילד".שתי עירומות: אימהות, 1920. אוסף מוזיאון ישראל  (צילום: Succession Picasso 2016)"הסוראליזם, שמקורו בספרות ובאמנות, חקר את העולמות החבויים ואת הלא-מודע וערער על אופן הבנתנו את המציאות. אף שפיקאסו מעולם לא ראה עצמו סוראליסט, הוא הושפע בשנות ה-30 מחשיבתם של חברי התנועה וידידיו, כגון אנדרה ברטון ופול אלואר, ותמך בתערוכות ובפעילויות שלהם. בתקופה זו הוא שילב בעבודותיו – שכבר כללו עיוותים מוגזמים וחפצים מן-המוכן – צירופים מוזרים האופייניים לסוראליסטים. מתרחצים בים – נושא הנראה כאן בגילומו הסוראליסטי – חזרו לאורך כל שנות יצירתו, וסגנונם ורכיביהם הותאמו בכל פעם לשלב שיצירתו הייתה נתונה בו. בציור 'דמויות ליד הים מס' 1' ניכרת השפעת הפיסול של פיקאסו. בציור נראים גושי אבן היוצרים שני ראשים גדולים מתנשקים על החוף, והוא משקף את החזון שהיה לאמן להעמיד פסלי ענקיים לחופי הים התיכון. הצורות נראות גאומטריות, אך גם דמויות-אדם והן מביעות חושניות וניכור כאחד".דמויות ליד הים מס' 1. מוזיאון רנה סופיה. ספרד  (צילום: Succession Picasso 2016)התערוכה "פיקאסו: מחוץ לקווים" תוצג עד ה-19 בנובמבר במוזיאון ישראל, ירושלים.

*#