אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משלמה ארצי עד יאיר לפיד: הקול בראש של יזהר כהן

תערוכה חדשה מציגה את הפן הישראלי במכלול עבודתו של המאייר הבינלאומי, ומנסה לענות על השאלה כיצד עובד תהליך היצירה שמוליד את הרעיונות, ואיך המציאות מאתגרת את העניין

תגובות

את הפנים של המאייר יזהר כהן אתם כנראה לא מכירים, אבל את נגיעות מכחולו בטוח כבר ראיתם. הוא מלווה אותנו כבר שנים עם איוריו הנוגעים בנושאים אקטואליים ומאירים את הפן הישראלי באור קצת אחר. "בראש של יזהר כהן" היא תערוכה חדשה המוצגת במוזיאון נחום גוטמן, בה מוצאים האיורים מבית גידולם בין דפי העיתון, אל קירות המוזיאון. "הרעיון הראשוני היה לנסות לחשוף את דרך הפעולה שלי, בעיקר להתחקות אחרי התהליך המחשבתי, זה שמוליד רעיונות", מספר כהן. "השלב הראשוני של עבודת האוצרות הוא הקשה ביותר. מציאת הרציונל בתוך אוסף ציורים העוסק במגוון רב של נושאים. מוניקה לביא, אוצרת התערוכה, ואני החלטנו לתחום את התערוכה בעבודה שנוצרת עבור הארץ בלבד. בדרך כלל העבודות שלי חיות לצד הטקסט, ופה בתערוכה, דרך הכתוביות, הטקסט חי לצדן. בתערוכה בודדנו את הדימוי החזותי מן ההקשר והתפקיד האיורי שלו, ושילחנו אותו לעולם בניסיון לתת לו לעמוד על שתי רגליו ללא תמיכת הרעיון הכתוב", מספר המאייר הוותיק. » בראש של יזהר כהן - לכל הפרטים"רוחה של העיר", איור של יזהר כהן לעיתון גלובס, 2012בין המילה הכתובה לאיור הקריירה הענפה של כהן התחילה במסגרת שירותו הצבאי בה היה מאייר בעיתון "במחנה", עברה בלימודי עיצוב גרפי בבצלאל, לימודי תחריט והדפס עץ בפריז, ובהמשך פרסום איורים בעיתונים בינלאומיים כ"סנדי טיימס", "טיימס", "הגארדיאן", "וול סטריט ג'ורנל", ובעיתונים הישראליים "מעריב", "גלובס", "כלכליסט" וב"ידיעות אחרונות", באיור מדורו של יאיר לפיד ושלמה ארצי. "במשך שנים איירתי את טורו של חברי, יאיר לפיד, ראשית ב'מעריב' ולאחר מכן ב'ידיעות אחרונות', את העשייה המשותפת שלנו התחלנו בהיותינו חיילים בעתון ׳במחנה׳, כך שלמדנו אחד את השני משלב מאוד מוקדם בהתפתחות שלנו כאנשים העוסקים בפיתוח רעיון והבעתו, אם בכתב או בדימוי חזותי. הבסיס לעבודה המשותפת הוא של אמון על בסיס חוזה שלא נכתב אף פעם. הייתה קיימת בינינו הידיעה שאיש מאתנו לא יפר את שלמותה של המעטפת של הטור אותו חלקנו. דברים משמעותיים נכתבו וצוירו מתוך כבוד הדדי ומתוך כבוד למפגש בין האמירות. אחרי המעבר לעבודה המשותפת אל מול כתיבתו של שלמה ארצי, נדרשנו שנינו לתקופה בה למדנו להכיר אחד את השני והשכלנו למצוא את ההרמוניה בשירת קאנון", הוא מסביר את מערכת היחסים המורכבת בין כותב למאייר. לזכרו של אריק איינשטיין, איור של יזהר כהן לעיתון ידיעות אחרונות 2013 "התנאי שלי לפעולה הוא הזמנה של עבודה. אם אין לי הזמנה, היצירה נשארת במוחי ללא החיווי שלה וממשות מחוצה לו. האנשים איתם אני עובד הנם מרקעים שונים ותרבויות שונות, כך שגישת העבודה שלי מאוד מובנית מחד, ומאוד גמישה מאידך. רוב האנשים איתם אני עובד בוחרים לעבוד איתי משום שהם מעוניינים ב'קול' שלי, אלו המקומות בהם אני חופשי כמעט לחלוטין במתן אמירה עצמאית משלי לצדו של הטקסט. מן הסתם, אלה ההזדמנויות שאותן אני אוהב במיוחד". איירת עבור עיתונים בישראל ובחו"ל. האם נוצר קושי בגלל המרחק? "ב-20 השנים האחרונות מהות המושג מרחק נשחקה עד דק. חוויתי את התהליך הזה בצורה מוחשית מעצם העבודה עם מקומות ותרבויות שאכן מופרדות אחת מהשנייה במאות ואלפי קילומטרים של גיאוגרפיה, אולם גשרים שנבנים בין אותן טריטוריות משאירים לי את האתגר של הגישור התרבותי ביניהן, ואת זה אני נהנה לפתור דרך יצירת רעיון וצורה.בשאלה טמונה גם התשובה: המרחק הפיזי עוזר מאוד לעיתים בהבנת הסיטואציה בה אני עוסק, ומקל על מציאת הזווית ממנה נולד האיור. כשאתה נמצא בתוך מצב מסוים, בדרך כלל קשה יותר לאמוד את פשרו, כשאתה נמצא מחוצה לו, הוא הופך לאובייקט נראה לעיין, מן דבר שאנחנו כבעלי חיים יודעים לאמוד את ממדיו, לנחש את פשרו".

"הטעם של הבית", איור של יזהר כהן לעיתון ידיעות אחרונות 2013

יש הרגשה של סיכום תקופה?"מימד נוסף בו התחדדה המודעות שלי במהלך העבודה על התערוכה, היה מימד הזמן. בשעה שהציורים ברובם נוצרים בזמן קצר בכדי ללוות טקסט בעל תוכן אקטואלי, ובעלי חיי מדף קצרים, בתערוכה מוצגים הציורים למשך זמן רב ואופן הצגתם מאפשר בחינה ממושכת ובוחנת יותר של טבעם.לאור כל אלה, ועל פי קריטריונים נוספים, ניהלנו מוניקה ואני דו-שיח שלעיתים חשף בפני השתקפות ברור של אותו מנגנון חמקמק שפועל מאחורי הציורים ומאפשר את קיומם. משפט שאותו אמרה לי מוניקה במהלך העבודה, מלווה אותי וצף בתודעתי לעיתים קרובות. בדיון על ציור זה או אחר, אותו מוניקה העדיפה ואני בחרתי שלא לכלול בתערוכה מן הטעם שמלאכת הציור ראויה לשיפור, היא אמרה לי: 'אתה אמן חי!' הישירות והפשטות של האמירה הכתה בי. אני יכול לגעת בקיים ולעדכן ולמשמע אותו גם אחר לידתו".מה היית ממליץ למאייר המתחיל?"אם הייתי בתחילת דרכי היום כמאייר, הייתי בוודאי מתקשה בבחירת דרכי. העולם היום הוא מעיין חנות ממתקים אינסופית לעין. הצורך ביצירת דימויים חזותיים המתלווים לחוויית הקיום רק גובר. הדימוי המודפס נדחק מעט הצידה בידי הדימוי המוקרן. אנימציה היא כמעט כלי תקשורת שגור כמו מסמך word, והנגישות לאמצעי יצירה דיגיטאליים מעצימים כל אדם יוצר עם גישה למחשב, או מכשיר סלולארי לצורך העניין. לכל מי שבוחר להפוך את הביטוי הגראפי למשלח ידו אני אומר: בחרת בדבר נפלא. עבורי זהו עדיין מסע מופלא של שאלת שאלות וביטויו דרך היצירה החזותית. אני אומר לא להתייאש, אתם תעמדו במבחן תמידי מול הקושי לתקשר את קולכם. מול אלה שיתחרו מולכם על ההזדמנות להשמיע אותו, אבל אם זה בוער בכם, תצליחו"."זיכרון", איור של יזהר כהן לעיתון ידיעות אחרונות 2014התערוכה "בראש של יזהר כהן" תוצג עד ה-12 בדצמבר במוזיאון נחום גוטמן, תל אביב

*#