אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אוצר התערוכה בספיר: "יש כאן גבול דק בין הסתה לאמנות"

יום אחרי שנגנבה מהתערוכה "כוחה של מילה", אחת מהיצירות שזכתה לביקורות בדבר עידודה לאלימות, מגיב ליאב מזרחי לביקורת כלפי התערוכה והדרישה להורדתה

תגובות

"אני חייב להודות שבהתחלה מאוד הוחמאתי מהרעש, כיף לראות שאמנות יכולה להזיז דברים, לא יודע אם להשפיע זאת המילה הנכונה, אבל בהחלט יכולה לגרום לאנשים לחשוב ולהגיב. אבל כעת אני יכול להוסיף שאחרי היממה האחרונה וכל מה שקרה, התלהמות שיש ברשת בגלל התערוכה, אני חושב שזה לגמרי איבד פרופרציות". יום אחרי הרעש שיצרה התערוכה "כוחה של מילה" בה נגנבה יצירתו של האמן גל וולינץ, שיצר חמסה עם המילים "אטבח אל-יהוד", מדבר האוצר והאמן ליאב מזרחי על על התחושות והאווירה במכללת ספיר על רקע ההפגנות נגד התערוכה והקריאות להסרתה."כוחה של מילה" היא תערוכה חדשה במכללת ספיר, אשר חונכת גם גלריה חדשה במקום, בתערוכה מציגים מיטב אמני ישראל משנות ה-70 ועד ימינו, עבודות העוסקות בחופש הביטוי: פוליטי, אמנותי, חברתי ועוד, בין האמנים המציגים דוד ריב, דוד טרטקובר, ז'אק ז'אנו, משה גרשוני, מיכה קירשנר ועוד. "בין המציגים שלושה זוכי פרס ישראל לאמנות ועיצוב, אחד מהם זוכה הפרס האמן הציוני, כאשר כל העבודות הוצגו כבר בעבר" אומר מזרחי "חוץ מעבודת החמסה שהוכנה במיוחד לתערוכה. העבודות הוצגו במוזיאונים ציבוריים ובחללים שנתמכים על ידי הממשלה".» כוחה של מילה - לכל הפרטיםהפוסט שפירסמה איילת שקד לאחר ביקור בתערוכה (מתוך דף הפייסבוק)"יש כאן איזה גבול מאוד דק בין הסתה לבין עבודה שהיא אמנות. חשוב לי להגיד שהעבודות הספציפיות שאנחנו מדברים עליהן הם לגמרי לא עבודות שמעוררות הסתה ויכולות לגרום למישהו לעשות משהו למישהו אחר, בניגוד גמור למה שכותבים בטוקבקים באינטרנט ובקבוצות הפייסבוק שנפתחו כנגד התערוכה והמציגים בה. אני לא חושב שהתערוכה היא שמאלנית, אבל אנשים מהצד הימני ללא שום ספק מנצלים את זה, וברגע שאיילת שקד מצטלמת ליד החמסות שנגנבו - זה כבר אומר הרבה".אז איך אתה מסביר את הרעש?"באופן כללי אני חושב שיש נסיגה בפתיחות, ריגרסיה אחורה בעם שהופך להיות מאוד מאוד שמרני ופחות פלורליסטי. ברגע שהוא עומד מול רעיון או דעה או מילה שלא מתיישב עם הקו הפוליטי מדיני שכרגע יש במדינה, אנשים מתרגזים. אני חושב שיש איזושהיא צפיה להיות מאוחדים וזה בא על חשבון הרבה מאוד קולות אחרים. בנוסף יש נסיגה לדעתי בהבנת אמנות, כאשר מה שמפחיד את האנשים זאת חמסה בגודל של 15 ס"מ עשויה מפימו עם פעמונים מוזהבים, יש פה חוסר הבנה גמור של דימוי וטקסט, הוצאה של דברים מהקשרם."הכל התפוצץ שמישהי נכנסה ביום הראשון של תליית העבודות, וראתה משהו על הקיר מבלי להבין שזאת תערוכה, גלריה, ושיש אמן שעומד מאחורי הפעולה. אני מרגיש שיש פה תערוכה שיצאה מהקשרה. התערוכה באה לתת ביטוי באמנות למילים כמו 'דאעש' ו'אטבח אל יהוד' שאנחנו שומעים ביומיום. התערוכה היא בעצם נבואה שמגשימה את עצמה, המתנגדים לה בעצם עושים את מה שהתערוכה מדברת עליו".נסיגה בפתיחות וריגרסיה אחורה. עבודתה של טובה לוטן (מתוך התערוכה)ומה קורה עכשיו בספיר?"התערוכה תמשיך להתקיים ולעמוד. אני יודע שאמורה להיות היום הפגנה בספיר, ואולי זה הזמן שהשמאל יביע דעה, אני כבר עשיתי את שלי".» כוחה של מילה - לכל הפרטים

*#