הקשר בין בצלאל לאמנות האסלאם

מהי "השראה אתנולוגית" ואיך זה קשור לפירוק זיכרונות? תערוכה חדשה במוזיאון לאמנות האסלאם תוביל אתכם למסע בעולם אמנות הרקמה הפלסטינית

דפנה יעקובוס, עכבר העיר ירושלים
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
דפנה יעקובוס, עכבר העיר ירושלים

המוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים והמחלקה לצורפות ואופנה באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל משיקים השבוע פרויקט משותף ראשון מסוגו, "רקמה עכשווית". הפרויקט נעשה בהשראת התערוכה "טראז - רקמה מקומית", שמוצגת במוזיאון לאמנות האסלאם ומפנה זרקור אל אמנות הרקמה הפלסטינית ואל האופן שיצרה אמנות זו שפה וזהות אצל הנשים הפלסטיניות.זהו שיתוף פעולה ראשון בין המוסדות והוא מתוכנן להמשיך גם הלאה בפרויקטים נוספים. "מאז שהוקם בצלאל, התרכזה התמה המרכזית בתרבות המערבית", אומר נדים שיבאן מנכ"ל המוזיאון לאמנות האסלאם, "שיתוף הפעולה עם המוזיאון לאמנות האסלאם, המחזיק ומציג אוצרות תרבותיים לצד ספרייה עשירה וחשובה, מאפשר לסטודנטים להעמיק היכרותם עם אמנות ששורשיה במסורת המקומית האזורית ומאפשר להם להתחבר למקורות השראה נוספים הקשורים למרחב, להיסטוריה ולתרבות שמייצגים תכני המוזיאון". » רקמה עכשווית - לכל הפרטיםזרקור אל אמנות הרקמה הפלסטינית. "רקמה עכשווית" (צילום: בן מעודה)במסגרת הפרויקט, שיוצג למשך שבועיים במוזיאון, יציגו סטודנטים וסטודנטיות מהקורס "עיצוב ולבוש בהשראה אתנולוגית" קולקציות בגדים שיצרו בהשראת התערוכה. במהלך העבודה למדו הסטודנטים על מסורת הרקמה בלבוש הפלסטיני, שמלמדת בין היתר על זהות האישה הרוקמת ועל מעמדה הכלכלי והחברתי. בהשראת מסורת זו הם עיצבו ויצרו קולקציות בגדים כשהם יוצקים עיצוב עכשווי בטכניקות עכשוויות. כך למשל עשו הסטודנטים שימוש בפיתוחי רקמה בהדפסת D3, חיתוכי לייזר של פרספקס צבעוני בצורות השאובות מעולם העיטורים הרקומים בחוטי רקמה, חיתוכי לייזר בעור בהשראת הארכיטקטורה האסלאמית, רקמה בשרשראות כסף, הדפס רשת של רקמה אותנטית כהשטחה ופירוק הזיכרון ועוד. בין העבודות שיוצגו: שמלות התופ אותן לבשו הנשים שעבדו בחקלאות ועזרו לגברים היוו השראה ל"זיכרון" של וועד חאמד. הנשים העובדות היו מושכות את השרוולים הארוכים של שמלות התופ עד לצווארון וקושרות אותם כדי שלא יפריעו לעבודתן. חאמד יצרה צלליות חדשות המהוות פתרון פרקטי לאותן נשים שהיו זקוקות למרחב תנועה. היכולת לבחור במרכז הפרויקט THIS WAY של רוחמה קזז עומדים החופש והיכולת לבחור. היא שואלת האם לנוכח עבודת הקראפט הסיזיפית והמרשימה של הנשים הפלסטיניות שעסקו במלאכת הרקמה מגיל צעיר - ניתנה להן האפשרות לבחור את מסלול חייהן. קזז בחרה כבסיס להשראה את מפות רכבות התחתית של ניו יורק ופריז. שתי ערים בהן היא מרגישה חופשייה במיוחד. בכך היא מציגה את החופש האבסולוטי אל מול הסיזיפיות הנדרשת ביצירת הרקמה הפלסטינית.החופש והיכולת לבחור. "רקמה עכשווית" (צילום: בן מעודה)בפרויקט "זיכרון דברים" עוסקת שירה ברונשטיין בהיעלמות הזהות הפלסטינית הנשית כפי שבאה ליד ביטוי ברקמה המסורתית. ברונשטיין יוצרת מעין אריגים חדשים מרווחים, חופשיים הנתפרים לבד שנמס במגע במים. כשהבד נעלם הוא מותיר אריג חדש, מרווח, שברירי, כמו כן היא משתמשת בפוטושופ על מנת לטשטש את הדימויים המקוריים, להותיר אותם רק ככתמי צבע, או קווי מתאר המרוקנים אותם למעשה מתוכן וזהות."הלבוש האתני הוא בעיני סיפורי התנ"ך של האופנה. בגדים אתניים נוצרו כמו אגדות עם, מתוך הצורך הטבעי של האדם להתקשט וליצור זהות של השבט או הקהילה", אומר תמרה יובל ג'ונס, ראש המחלקה לצורפות באקדמיה לאמנות ועיצוב "בצלאל", "הלבוש האתני נעשה ברובו בעבודת יד, טקסטילים באריגות יד, רקמות שונות, מלאכות שעוברות כמסורת מדור  לדור מאות שנים ומספרות סיפורים ומביעות סמלים. כך גם הלבוש הפלסטיני, שמלות מרהיבות ביופיין ואביזרים שונים שיצירתם, לצערנו הולכת ונכחדת כמו בכל העולם"."רקמה עכשווית" - קולקציות לבוש בהשראת אמנות הרקמה הפלסטינית. פתיחה: ה', 10.3. עד: א', 27.3. ההמוזיאון לאמנות האסלאם. 40 שקל.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ