אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תערוכה חדשה מוציאה את ה"לבן" לאור

טוהר ושלמות, רוגע ואיזון, או ניכור וקיפאון? הצבע הלבן מחזיק במשמעויות רבות בתרבויות שונות בעולם - תערוכה חדשה בוחנת את הפרספקטיבה ההיסטורית של העיסוק בצבע הניטרלי, ומביאה את הזווית הישראלית לסיפור

תגובות

מה יש בצבע הלבן שמעורר בנו כל כך הרבה רגשות? יש שיגידו שהוא מזכיר להם טוהר וקדושה, ויש שיעידו שהצבע מזכיר להם את דווקא את תכריך הקבורה. גם באמנות עסקו במהלך השנים רבות בצבע הלבן, בהם גדול האמנים קזימיר מלביץ', הנחשב לאחד מבכירי האוונגרד הרוסי, שסדרת עבודותיו המיתולוגית "לבן על לבן", עסקה בשאלה האם ניתן לצייר לבן על לבן? תערוכה חדשה במוזיאון מאנה כץ החיפאי מביאה את הפרספקטיבה ההיסטורית של העיסוק בלבן בשדה האמנות הישראלית במשך דורות, לצד אמנות עכשוויות ישראלית הממשיכה במחקרו של מלביץ', וחוקרת מושגים של טוהר ונשגבות."התערוכה בוחנת מגוון רחב של משמעויות הנקשרות לצבע הלבן באמנות הישראלית.  העיסוק בצבע הלבן החל לצבור משמעות מרכזית פעמים רבות מתוך שאיפה לצמצום רדיקלי ולריקון מוחלט, עם הופעת המודרניזם בעולם בתחילת המאה ה-20" מסבירה סבטלה ריינגולד, אוצרת התערוכה ביחד עם לריסה בלימן. » לבן על לבן: ממלביץ' ועד היום - לכל הפרטים» מדור אמנות - לכל התערוכות» חדשות אמנות: עליזה אולמרט כובשת את איילון» מקירות המוזיאון לשלטי החוצות: תערוכה חדשה למיכל חלביןטוהר ונשגבות. "לבן על לבן: ממלביץ' ועד היום" (עבודה של חנה דיליאן)פלטת צבעים במדינה בה התקיימו מלחמות רבות, מעניין לראות שדווקא הצבע הלבן השתלט על העבודות. לטענתה של ריינגולד זה בא מתוך זיקה לעיסוק הנרחב במשמעות של צבע זה במודרניזם. "באמנות הישראלית המוקדמת אפשר היה לזהות אידיאליזציה של האור הלבן הישראלי. האידיאולוגיה הציונית הכתיבה עיסוק בנוף הטהור, הנשגב. בהמשך, באמנות המושגית העיסוק בצבע הלבן נקשר לעתים לערכים של מינימליזם, דלות והימנעות מעושר צבעוני. בהקשר הפוסט-מודרני אפשר כאמור לזהות ריבוי מגמות של עיסוק בצבע הלבן" היא מוסיפה.   את רואה בשימוש בצבע הלבן מקום לביקורת או אולי ככלי לביטוי רוגע ונעימות?"יש עבודות שמייצגות הרמוניה, פשטות וצמצום, ברוח מגמות מסוימות במודרניזם. בעבודות אחרות אפשר לזהות ממד ביקורתי. אפשר למצוא, למשל, יצירות שמביאות את הנופים הישראליים עד גבול הלובן המסנוור, כביקורת נוקבת על התפיסה הציונית שקראה לטיהור הארץ. מבחינה זאת,הצבע הלבן עשוי להיות מרכיב רב-משמעי בשיח הפוסט-קולוניאלי, כמו שציין הומי באבא (סוציולוג, סופר וחוקר הודי-אמריקאי ,מ.נ). כמו כן, הלבן, שהוא סמל מסורתי לנשיות, לטוהר ולפריון, משמש אמצעי לנקיטת עמדה ביקורתית בשיח הפמיניסטי העכשווי. אלו רק מעט דוגמאות לריבוי הפנים של השימוש בצבע הלבן". מה הצבע הלבן מסמל עבור הצופים?"בתרבויות רבות נטען הצבע הלבן במשמעויות של טוהר ושלמות, רוגע ואיזון, התחלה חדשה, שקט, אור והארה, אבל גם של מוות, ניכור וקיפאון, היעדר ומחיקה, וכן במשמעות של 'לוח חלק' (טבולה ראסה). לחלק מהקשרים אלה יש כמובן מגוון של ביטויים בעבודות בתערוכה, לעתים באופן מורכב ורב-פנים".ספרי קצת על עבודות שיוצגו בתערוכה."בעבודות של פלג דישון התאורה משחקת תפקיד חשוב. לדוגמה, אור הסורק המצולם בסריקה עצמה, דימויים המוצגים בקופסאות אור פתוחות החושפות את מקור האור או תאורה החושפת את הדימוי כאשר הצופה נמצא בזווית מסוימת. האור הלבן מופיע בתוך הקשרים חמקמקים ומתעתעים". עבודה של פלג דישון"עבודותיה של מרתה ריגר מרכיבות טופוגרפיה של פרגמנטים וסדקים, הנולדת מתוך המתח המובנה בקדרות שבין כלי סגור לפתוח ובין דחיסות החומר לשבריריות המיכל. ריגר יוצרת באמצעות השבר מעשה מרכבה של משטח חלופי, בתולי, שכולו אומר הליכה על פי תהום".עבודה של מרתה ריגר"משנות ה-50 המאוחרות יצירתו של מיכאל ארגוב עברה תהליך של הפשטה. בשנות ה-60 הוא יצר בעיקר קומפוזיציות גיאומטריות, שהצבע הלבן שלט בהן. בסוף שנות ה-60 הוא יצר בעיקר עבודות בצבע לבן בשילוב חומרים כגון קרטון גלי ובד יוטה, ותכופות שילב כתמי צבע ביצירותיו".עבודה של מיכאל ארגוב "בפרקטיקת המעצבים השם 'רנדרינג' מציין העלאת דימוי של האובייקט העתידי. רישומיו הלבנים של יעקב קאופמן, במהופך, נובעים מן המבט לאחור, לעבר ארכיטיפים של כיסאות קיימים. הצבע הלבן משאיר את עקבותיו על רשת לבנה באורח אקראי כמעט, על הגבול הדק בין יש ואין. עבודה זו מפשיטה את האידאה מגשמיותו של האובייקט, ואף של הדימוי. אין זה מפתיע כי האמן הנערץ על קאופמן הוא קזימיר מלביץ'".עבודה של יעקב קאופמן"האמן אוהד מילשטיין עושה שימוש רב בצבע הלבן ומודה שקיבל בין השאר גם השראה מקזימיר מלביץ'. התצלום שלפנינו בוצע בגלריה של בצלאל, שם נפגש לראשונה בקירות הלבנים של סטודיו ריק – חוויה שונה מאוד מלימודי הקולנוע שחווה קודם לכן ושנעשו בחוץ. עבור מילשטיין הצבע הלבן מייצג שני קצוות: של הריק המוחלט, השיממון והמוות ושל כלל הצבעים".עבודה של אוהד מילשטיין"הסדרה 'בית' של שולי וולף מתארת חוויה של היעקרות מבית. הבתים – חלקם מרחפים, אחרים נסחפים, בתוך סביבה אניגמטית. בתים בכל מקום ובשום מקום, ספק מיושבים ספק נטושים. הם מסמנים רצון להתקרב לקול הפנימי שלנו, שבו נוכל למצוא בית נצחי".עבודה של שולי וולף "האמנית שגית זלוף נמיר מצלמת אובייקטים לאחר שיצרה עבורם מערך פיסולי או במה כדי להציג אותם. בתצלומים מתקיים מתח חריף בין חומרים שונים, הזולגים ופולשים זה לזה, למשל במעגל ה'קובה סלק' האדום המתפרק ונוזל לתוך הבד הלבן שמתחתיו. בעבודות מתקיים מתח חריף בין הטוהר של הצבע הלבן לבין החומרים הקשים, הבזויים, שבאים איתו במגע".עבודה של שגית זלוף נמירהתערוכה "לבן על לבן: ממלביץ' ועד היום" תוצג עד ה-15 באפריל במוזיאון מאנה כץ, חיפה.

*#