סדרת הרשת שמוציאה את היוצרים מחדר העבודה

תערוכה חדשה חוגגת שנתיים לסדרת הרשת - "י(ו)צרים" של שחף דקל, המביאה לקדמת הבמה את האמנים היושבים מאחורי הקלעים

מנחה נופה, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מנחה נופה, עכבר העיר

בעידן בו האינטרנט מוצף בסדרות רשת דוקומנטריות, קיימת סדרה אחת המנסה להחזיר את האנשים שעומדים מאחורי האמנות לקדמת הבמה והשיח. "י(ו)צרים" היא סדרת הרשת הדוקומנטרית של האמנית שחף דקל המוצגת בימים אלה בגלריה חנינא. "התערוכה נוצרה מתוך הרצון לחגוג את הסדרה שכבר קיימת ברשת מעל שנתיים, ולהוציא אותה מהמרחב הווירטואלי לזמן קצר" מסבירה דקל. "אני רוצה לאפשר לעוקבים אחרי הסדרה להגיע לחלל בו הם יפגשו את העבודות המדוברות מוצגות יחד וגם את היוצרים שעליהם נעשו הסרטים. כל יוצר המוצג בסדרה הוזמן להציג עבודה אחת בתערוכה ורובם המכריע של היוצרים שמח על הרעיון ושיתף איתי פעולה". הסדרה מורכבת מראיונות אודיו על רקע צילומי סטילס מהמפגשים של שדקל, שמתפקדת בתור המראיינת, הצלמת, העורכת והבמאית שמקיימת שיחה עם היוצרים בחלל העבודה שלהם. בין האמנים תוכלו לפגוש את יונתן הירשפלד, אסף חנוכה, עינת צרפתי, יסמין גודר, גרי גולדשטיין, מאיה אטון ועוד. "הפורמט הייחודי שפיתחתי לסדרה מאפשר להתייחס לצילום על ציר הזמן בסרט כטיזר, לשהות ולהביט בפרטים. ברקע שומעים קטעים מתוך השיחה עם היוצר וזה מאפשר תחושה של אינטימיות. הצופה מרגיש כאילו הוא יושב בסטודיו איתנו, כשכל פרק בסדרה עוסק ביוצר אחר ובתחום יצירה אחר, ואורך הסרטים מותאם לחוסר הסבלנות של האנשים המשוטטים ברשתות חברתיות -עד שלוש דקות".

» י(ו)צרים - לכל הפרטים» תערוכות הבוגרים - לכל הפרטים» מדור אמנות - לכל התערוכות» המדריך המלא לתערוכות הבוגרים» האמנות העל זמנית של פיקאסו מגיעה לירושלים» דאק פייס: הסלפי כיצירת אמנות חשובההצצה לאחורי הקלעים. איריס ארז ב"י(ו)צרים" (צילום: שחף דקל)תרבות בועטת 

התערוכה משלבת בין המדיומים השונים ומטרתה היא לחבר בין היצירות המקוריות המוצגות בסרטים, היוצרים העומדים מאחוריהן והקהל. "זאת אינה תערוכת קונספט אלא חגיגה של יצירה ישראלית עכשווית מכל התחומים בהם נוגעת הסדרה", אומרת דקל.מה הוביל אותך לעשות את "י(ו)צרים"?"ביקור סטודיו הוא מושג ידוע בהיסטוריה של האמנות, המבטא מפגש בין עיתונאי, אוצר או גלריסט לאמן בסטודיו לצורך קידום הקריירה או למכירה. מדורי 'ביקור הסטודיו' בעיתונות המודפסת הם מדורים חשובים, שלצערי כבר נעלמו מן העולם. זאת הצצה דרך חור המנעול של מאחורי הקלעים, וזאת עוד דרך לחשוף אנשים ליצירה המקומית בצורה אינטימית ואישית. ניסיתי לייצר בכלים שיש לי פורמט שיתאים לעידן הרשתות החברתיות, כדי שבזמן קצר ניתן יהיה להיחשף ליצירה מגוונת ועכשווית מתוך צפייה בווידיאו המאפשר טעימה, ומשם אולי תתפתח סקרנות להיכנס לחקור עוד על היוצר. בנוסף היה לי חשוב לא לשים גבולות בין תחומי היצירה השונים. את התואר שלי עשיתי בריטוולד באמסטרדם, ושם הקפידו על הטשטוש בין המחלקות השונות. בכל מחלקה, גם במחלקות עיצוב, התייחסו לעבודה כיצירת אמנות הנוצרת ממקום קונספטואלי ולא מסחרי. השילוב בין כל המדיומים ממקד את המבט ביוצר, בעבודתו ובתהליך החשיבה, ואינו נופל תחת הגדרה ממסדית כלשהי. בנוסף, הכי חשוב לאפשר חשיפה של התרבות הישראלית בעולם. שאנשים ידעו שיש פה יותר ממלחמות, שחיתויות או הייטק. יש פה תרבות עכשווית בועטת שיש לה מקום בעולם וחשוב שידעו מי האנשים שעומדים מאחוריה".ויקטוריה חנה ב"י(ו)צרים":

הופתעת במהלך היצירה מכמות היוצרים שמסתתרים מתחת לרדאר שלנו?"כיוצרת בעצמי וכחלק מעולם האמנות לא הופתעתי בכלל. אני מגיעה מתוך התחום, אני כל הזמן נחשפת ליותר ויותר אנשים מוכשרים מכל התחומים המוצגים, אני נהנית לפגוש אותם ואני שמחה לחשוף אותם לקהל הרחב בצורה שמכבדת את היצירה שלהם ואותם. מה שכן הפתיע אותי אלה התגובות הנרגשות של אנשים מחוץ לעולם האמנות שצפו בסרטים. הרבה מאוד אנשים פנו אלי ופרגנו בפייסבוק ובהרצאות שעשיתי על הפרויקט. זה מאוד, מאוד מחזק לראות את האנשים שאין סיכוי שיחשפו ליצירה כזאת בדרך אחרת, לראות את המבט המרותק והמתפלא מהסרטים, ולשמוע מה הם מרגישים ומה הם למדו מהסדרה".אחרי שנתיים של עבודה, יש רצון להמשיך הלאה לפרויקט הבא? "האמת היא שאני חושבת שהפרויקט הנוכחי מאוד חשוב ועוד לא מיצה את עצמו. לצד העשייה הפרטית שלי אני מקפידה לתאם מפגשי סטודיו ולתעד אותם. אני מרגישה שזה עוד לא הגיע לקהל רחב מספיק, ויודעת שיש עוד יוצרים רבים שראויים לחשיפה הזאת, אז אני ממשיכה ומקווה שברוח העידן הנוכחי אנשים יאהבו וישתפו".התערוכה "י(ו)צרים" תוצג עד ה-13 באוגוסט בגלריה חנינא, תל אביב.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ