שישי ראשון: התערוכה שנותנת כבוד לצעירים

מזה תשע שנים משמש מוזיאון רמת גן במה לאמנות צעירה ובועטת. לרגל תערוכה המסכמת שנתיים לפרויקט "שישי ראשון", עצרנו לשאול את אוצרת הסדרה כיצד בוחרים את המציגים, ויצאנו עם כמה טיפים חשובים לאמן המתחיל<BR>

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

"להרוג את האמנות שלי". שאשא דותן, וידיאו, 2015כידוע לכולם עולם האמנות הוא נישתי ודי קטן. רבים הם האמנים החדשים שצצים, חלקם יוצאי מוסדות אמנות וחלקם פיתחו את עצמם באופן עצמאי, אבל מה קורה כשהם רוצים להציג את עבודתם, וכיצד עושים זאת בתוך עולם כל כך מצומצם? המוסד הותיק מוזיאון רמת גן החליט לפני תשע שנים להרים את הכפפה ולתת לצעירים בחבורה מקום להציג את אמנותם במסגרת סדרת תערוכות הנקראת "שישי ראשון". "הסדרה מונה 12 תערוכות רב תחומיות בשנה, ובכך מייצרת תנועה בתוך המוזיאון", מסבירה איילת השחר כהן, אוצרת הסדרה "זוהי מפה מרתקת של עשייה מקומית, ובעיקרה נסיונית. כשנכנסתי לתפקיד , יצרתי יחד עם אריק פוטרמן את בלוג שישי ראשון ואת רעיון הסרטים הקצרים שמלווים כל אמן. הסרטים שמתעדים את התערוכות, ממשיכים לחיות ברשת ולצבור ציפיות". » שישי ראשון - לכל הפרטים» אמנים צעירים - לכל הכתבותכיום מוצגת במוזיאון תערוכה המסכמת מהלך אוצרותי של 23 תערוכות שהוצגו במהלך שנתיים, כאשר הרעיון הוא להראות תמונת מצב של האמנות הצעירה. על תהליך הליווי של האמנים הצעירים לקראת תערוכת היחיד אומרת השחר כהן " בעיניי זהו מעשה של העצמה. יש אמנים שעבודתם דורשת שיח רחב וארוך עד שהיא מתגבשת, יש אמנים שמגיעים בשלים לתערוכה ועבודתי מולם שונה. בסדרה זו אני מאמינה שיש לנקוט באוצרות גמישה תוך דיאלוג מלא". וכיצד נבחרים האמנים?"כשהתחלתי לאצור את הסדרה של שישי ראשון, פניתי לקולגות, מורים ואמנים, וביקשתי שימליצו על בוגרים. במקביל הוצאתי קול קורא ובו ניסחתי מספר כללים שהשתכללו במהלך השנים. אני בוחרת באמנים שהצעתם רצינית ומעמיקה, יוצאת דופן וראויה להראות ולהישמע. לעיתים אני בוחרת אמנים מבוגרים יותר, או מחברת בין שני אמנים לדיאלוג בתערוכה אחת"."פיסול ספונטני". עבודה של יניב יור, פיסול, 2015מצב האמנות בארץ

בימים אלו שנשמעים קולות סגירה של מחלקות לאמנות (ראו הסגירה ב'מכון אבני') והתדרדרות המשאבים הציבוריים המושקעים בחללי האמנות הציבוריים, נראה שהמקומות שבוחרים לתת במה לאמנים צעירים, הולכים ומצטמצמים. למרות המצב, נשמע שהשחר כהן לא נבהלת. "העולם משתנה בקצב מהיר, וגם מוסדות האמנות צריכים להשתנות, ואנחנו מורי האמנות, ממשיכים באותה דרך שבה אנו מאמינים: לחנך, ללמד, להעצים וללוות", היא מסבירה את עמדתה. "גם אם הסטודנטים יתמעטו זה חסר משמעות בעיני. אני לא מנהלת מוסד, אני קול פרטי שאומר 'כל עוד מישהו רוצה ללמוד, צריך שיהיה מישהו שילמד אותו'. וכדי לעסוק באמנות יש לעבור דרך של התפתחות וליווי". 

האם לדעתך יש מקום לדאגה?  "הגדרת לימודי האמנות ככלי עזר בדרך לפרנסה או להוראה, מבשרת על אסון גדול.  יש בעיני חובה חברתית ומדינית לתחזק את המוסדות אשר חורקים שיניים ובוחרים להמשיך ללמד אמנות כאמנות ולא כתחליף או כרקע למשהו מעשי. האמנות צריכה לחזור כמקצוע חובה בכל כיתה וכיתה בבתי הספר היסודיים. אני לא מאמינה שיש דרך אחרת, ילדים אוהבים ליצור וזקוקים לזה כמו אוויר לנשימה".  "קטורה". עבודה של מנור לילי. ציור שמן, 2015אילו עצות היית נותנת לאמנים צעירים שנמצאים בתחילת דרכם?"לא לאבד את האמת שלהם, להמשיך להתפתח במה שמעסיק אותם ולנסות גם לצאת מתוך עצמם ולהביט בעולם. בנוסף, חשוב ללמוד את כללי המשחק, לבחור איפה לשחק ובעיקר לעבוד קשה. כמו בחיים, לכל אמן יש את הדרך שלו ואין קשר בין אמנות טובה להצלחה. הייתי מציעה לאמנים צעירים להטיל ספק בשיטה, ומצד שני גם לחבור לקבוצה שתזין אותם ותיתן להם כוח". התערוכה "שישי ראשון" תוצג עד ה-13 באוקטובר במוזיאון רמת גן.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ