הודעת שגיאה: מה קורה כשהטכנולוגיה קורסת

אותיות מבולבלות, ג'יבריש ופונטים שקורסים - תערוכת עיצוב חדשה בוחנת את השאלה בה עסקו מיטב כותבי המד"ב לאורך הדורות: מה יקרה בעולם ביום בו החשמל יפסיק לעבוד?

מנחה נופה, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מנחה נופה, עכבר העיר

זוכרים את הסדרה "Revolution" מבית ג'יי ג'יי אברהמס בו רואים עולם שהולך ומשתבש בעקבת קריסת החשמל? גיבורי הסדרה נמצאים בעולם בו הם חייבים ללכת אחורה ולחזור לשיטות החיים של פעם, אבל מה יקרה באמת ביום בו החשמל לא יעבוד, הנייד לא יסכים להיטען והמחשב ימחוק את כל הקבצים? מדובר בשאלה יפה שטומנת בתוכה לא מעט פחד ומידה נאה של הדחקה, אבל בינתיים עד שזה יקרה, תערוכה חדשה בשם "oops" שנפתחת השבוע בבית נסן, מנסה לדון בשאלה הזאת בעזרתם של עשרות מעצבים וחוקרים. רגע לפני הפתיחה קבלו כמה מהעבודות הבולטות על החיים שאחרי הקריסה הגדולה.» oops - לכל הפרטיםאפרת קישון

מי אני? "אפרת קישון (25) סטודנטית שנה ג'במחלקה לתקשורת חזותית בויצו חיפה. העבודה נעשתה במסגרת קורס 'חוייה במימד נוסף' בהנחיית טרי שרויאר".

תיאור העבודה שתוצג בתערוכה: "בעבודתי התעסקתי ברקמת גובלן, שבנראות שלה הזכירה לי את עולם הפיקסלים. מה שעניין אותי היו הטעויות החד פעמיות שנוצרות בעת עשיית הגובלן, ושהביאו אותי לעולם הגליצ'ים, שנוצרים בעת קריסת מערכות טכנולוגית ויוצרים דימויים שלא ניתן לשחזרם. בעבודה בחרתי דימוי מאוד מוכר של רקמת גובלן, הכנסתי אותו כקובץ jpeg לתוכנת קידוד, ושיבשתי בעצמי את התמונה פעם אחר פעם,מה שיצר דימויים ויזואליים חדשים ומעניינים. את התוצאות הדפסתי על בד רקמה ורקמתי מחדש את הגובלן, עם הגליצ'ים".הטעויות החד פעמיות שנוצרות בעת עשיית הגובלן. עבודה של אפרת קישון

עודד בן יהודה

מי אני? "עודד בן יהודה בעל תואר ראשון בתקשורת חזותית בצלאל ותואר שני MA Graphic Design - London College of Communication. לפני שבע שנים הקמתי סטודיו לקריאייטיב מיתוגי בשם: Graphics & Words. במקביל, היום אני מרצה במכלת שנקר ובויצו חיפה, וכותב וכבר ארבע שנים טור עיצוב קבוע באתר xnet".תיאור העבודה שתוצג בתערוכה: "העבודה שלי נוצרה לגמרי במקרה. תצוגת פונטים שהשתבשה יצרה מערכת חדשה של סימנים, אותיות מוזרות, נסתרות וקוביסטיות במראם הובילה אותי אליה. בעולם היום קיימות 7000 שפות שנכתבות באמצעות 46 מערכות אלפבתיות שונות. כל פונט בעולם הוא למעשה כתב סתרים, חידה, צופן, ג׳יבריש לכל מי שאינו מכיר את אותה שפה. גם כאן הבאג יצר פונט חדש, קוד סודי מוצפן, שמאפשר למעשה כניסה, הצצה וחדירה בטוחה לתוך עולם אינטימי של תיבות מייל אישיות, כשהכל גלוי אבל בעצם נסתר. כטכנופוב שחי בעולם של חוקים והגדרות, אני מנסה להנות משיבושים וטעויות, בתערוכה יהיה ניתן לכתוב צפנים באמצעות Cube Sansפונט החדש". פונטים שהשתבשו ויצרו שפה חדשה. עבודה של עודד בן יהודה

עירית אבידב שחרור

מי אני? "עירית אבידב שחרור, מעצבת ומאיירת, בוגרת תואר ראשון בתקשורת חזותית, המרכז האקדמי ויצו חיפה".

תיאור העבודה שתוצג בתערוכה: "הדימוי נוצר כחלק מתהליך העבודה על פרויקט הגמר, במסגרת תואר ראשון בתקשורת חזותית. הפרויקט עסק בשאלה: מה קורה כשמילים ישנות, בעלות משמעויות עמוקות, נטענות במשמעויות חדשות מתוך העולם הדיגיטלי. הדימוי מציג מצב בו הטכנולוגיה פוגשת את המציאות, והמפגש מעורר שאלות ותחושת אי נוחות אצל המתבונן".מצב בו הטכנולוגיה פוגשת את המציאות. עבודה של עירית אבידב שחרור

דפנה שרתיאל

מי אני? "דפנה שרתיאל, מעצבת בוגרת בצלאל ואמנית הדפס המתמחה בשילוב של טכניקות מסורתיות עתיקות עם כלים עכשויים ודיגיטליים". תיאור העבודה שתוצג בתערוכה: "העבודה היא אחת מתוך כמה עבודות מסדרת תצריבים רחבה, והיא עוסקת בנושאים הלקוחים מהעולם הוירטואלי דיגיטלי. הסדרה נולדה מתוך ההצורך שלי לתעד, לשמר ולחקוק בחומר את הדימויים הממוחשבים המהירים והחמקניים, ועל הדרך גם לקבע אותם בתודעה כאייקונים המייצגים את רוח התקופה. דימויי השגיאה למיניהם ( Error, Loading, Restart ) מסמלים ומבטאים עבורי יותר מכל את ארעיות הקיום הטכנולוגי - כמו גם האנושי, עם כל החרדות הנלוות. הנסיונות ללכוד אותם בחומר משקפים את המאבק בשבריריות קיומם ובמורטליות שלהם ושלנו".אייקונים המייצגים את רוח התקופה. עבודה של דפנה שרתיאל

אמיר צובל מי אני? "אמיר צובל, מעצב תעשייתי ויוצר עצמאי".

תיאור העבודה שתוצג בתערוכה: "העבודה היא למעשה אמנות רחוב השואלת את הסימון הדיגיטלי המוכר של שגיאת הכתיב ומשתמשת בו על גבי שלטי שמות רחובות. בתוכנות רבות כיום ובעיקר במעבדי תמלילים נעשה שימוש בפונקציה של מילון אוטומטי חכם שנועד לאתר שגיאות כתיב בטקסט, ומתריע עליהן באמצעות קו תחתי אדום שבור. כידוע לכל מי שאי פעם השתמש בתוכנה מסוג כזה, הפונקציות הללו עוד רחוקות מלעבוד בצורה מושלמת ופעמים רבות מסמנות מילים תקינות כשגיאות פשוט משום שהן אינן מכירות אותן. כך שמותיהן של דמויות מלב האתוס הישראלי כארתור רופין, בנימין ד'ישראלי, חביבה רייך ואחרים, עדיין מזוהים בתוכנות בשנת 2015 כטעויות. תופעה זו מסמלת בעיניי באופן מובהק את אי-מושלמותה של הטכנולוגיה וחוסר ההבנה האמיתי שלה את השפה והתרבות. הבאתה למרחב העירוני היא בגדר נסיון לחדד את הפער שבין האדם והמחשב ולהאיר באור אחר את סגידתה של החברה שלנו לטכנולוגיה". אי-מושלמותה של הטכנולוגיה. עבודה של אמיר צובליותם הדר

מי אני? "יותם הדר, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל (2006) ובקרוב בוגר התכנית לתואר שני בעיצוב גרפי בבית הספר לאמנות של אוניברסיטת ייל. מעצב גרפי עצמאי ומרצה לעיצוב ולטיפוגרפיה (שנקר, מכון טכנולוגי חולון). חי ועובד בניו־יורק ובתל־אביב".

תיאור העבודה שתוצג בתערוכה: "מדובר בקבוצת עבודות הבוחנות היבטים שונים של הדימוי הדיגיטלי ומושפעות מהמאמר In Defense of the Poor Image של האמנית והתיאורטיקנית הגרמנית היטו שטיירל. img_0001.jpg היא מצגת שקופיות המציגה מקבץ תמונות שנאספו מרחבי האינטרנט תוך חיפוש שם קובץ המשמש מצלמות דיגיטליות לסימון התמונה הראשונה שצולמה בעזרתן. 'צפיפות ודחיסה' הוא כלי אינטראקטיבי המאפשר למשתמש לשלוט בדרגות הרזולוציה והדחיסה של דימוי דיגיטלי המציג סצנת טבע דומם השואבת השראה מדימויים המשמשים כקבצי בדיקה וכיול עבור מצלמות דיגיטליות. loadering.com הוא עמוד טעינה נצחי המציג אוסף חי של וריאציות גרפיות על 'גלגלי טעינה' בפורמט גיף אנימטיבי הנאספו מרחבי האינטרנט ומשמש במקביל גם כגלריה מאולתרת של 'רדי־מייד' דיגיטלי בן זמננו.

יקיר נפתלי

מי אני? "יקיר נפתלי, מעצב גרפי, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית ויצו חיפה".

תיאור העבודה שתוצג בתערוכה:  "אני מציג עבודת וידאו הבוחנת את המושג 'גליץ'' כגורם שמייצג את הפער שבין ההבטחות האידאליות שחברות הטכנולוגיה מוכרות לנו, לבין המציאות הדיגיטלית המשובשת שאנחנו חווים ביומיום. העבודה מבוססת על קטעי סאונד מתוך הרצאות ופרזנטציות של אנשי טכנולוגיה מובילים (סטיב ג'ובס, מארק צוקרברג, ג'ף בזוס ואחרים), שנחתכו ונערכו מחדש תוך כדי הפגשתם עם דימויים משובשים ומעוותים המהווים להם פרשנות. העבודה נוצרה במסגרת פרויקט הגמר שלי במרכז האקדמי ויצו חיפה, בהנחיית דוד אופנהיים".הפער בין הבטחות לבין המציאות הדיגיטלית. עבודה של יקיר נפתליהתערוכה oops תוצג החל מיום שישי ה-27 במרץ עד יום שישי ה-1 במאי בבית נסן, ירושלים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ