הטרמינל העיצובי שהתחיל מקופסה

לא חסרים מיזמי עיצוב המשלבים עבודה ופעילות חברתית, אבל אחד המיוחדים שבהם הוא פועלה של עמותת "לצאת מהקופסא", שמשיקה בשישי הקרוב מחזור שלישי בטרמינל העיצוב בבת ים

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

סיפורה של עמותת "לצאת מהקופסא" הוא סיפור מעניין על חזון, תושיה והצלחה. טרמינל העיצוב ממוקם באזור תעשיה בבת ים, במבנה השייך לחברת האופנה קסטרו. הרעיון מאחורי האירוע הוא לקדם את תחום העיצוב בפריפריה ולהשתמש בעיצוב ככלי לשינוי כלכלי, חברתי ותרבותי של החברה הישראלית. לקראת פתיחת מחזור ג׳ בטרמינל העיצוב בת ים, שאלנו כמה שאלות את האיש שעומד מאחורי הפרויקט, לירון הרשקוביץ', יזם ופעיל חברתי. "הכל התחיל כשלפני שש שנים התארגנו קבוצת חברים בוגרי עירוני א׳ בתל אביב ופתחנו בתחרות עיצוב קופסאות לקראת 100 שנה לעיר תל אביב. מאות מעצבים נרשמו, ועשרת הטובים ביותר ייצרו קופסאות מתכת מעוצבות מודפסות וריקות שהוצגו בתערוכה במגדלי זיו", מספר לירון הרשקוביץ' יו״ר ומייסד עמותת "לצאת מהקופסא" על תחילת הדרך, "מכיון שהתחרות הייתה הצלחה, החליטו המארגנים לייצר כמות מהקופסאות ולמכור אותן. אבל אז נתקלנו בבעיה כי פרויקט כזה עולה בארץ הרבה כסף". על הפתרון מספר הרשקוביץ' "הפתרון הגיע בדמות חברה שעבדה כדיילת ומצאה מפעל בסין שעלויות הייצור בו היו נמוכות".העיצוב כמנוף לשינוי חברתי. הטרמינל בבת ים (צילום: יח"צ)מה הוא עיצוב ישראלי?"מעצב ישראלי הוא מישהו שספג את התרבות הישראלית, שמחובר למקורות, ולכן גם עיצובם הם כאלו. אני מרגיש שהתוצר של המעצבים הישראלים הוא כמו החברה בה הם חיים: דומיננטי ותוסס. טרמינל העיצוב שאנחנו פותחים עכשיו בבת ים נולד מצורך מאוד אינטנסיבי של מעצבים שיוצאים לשוק העבודה בחוסר בכלים לנהל ולפתח את העסק שלהם. הטרמינל כשמו כן הוא, תחנת מעבר בדרך ליעד סופי של כל מעצב, במטרה להגיע ליעד הסופי - סטודיו מצליח לעיצוב. מדי שנה נבחרים 14 מעצבים לתהליך חניכה פרטני של שנה. המעצבים מקבלים ליוו אישי וכלים לפיתוח מקצועי ובתמורה מתנדבים בקהילה ומשתלבים בתוכניות החינוך שמפעילה העמותה".מה הדבר שלדעתך הכי חשוב בפעילות העמותה?"בעיניי הדבר הכי חשוב הוא המקום החברתי. היום אחרי ארבע שנים של פעילות, העמותה מאוד גדלה ולא רק מייצרת מוצרים וקופסאות. היום היא משתמשת בעיצוב כמנוף לשינוי חברתי. באמצעות חינוך, עיצוב סביבות למידה וכל דבר שיכול בעזרת עיצוב לשפר איכות חיים בקהילה, כאשר זוהי בעצם דרך לתת במה ולחשוף את מי שרוצה, לתרבות ועיצוב בקהילה עצמה, קרוב לביתו ללא צורך לנסוע לעיר הגדולה. אני מאמין שהזכות לעיצוב היא זכות חברתית בסיסית. כל מעצב בטרמינל לעיצוב מחויב לשש שעות תרומה לקהילה עם בני נוער. העובדה שהוא משתמש בכלי שיש לו, עיצוב, להעצים ילד או ילדה זה עיקר הכח של הפעילות, זה מה שהעמותה חרטה על דגלה".  המטרה היא סטודיו. טרמינל עיצוב בבת ים (צילום: יח"צ)

ומה בהמשך?"אחרי שנתיים של פעילות אנחנו מבינים שאפשר להעתיק ולשכפל את המודל למקומות אחרים וכיום יש פעילויות בטרמינלים נוספים בכרמיאל, בירוחם ובקרוב גם בירושלים, כאשר כל אחד במתכונת קצת שונה, בהתאם לציביון של המקום. בירוחם במהלך חצי שנה, כל מעצב יקבל יחידת מגורים בעיר, ייעוץ אישי ממומחים וליווי בהתאם לצרכיו המקצועיים. נפתח, נייצר ונשווק מוצרים ייחודיים המזוהים עם העיר והנופים סביב תוך שיתוף פעולה עם בעלי מלאכה ומיפעלים מקומיים. כאשר החזון הוא שקבוצת המעצבים תפגש עם התושבים והיוזמות במקום ותיצור מתוך הפריה הדדית, פרוייקטים בעלי השפעה על עיצוב העיר". מה צריך לקרות כדי שיקומו עוד מקומות כמו הטרמינל?"אני חושב שהתנאי הבסיסי תלוי בתשוקה ובצורך האמיתי של הרשות המקומית לפעילות הזאת לקרות. דבר נוסף ומאוד חשוב הוא שותף אסטרטגי גדול שמוכן להשקיע את הכסף. לצורך העניין, בירוחם אנחנו נמצאים בזכות מפעל הפיס. שהסכימו  לתמוך בנו בצעד מאוד מוערך ולא מובן מאליו".אירוע חשיפת המחזור החדש של טרמינל העיצוב יתקיים ביום שישי ה-20 במרץ, 11:00 בטרמינל עיצוב, בת ים.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ