איך הגיעו יצירותיהם של תלמידי תיכון למוזיאון ישראל?

מיצב המשלב אור ופרפרים בתנועה, פסל שמחפש איזון ומסכות גבס המנסות לצעוק לעזרה - תלמידי תיכון מרחבי הארץ התבקשו להציג את פרשנותם למתרחש בראשם של אלו העומדים לפני התחלה חדשה. בסוף יצאה להם מזה תערוכה

מנחה נופה, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מנחה נופה, עכבר העיר

הם נמצאים רגע לפני סוף הלימודים, מתחילים להריח ריח של חיים בוגרים ושונים ממה שהכירו ומנסים לתת לכל השינוי הגדול הזה ביטוי אמנותי. תערוכה חדשה במוזיאון ישראל בשיתוף פעולה עם משרד החינוך, מפרגנת לתלמידי אמנות מבתי ספר תיכון ברחבי הארץ ומציגה את מיטב יצירותיהם, שהמשותף לכולן הוא האירוע המכונן "התחלה חדשה". קבלו הצצה לכמה מהעבודות של האמנים הצעירים.» על סף - פרטים נוספיםוידיאו - איזבלה וולבניק מתיכון תלמה ילין לאמנויות, גבעתיים

"את נושא הגג לכל הדבר הזה ניסחתי לעצמי כבר בהתחלה - מבוך והליכה לאיבוד. הרצון הראשוני שלי היה לבנות מבוך בעצמי, ולעצמי. ניסיתי לחשוב על המצב של אדם הנמצא במבוך, ואז הבנתי שכשאתה פוסע במבוך אתה לא מאבד שליטה באופן המוכר לנו. הליכה לאיבוד היא דבר מתעתע בו אתה בוחר את הצעדים שלך. רציתי ליצור מעין אלטרנטיבה לבית – תמונה של 'בית' נוזלי וסבוך שלא באמת מתפקד כבית, אלא מקום וזר שככל שאתה נכנס אליו יותר אתה מאבד את היכולת להתמצא בו". אלטרנטיבה לבית. על סף (עבודתה של איזבלה וולבניק)צילום - איתיה סטבסקי מתיכון תלמה ילין לאמנויות, גבעתיים

"האם ייצוג וויזואלי של אובייקט יכול להעביר לצופה את תכונותיו האסתטיות ואת התחושות הנלוות של המקור, וכך לתפקד באותה הדרך, האם אפשרות השכפול נגישה והאם המקורי הכרחי תמיד? ניסיתי לתרגם את המחשבה הזו לכדי עבודה שבוחנת את מתיחת הגבולות בין המזויף והמשוכפל לבין המקור. למשל, עד כמה העתק של חדר יכול להעביר אותן תחושות כמו החדר המקורי. העבודה שמוצגת לפניכם היא שכפול של החדר שלי בגודל טבעי, כלומר, יצרתי עוד עותק של החדר. הרצון לנייד את החדר נבע מהגירושים של הוריי, ומכך שכל יום כשאני עוברת מבית לבית, אני לוקחת על הגב חצי עולם; ה'שכפול' של החדר הופך אותו לנייד, וכך מתאפשר לי לקחת את שלי לכל מקום בערימת דפים". האם המקורי הכרחי תמיד? על סף (עבודתה של איתיה סטבסקי)וידיאו - הילה כץ מתיכון המושבה בזכרון יעקב "הפרויקט שלי נקרא wave after wave, והוא מורכב משלוש חלקים: מצע דיקטים, קטעי וידיאו שמוקרנים על הדיקטים וקטעי אודיו. בעבודה אני מדברת על המצב התמידי בתוך הראש שלי והשילוב בין חושי השמיעה והראיה. ההשראות לפרוייקט באו מכמה כיוונים בין היתר מעבודותיה של ברברה קרוגר, מהסמל Yin Yang ועוד".  

פיסול - אילה אליאב

"בריצה אתה לומד לדרוש מעצמך, וכך גם בעבודת הפיסול שלי בה, האבן עוברת תהליך עיבוד מחספוס טבעי למצב מעובד. הפסל כולו נוטה ליפול ומחפש איזון, וכך גם החיפוש אחר האיזון בריצה. האדרנלין מתפרץ ומביא איתו את השקט והרוגע. תנועת הפסל מקבילה לתנועת הריצה, וקצב הריצה מצוי בחריצים בצד האבן".החיפוש אחר האיזון. על סף (עבודה של אילה אליאב)פיסול - קרן ולרט "זהו מיצב המשלב אור ופרפרים בתנועה. תהליך העבודה הוא בהריסה שמטרתה הכנסת חיים חדשים בחומר, שברי הזכוכית התלויים בקומפוזיציות מדוייקות יוצרים מראה קסום ועדין של מערך צללים והחזרי אור. העבודה עוסקת בבסיס הטהור שבאדם, הנשמה, אותה צורה רוחנית מתגלמת במוטיב הפרפר המייצג עדינות, שבריריות וחופש. הבחירה בזכוכית מעצימה את הניגודים שבעבודה: בין האור לחושך, בין ראנדומאליות לסדר ודיוק, בין שברי זכוכית לחיבורם בדיוק רב ובשמירה על איזון וסימטריה".

הכנסת חיים חדשים בחומר. על סף (עבודה של קרן ולרט)וידאו - דרורית הר אבן "36 מסכות גבס חנוקות על הקיר, מנסות לזוז ולצעוק לעזרה אך לשווא. ברקע וידאו, בה אני כבולה בגרבונים, מנסה להשתחרר ללא הצלחה. בעבודה שלי ניסיתי להעביר תחושות מחנק וקלאוסטרופוביה שהרגשתי במהלך תקופת התיכון. במשך שנים אלו עברתי חויות שגרמו לי להרגיש שאני לא מסוגלת להתקדם. שאני, בתור קטינה, מהלכת על חבל דק שבין עצמאות לתלות. חויות אלו, שנעות בין עזיבת הבית בגיל 16 ונשירה מבית הספר לבין חויות אוניברסליות שרוב בני נוער חווים ברמה יומיומית, גרמו לי לתחושות חוסר אונים ופחד. עבורי זו היתה תקופה של שחור ולבן. של צעידה קדימה לשום מקום. רצון לצעוק ולדבר מהול בתחושות שאין מי ששומע. אובדן דרך. חרדה. הגרבונים מצד אחד גמישים ונמתחים אך מצד שני תמיד מושכים חזרה ומתכווצים. הוידאו מצד אחד הוא מדיום המאפשר תנועה ומצד שני אני נראית בו כבולה, איני מצליחה לזוז לשום מקום. בד הגרבונים חונק אך מאפשר נשימה קלה".על חבל דק בין עצמאות לתלות. על סף (עבודה של דרורית הר אבן)

התערוכה על סף תוצג בימים שלישי בפברואר עד שבת ה-11 באפריל במוזיאון ישראל, ירושלים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ