ממשיך לנסוע: אורי גרשוני במסעו להיסטוריה של הצילום

בעולם בו טכנולוגיות הצילום משתנות עם מכשיר הטלפון הנייד והאינטרנט שהנגיש את העולם לכולנו, חוקר הצלם אורי גרשוני את המדיה המשתנה בשתי תערוכות חדשות שנפתחות השבוע

מנחה נופה, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מנחה נופה, עכבר העיר

"אני רואה בתערוכות שאני מציג כעת הזדמנות להחיות את העבודה. בצילום יש אפקט של השהייה, הצילום יכול לשכב כנגטיב על שולחן העבודה או במחשב, כאשר עד שתערוכה לא נולדת העבודות לא נולדות. לעומת זאת בציור - עצם תהליך היווצרותו אומר שהציור כבר נולד". כך אומר אורי גרשוני, אמן וצלם, המלמד צילום אמנותי בבצלאל ובויצו בחיפה, שפותח בימים אלו שתי תערוכות חדשות במקביל. "אפולו ומנקי הארובות" היא התערוכה הראשונה שנפתחה בשלישי ה-10 בפברואר במוזיאון ישראל, "מלבד חשיכה, כלום" היא התערוכה השניה שנפתחה בחמישי ה-12 בפברואר בגלריה שלוש."התערוכות הגיעו ממיקומים שונים על הגלובס, ממראות ומאתרים שונים, אבל מה שמניע אותם לדעתי, הוא המימד התחושי, הרגשי ונקודת הזמן של הכאן ועכשיו", מספר גרשוני על נקודת החיבור בין שתי התערוכות המסקרנות.» אפולו ומנקי הארובות - לכל הפרטים» מלבד חשיכה, כלום - לכל הפרטיםתחושות של ניכור, זרות ומנלכוליה. "מלבד חשיכה, כלום" (מתוך התערוכה)דיאלוג של קירבה

לכאורה נראה ששתי התערוכות החדשות של גרשוני אינן קשורות. ב"אפולו ומנקי הארובות", מוצגים צילומים שצולמו דרך Google Street בכפרו של ויליאם הנרי פוקס טלבוט באנגליה וב"מלבד חשיכה, כלום" מובאים צילומים שצילם גרשוני בזמן שהותו בגרמניה. אבל במבט מעמיק יותר, ניתן לראות ששתי התערוכות מקיימות ביניהן דיאלוג של ריחוק וקירבה, ושתיהן ממשיכות את המסע של גרשוני אל נבכי ההיסטוריה של הצילום."'אפולו ומנקי הארובות' היא בעצם חלק מגוף עבודה שיש לו כמה פרקים, ומה שמוצג כיום במוזיאון ישראל זה פרק שני ושלישי של עבודה שהחלה ב-2010, והייתה תערוכת היחיד הקודמת שלי שהוצגה גם בגלריה שלוש" מספר גרשוני. "בסדרה זו אני חוזר לכפר של ויליאם הנרי פוקס טלבוט, אותו צילמתי בפעם הקודמת, אז הכל צולם במצלמת נקב פרמטיבית שבניתי לשם כך. הפעם אני חוזר אל הכפר בלי לעזוב את הארץ ובלי לקום מהכיסא. אני חוזר אליו דרך מסך המחשב, דרך ה- street view. אני מצלם עם המצלמה שלי את הכפר בשיטוט וירטואלי, ללא print screen, תוך שאני יושב בסטודיו שלי בדרום תל אביב".דיאלוג של ריחוק וקירבה. אפולו ומנקי הארובות (מתוך התערוכה)"הפעם, בניגוד לפעם הקודמת, קבעתי לעצמי חוק שאני עוצר את המצלמה של גוגל לצילום, כל פעם שאני פוגש בן אדם במרחב הוירטואלי. עצירה לצילום נוצרת דרך פגישה, הפגישה היא טריגר לעצור ולצלם. בעצם אני מצלם מפגש עם מישהו שאני לא נפגש איתו. צילום שיש לו מימדים גדולים של חסימה ווירטואליות. אני מצלם פעמיים, בפעם הראשונה שאני פוגש דמות, ובפעם השנייה שאני מפנה את המצלמה שלי לאחור כדי לקלוט עוד מבט על הדמות הזאת. כמובן שהניסיון לקלוט מבט אנושי הוא ניסיון עקר, כי גוגל מוחקת באופן אוטומטית את הפרצופים של אנשים. כן שבעצם הדבר היחיד שאני מצליח להשיג הוא כתם עיוור או מבט מצועף"."ב'מלבד חשיכה, כלום' נראה שאני עוסק בדברים אחרים, אבל אני רואה קשר מובהק לתערוכה השנייה. זוהי בעצם תערוכה המורכבת משלושה שלבים שאני טורף אותם ומערבב ביניהם. כל העבודות נוצרו בתקופה ששהיתי בגרמניה חצי שנה. אחת מהעבודות אני מצלם באמצעות האייפון שלי ועדשה טלסקופית את מה שניבט מבעד לחלון שלי, במין צילום מעקב של רואה ואינו נראה. סדרה שנייה היא סדרה הקשורה למימד הטכנולוגי הוירטואלי, זה צילום שנלקחו מתוך שיטוטים באתרי סקס, אני מצלם את הזירות שבהן מופיע הפרמפורנס שמנהל את השיחות. אני מצלם את הזירות האלו במצלמת אינטרנט, כאשר הדמות נוטשת את הזירה אחרי סוף האקט, ואז הזירות המצולמות נותרות ריקות ומצטלמות כפי שהן לאחר עזיבת הדמויות. השימוש של הצילום ברשתות החברתיות, הניכור, הזרות, המנלכוליה שבאה מתוך זה, הן תחושות שקיימות בשתי התערוכות ובאספקטים שונים, וזאת מבחינתי נקודת החיבור החזקה בין שתיהן".כתם עיוור או מבט מצועף. "מלבד חשיכה, כלום" (מתוך התערוכה)נראה שיש לך ביקורת על גוגל ועל אפשרויות הצילום שהיא פתחה"אני לא יודע אם ביקורת זאת המילה הנכונה, המהלך הזה נותן מודעות לבעייתיות שהצילום כרוך בה, הן מבחינת המדיום והן מבחינת ההשלכות שבה: הפסיכולוגיות והחברתיות. אז כן, העיסוק של איך הטכנולוגיות מייצרות אימפקט חברתי תרבותי הוא חלק מהעניין שאני דש בו, לטוב ולרע".» התערוכה "מלבד חשיכה, כלום" תוצג החל מיום חמישי ה-12 בפברואר עד שבת ה-28 במרץ בגלריה שלוש. התערוכה "אפולו ומנקי הארובות" תוצג החל מיום שלישי ה-10 בפברואר עד שבת ה-29 באוגוסט במוזיאון ישראל.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ