בעקבות הבבלים הטיפשים: קומיקס יהודי חדש

קבוצת ארמדיל, המורכבת מתשעה מאיירים דתיים ודתיים לשעבר, לא מפחדת להפוך את התלמוד לקומיקס נשכני

מנחה נופה, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מנחה נופה, עכבר העיר

האגדה מספרת על חכמי ישראל שביקשו לסלק מהעולם את יצר המין, שנתפס בעיניהם כמשחית ומסוכן. אלא שבתהליך הטיהור הטוטאלי הזה גילו לחרדתם שכליאתו של יצר המין פירושה גם ביטול יכולת ההתרבות. בסופו של דבר החליטו החכמים לשחרר את היצר, אך הפכו אותו פגום, כדי למתן את השפעתו. ואם הסיפור הזה נשמע לכם כמו סוגיה לפולמוס מאחד מהספרים הקדושים, אז היו מי שדווקא בחרו בו כהשראה לספר קומיקס חדש שיוצא בימים אלה בשם "בבלים טיפשים". את הספר יצרה קבוצת ארמדיל המוכשרת, המאגדת בתוכה תשעה מאיירים, רובם ככולם דתיים או דתיים לשעבר."בבלים טיפשים", המוצר הראשון של החבורה, הוא אסופת סיפורים מהתלמוד, שהוענקה להם פרשנות עכשווית באמצעות קומיקס. "הספר נולד מתוך מחשבה לאתגר את המקום המצומצם שאליו נקלע השיח היהודי-דתי, ובמקומו להציב את הכוח הפרשני הדינמי והפוסט-מודרני שמתבטא באגדה", מספר יאיר ורדי (ירקו), אחד מחברי הקבוצה. את הספר הוציאו לאור לאחר גיוס תרומות שנעשה באתר הדסטארט, כאשר תוך חמישה ימים(!) הצליחו החברים להגיע ליעד.

למה "בבלים טיפשים"?"דבר ראשון, זו עובדה. דבר שני, הביטוי מופיע בכמה גרסאות בגמרא. פעם אחת הבבלים נקראים טיפשים כי 'אוכלים לחם בלחם', ופעם כי 'קמים בפני ספר תורה ולא בפני תלמיד חכם'. בשבילנו הביקורת שבאה מארץ ישראל על גלות בבל היא ביקורת על עצם הגלות, על המקום בו דג נמצא מחוץ למים ועולם ההתפתחות הטבעי של התורה נהפך לטקסט מקובע. לכן, כשאנחנו מפרשים מחדש אגדות אנחנו עושים שני דברים: גם נותנים במה לסיפורי האגדה, וגם נותנים להם פרשנות שאינה מילולית אלא מאויירת ומסופרת מחדש בהקשר עכשווי". איך מקבלים בציבור הדתי את הוצאת הספר שבעצם מאנישה סיפורים מהתלמוד?"אנשים בהתחלה לא מבינים את הקונספט, ומאוד מופתעים. קשה להם להבין שזה ספר שלא מיועד לילדים, אלא יותר עמוק, אחר. כשהופענו לפני כמה שבועות בתוכנית של לינוי בר גפן בערוץ 20, ודיברנו על הספר, אחת מחברות הפאנל של התוכנית שאלה אותנו  - 'האם זה בסדר להגחיך את הטקסט שבגמרא?'. ענינו לה שקריקטורה היא הגחכה, אבל בספר אנחנו לא מייצרים קריקטורות, אלא קומיקס. אנחנו נותנים פרשנות ויזואלית ושונה לטקסט הכתוב בגמרא, ויוצרים קומיקס עמוק, מצחיק ואסתטי. אין פה זלזול בטקסט המקורי, ואנחנו מטפלים בו ממקום של כבוד אך גם עם ביקורת אם צריך".לא מזלזלים בטקסט המקורי. יצירתו של אורי רוזביץ עם פרשנות ל"ביצה" (צילום: יח"צ)התייעצתם עם רבנים לפני?"לא התייעצנו עם רבנים, אבל למדנו הרבה בישיבה וקנינו בלימוד כלים כדי לדעת לעבוד עם הנוסחאות ולהבדיל בין טוב לרע ובין עיקר לטפל. עם כל הכבוד לרבנים, אם בעבר היו חסרים לנו רבנים מהזרם של הכיפות הסרוגות, ובישיבות תיכוניות חינכו רבנים חרדיים, היום המצב שונה ואנחנו אפילו סובלים מאינפלציה של רבנים. הרבנים שאנחנו מעריכים מחנכים אותנו לחשיבה עצמאית".אגב, באגדה המוזכרת למעלה, "הביצה", בחר אחד מחברי הקבוצה, אורי רוזביץ, לאייר את סיפורו על אדם שחש שהיצרים שולטים בחייו. הגיבור מנסה להתמודד עם יצריו בדרכים שונות אך מגלה שאין דרך קלה לעשות את זה. לבסוף, בעקבות הצעה של מנתח, הוא מסיר את החתיכה במוח ששולטת ביצרים, אך מגלה שהניתוח הצליח, ו"החולה מת". מוסר ההשכל, כך נדמה, הוא שאדם ללא יצרו, קצת כמו העולם, לא שווה הרבה.

את הספר ניתן לקנות דרך המייל: armadil.magazine@gmail.com, ומחירו 50 שקלים. ולכבוד חגיגות העשור קבוצת ארמדיל מארגנת הפתעה גדולה, אבל מה ולמה נדע רק שנה הבאה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ