תערוכת קיפולים: כשאוריגמי והייטק נפגשים

מה קורה כשאלגוריתמים מתמטיים הופכים לדגמי אוריגמי מפוסלים? אם זה תלוי בחזאית הטרנדים הבינלאומית לי אדלקורט ובמעצב העל איסי מיאקה - נוצרת תערוכה

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

קשה לתאר במילים ולו שמץ ממראה העיניים בקיפולים - התערוכה החדשה במוזיאון העיצוב בחולון, אותה אוצרת חזאית הטרנדים הבינלאומית לי אדלקורט. אפילו הכתוב בעלון התערוכה מסורבל בתחילה, ונעשה מובן רק אחרי הביקור. לכן מומלץ בחום לא להתעצל ולבקר במקום, כדי לקבל הצצה למפגש מרתק בין בד למתמטיקה. » איסי מיאקה: קיפולים - לכל הפרטיםהתערוכה מתחלקת לשני חלקים, אך עוסקת ברעיון אחד - מלאכות יד ביתיות ומסורתיות בתחום האופנה והעיצוב, שנעשות בטכנולוגיות חדשניות. במרכז התערוכה מוצבת תצוגה של הקולקציה פורצת הדרך של המעצב היפני האגדי איסי מיאקה. לצד עבודותיו של מיאקה, מציגה אדלקורט בגלריה העליונה של המוזיאון עבודות של כ-60 מעצבים מרחבי העולם, שעושים בעבודותיהם שימוש בשלל מלאכות ואופני פעולה מסורתיים מעולם הטקסטיל והאופנה באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. בתערוכה יוצרים האמנים חומרים המאפשרים צורות עיצוביות רעננות בריהוט, בגופי תאורה ובביגוד. המוצגים יפהפיים, אסתטיים ומחולקים בצורה שמסייעת לנטוע היגיון ברעיונותיה המופשטים של אדלקורט. רהיטים ומנורות, שנראים כל כך מוכרים, אך יש בהם טוויסט חומרני ועיצובי חדש, עומדים על במות בחלל שסביב. על כל פריט יש תג שמסביר מהי טכניקת העיצוב שלו, למשל: דיגום חופשי, קיפול, קיפלול מאחז, ריפוד, סרטים, עיטוף, עבודות מחט, שכבות, ליבוד ואפייה. אסתטי ורענן. "קיפולים"מעניין להתייחס גם לשם התערוכה - ״קיפולים (Gathering)", אותו אפשר לפרש גם כ״התכנסות", התאספות של בני אדם, כמו בימים עברו, כשתהליך היצירה נעשה בקבוצה. "Gathering" היא אחת ממילות המפתח של לי אדלקורט, הידועה בעולם כמובילת דעה בתחום חיזוי טרנדים. לטענתה, הפחד מהפיכתה של החברה האנושית לוירטואלית ואינדוידואליסטית, הוביל מעצבים ואמנים ליצור עבודות שמבקשות להדגיש ולשמר את הפן האנושי של תהליך הייצור, כך שמלאכת היד הפכה לאחת התנועות החשובות במאה ה-21. ניכר שהאמנים הרבים שמשתתפים בתערוכה נבחרו בקפידה, ופרטי העיצוב ברורים בהשתייכותם לקטגוריות בהן לי אדלקורט סיווגה אותם. המעצבים השתמשו בכל אותן טכניקות מסורתיות והעבירו אותן טרנספורמציה על ידי טכנולוגיות חדשות. העיצובים נראים על זמניים, ללא גיל, עדכניים לגמרי. חלקם מטעים בחומריות שלהם ומשדרים כובד, כשהם למעשה עשויים מחומרים חדשניים קלים במיוחד, ואחרים פשוט יפים ויזואלית.

סוג של פסל. "קיפולים"החלק השני של התערוכה חושף את הקולקציה החדשנית שנוצרה ב״מעבדת המציאות״, שהוקמה על ידי מעצב העל איסי מיאקה. מיאקה עבד עם גאוני מחשבים ומדענים, ויחד הם המירו אלגוריתמים מתמטיים לדגמי אוריגמי פיסוליים. בתערוכה מוצגים פרטי לבוש עשויים סיבי פוליאסטר ממוחזרים, מקופלים למשטח שטוח לחלוטין, אך כשמרימים קצה אחד שלהם, הם נפתחים לבגד תלת מימדי - ממש סוג של פסל. הבגדים הם גאומטריים, צבועים בטכניקות ממוחשבות, מולבשים על בובות שחורות וגבעוליות. ממש אוריגמי, שבהחלט יכול לשמש לכל עיצוב אחר כמו מנורה, ריפוד או תמונת קיר, ולאו דווקא לבגד. האווירה שנוצרת היא עתידנית לחלוטין, ובתוך כל החדשנות הזו קשה לזכור שאוריגמי היא למעשה טכניקה מסורתית יפנית עתיקה. הקולקציה החדשה תורמת לפיתוח בדי הייטק בעלי איכויות רכות, וליצירת וריאציות חדשות הקשורות למשקל וטקסטורה. בסופו של דבר, מדובר בתערוכה שמשדרת חשיבות ורצינות - הנושא נבחן לעומק, בחירת המוצגים מאוד מדויקת, ואוסף היצירות נדיר ביופיו. מומלץ להעניק לה תשומת לב.  

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ